start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (104)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1119)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (498)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (22)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (24)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3352):

Jouw breuk met het dadaïsme was ongekend moedig

(voor Francis Picabia (1879 - 1953))

Je bent geboren op 22 januari 1879 in Parijs. Je was amper 15 jaar, toen jouw vader jouw eerste schilderij 'Une rue aux Martigues' naar de Parijse Salon des Artistes Français stuurde. In 1895 werd je leerling aan de École des Arts Décoratifs. Op de École du Louvre en de Académie Humbert ontmoette je George Braque en Marie Laurencin (1885 - 1956), een kubistische schilderes, die een liefdesrelatie met de dichter Guillaume Apollinaire had.

In 1897 ontdekte je het impressionisme van Alfred Sisley (1839 - 1899), die grotendeels in Frankrijk woonde en werkte. Zijn vader was een rijke, Engelse zakenman. In Londen bestudeerde Alfred het werk van John Constable en William Turner. Sisley was een leerling van Charles Gleyre en Camille Corot.

Je wordt gezien als één van de actiefste wegbereiders van de moderne kunst, sinds het impressionisme, fauvisme, dadaïsme, figuratisme en abstractivisme. In 1898 raakte je nog meer enthousiast voor het impressionisme, door jouw kennismaking met de familie van de schilder Camille Pissarro (1830 - 1903).

Camille Pissarro was de mentor van Vincent van Gogh, die hij nieuwe technieken met heldere kleuren aanleerde. Vincent schreef aan Theo: 'Ik ben nog lang niet zover dat ik het kan schilderen zoals hij zei dat het moest!'. Camille overleed op 12 november 1903 in Parijs. Hij werd 73 jaar. Hij was enorm belangrijk voor de schilderstijl van Van Gogh.

In 1908 ontmoette je jouw toekomstige vrouw Gabrièle Buffet, wat jouw breuk met het impressionisme bespoedigde. Je raakte gefascineerd door de abstracte kunst, het kubisme en het fauvisme. Jouw werken 'Caoutchouc' en 'Les Régattes' getuigen hiervan. In 1911 ontmoette je de artiest Marcel Duchamp, wat voor jouw verdere carrière zeer belangrijk was. Je werd lid van de Puteaux-groep, ontstaan in het atelier van Jacques Villon (Gaston Duchamp), een broer van Marcel Duchamp. Hun broer Raymond was beeldhouwer en hun zus Suzanne was schilderes. In 1894 nam Gaston de achternaam van zijn geliefde dichter François Villon over. Hij ontmoette o.a. Henri Toulouse-Lautrec.

Je was een tegenstander van het analytische kubisme van Albert Gleizes en Jean Metzinger. Van januari tot mei 1913 was je in New York om jouw schilderstijl te promoten. Door jouw succes op de Armory Show en de complimenten van Guillaume Apollinaire kwam je in de ban van het Orphisme, een overgangsvorm tussen het kubisme en de abstracte kunst. Apollinaire omschreef het Orphisme voor het eerst in zijn artikel 'Die moderne Malerei' in het tijdschrift 'Der Sturm'. Tijdens en na de Eerste Wereldoorlog werkte je samen met Marcel Duchamp. Door gezondheidsproblemen ging je naar Zwitserland en correspondeerde je met de dadaïstische dichter/essayist Tristan Tzara.

In mei 1921 heb je jezelf volledig van het dadaïsme verwijderd. In juli 1921 publiceerde je een extreem anti-dadaïsme-manifest. In 1930 scheidde je van Gabrièle Buffet. Tot 1940 woonde je in Mougis. In 1940 hertrouwde je met Olga Mohler, met wie je in 1945 naar Parijs terug ging. Je ontmoette nog de abstracte schilders Hans Hartung, Pierre Soulages en Jean-Michel Atlan. Na 1951 stopte je met schilderen.

Op 30 november 1953 ben je in Parijs overleden. Je werd 74 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25-05-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 19 keer bekeken

3/5 sterren met 1 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)