start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (105)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (116)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (15)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1169)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (9)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (499)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (24)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (61)
rampen (7)
reizen (16)
religie (123)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (25)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (33)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3371):

De folteraars deden aan zwarte hekserij

(voor Katlijne Janssens (1606 - 1642))

Je bent geboren in 1606 in Aarlen, waar tussen 1621 en 1626 de franciscanessen een klooster en de Sint-Donatuskerk bouwden. Naast deze kerk was de toegangspoort uit 1634 van de abdij van Clairefontaine, waar de cistercienzerinnen woonden. De abdij was in 1250 afgebouwd en bekostigd door gravin Ermesinde II van Namen, die in 1247 in de abdij is begraven. In 1794 hebben de Franse Revolutionaire troepen de abdij verwoest. De toegangspoort is er nog steeds. Jij kwam uit een ontwricht gezin en je had een kwakkelende gezondheid. Hoogstwaarschijnlijk had je een geestesziekte. Je viel geregeld flauw (epilepsie), wat soms tot een comateuze toestand leidde.

Je werd voortdurend door de onwetende mensen opgejaagd. Men achtervolgde jou met de geruchten dat je een heks was, een bezetene van het kwaad. Je was nog een klein kind, toen jouw moeder het gezin verliet. Je ging met jouw vader mee, die een zwerver was en een tijd met jou in Scherpenheuvel verbleef, tot ook hij jou in de steek liet. Op jouw 15-de werd je door een oom in Scherpenheuvel opgevangen en later door een tante in Maastricht. Je werkte bij een kleermaker in Antwerpen en je was een prostituée. Je had suïcidale neigingen, waardoor je vier jaar in een Antwerps zwakzinnigenhuis (dulhuys) bent opgesloten. Na jouw vrijlating werd je door de Antwerpse bevolking vervolgd, waardoor je naar Gent ging.

In Gent werd je herkend door een vrouw uit Antwerpen, die iedereen vertelde dat jij de heks van Antwerpen was. Daarna werd jij ook in Gent opgejaagd. Je vluchtte naar Lede, waar je twee jaar bij een priester in huis woonde. De Sint-Martinuskerk stamt uit de 14-de eeuw. Daar wordt het 15-de eeuwse Mariabeeld De Nood Gods aanbeden. Het Kasteel van Mesen stond er ook. In april 2015 werd het helaas definitief afgebroken. Je kreeg opnieuw last van een zenuwinstorting, je at niet meer en je was een tijd bewusteloos. Je werd opgenomen in een hospitaal in Aalst, aan de rivier de Dender. Dit was waarschijnlijk het Onze-Lieve-Vrouwhospitaal, wat nu het Stedelijk Museum 't Gasthuys is. De Sint-Martinuskerk stond er reeds in al zijn glorie.

De Aalstenaars hebben jou ook opgejaagd en verjaagd. Deze keer vluchtte naar Mechelen. Je was er de dienstbode voor twee jonge meisjes op het St.Pieterskerkhof. En je was er de dienstbode bij juffrouw Morissens op het Begijnhof, bij meneer Battenbroeck, waar je weer een zenuwinzinking kreeg, bij Raadsheer Caluwaert en bij Raadsheer Le Roy. Tenslotte werkte je bij de weduwe van de koster van de St.-Pieter in het Berghestraetken, waar je in 1641 werd gearresteerd. Je werd beschuldigd van tovenarij. Je werd diverse keren zwaar gemarteld in de Oude Brusselpoort te Mechelen. Omdat je tijdens het folteren niet huilde, zag men dat als het bewijs dat jij een heks was.

De scherprechter vond het duivelsteken onder jouw linker oksel, meende hij, en hij schoor jouw schaamhaar eraf, waarna hij voelde dat je geen maagd meer was en dat je open als een gehuwde vrouw was.Toch bleef je jouw zogenaamde misdaden ontkennen, veel langer dan men dacht. Uiteindelijk braken ze jouw weerstand en bekende je maar dat je een relatie met de duivel had. Om maar niet levend verbrand te worden. Na een hele dag met ontwrichte schouders in de wipgalg kon je niet meer. In de concentratiekampen Dachau en Sachsenhausen gebruikten de nazi's de wipgalg ook.

Op 4 januari 1642 werd je eerst aan een paal gewurgd. Daarna werd jouw vermoorde lichaam ook nog eens op de brandstapel verbrand. Dat was op de Grote Markt in Mechelen. Je werd 35 jaar. Jouw resterende beenderen werden op de Rommekensberg begraven, wat nu de woonwijk Galgenberg is. Je zult er maar wonen. De Mechelse schrijver Luc van den Briele schreef het toneelstuk 'De Heks van Mechelen', net zoals Frederik van Eeden in 1914 'De Heks van Haarlem. Treurspel der Onzeekerheid' schreef, wat over de heks Hille Babbe gaat, die zegt: 'Dood is zeeker, zeeker dood, maar Wieweet leeft nog.'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 24-11-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 38 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)