start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (106)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (9)
discriminatie (9)
drank (7)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (18)
feest (6)
film (20)
filosofie (118)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (15)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1275)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (9)
kinderen (20)
koningshuis (9)
kunst (42)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (500)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (24)
moraal (20)
muziek (415)
natuur (20)
oorlog (18)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (63)
rampen (7)
reizen (16)
religie (123)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (27)
toneel (3)
vakantie (5)
valentijn (1)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (7)
voedsel (3)
vriendschap (1)
vrijheid (19)
vrouwen (12)
welzijn (14)
wereld (26)
werk (14)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (33)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3407):

Meer dan een Turkse Elvis Presley

De Turkse zanger Tarkan is geboren als Tarkan Tevetoglu op 17 oktober 1972 in Alzey, Duitsland. Zijn overleden vader Ali en zijn moeder Nese zijn Turkse immigranten. Tarkan was de vijfde van zes kinderen. Hij is vernoemd naar een Turkse stripheld, een soort Robin Hood. Zijn oudere broer is Hakan en zijn jongere zus is Handan. Zijn moeder was eerder getrouwd. Hij heeft twee halfzussen, Gulay en Nuray, en een oudere halfbroer Adnan. Op zijn dertiende gingen ze naar Turkije terug.

In 1988 begon Tarkan in Karamürsel met een muziekstudie. In Istanboel studeerde hij klassieke muziek. Zijn familie ging naar Karamürsel terug en hij bleef in Istanboel, waar hij op bruiloften klassieke liederen zong om geld te verdienen. In 1990 slaagde hij voor de muziekschool en ontmoette hij de producer Mehmet Sögütoglu, wat het begin van zijn zangcarrière markeerde.

Op 24 december 1992 debuteerde hij met het album 'Yine Sensiz' (Weer zonder jou) bij het label Istanbul Plak. Dat was nog op een cassette, maar een half jaar later verscheen het op CD. Het waren vooral covers. Op 12 mei 1994 verscheen 'A-Acayipsin' (Je bent zo mooi), waarmee hij in Turkije en Europa beroemd werd. Met het meesterlijke, vurige en hartstochtelijke 'Unutmamah'(Men zou niet moeten vergeten), wat zo zuiver en intens a capella begint. En met 'Bekle' (Wacht) en 'Sevis Benimle' (Vrij met me). Enkele liedteksten werden door de zangeressen Sezen Aksu en Yildiz Tilbe geschreven. De zangeressen Sebnem Ferah en Sertab Erener zongen mee op enkele nummers. Hij kon in Turkije niet meer gewoon over straat, waardoor hij naar New York City verhuisde. Daar studeerde hij Engels aan de universiteit.

Op 10 juli 1997 verscheen 'Ölürüm Sana' (Ik sterf voor jou), zijn best verkochte album. Hij schreef de meeste songs zelf. In de videoclip bij 'Salina Salina Sinsice' maakte hij reclame voor een spijkerbroekenmerk en waren er blote vrouwenborsten te zien, waardoor hij veel kritiek kreeg. Bij de titelsong was een bondage-video gemaakt, wat in Turkije een rel veroorzaakte. Zijn nummer 'Simarik' (Verwend) was internationaal zeer succesvol en bevat het geven van kusjes geluiden. In 2001 verscheen 'Karma', met o.a. 'Kuzu Kuzu' (Als een lammetje) en 'Hüp'. In een video tongzoende hij met een vrouw. Er verscheen een erotische kalender.

In 2003 verscheen 'Dudu' (Mevrouw), met naast de opzwepende titelsong 'Gülümse Kaderine' (Lach je lot toe), waarin er in de video op huiselijk geweld en vrouwenmishandeling wordt gewezen. In 2006 verscheen het geheel Engelstalige album 'Come Closer' bij Universal Records. Vier nummers waren al op internet uitgelekt en het album werd slecht gepromoot, waardoor het succes bitter tegenviel. In 2007 verscheen 'Metamorfoz', met 'Dilli Düdük' (Gekkerd) en 'Istanbul Agliyor' (Istanboel huilt). DJ Tiësto (Tijs Michiel Verwest) maakte een remix van het nummer 'Pare Pare' (Kleine stukjes).

Tarkan zingt met name in Turkije vaak Sanat müzik, met o.a. een oed, een saz en een klarinet. Sanat müzik kenmerkt zich door poëtische teksten, meestal in het Oud-Turks, en met het gebruik van klassieke, Turkse instrumenten. De teksten gaan over het leven en de liefde en ze zijn niet religieus. Tarkan zingt bijvoorbeeld geregeld het lied 'Duydum ki unutmussun gözlerimin rengimi' (Ik heb gehoord dat je de kleur van mijn ogen bent vergeten). Tarkan heeft het manbeeld van Turkije veranderd. Hij was de eerste, mannelijke artiest, die in het openbaar een oorbel droeg. Qua zang- en kledingstijl vergelijk ik hem met Eros Ramazzotti.

De Turkse media verdenkt hem ervan, dat hij een homoseksueel is, alsof dat een schande zou zijn. Op een foto stond hij op een strand naakt naast andere mannen. Alsof naakt zwemmen je meteen homoseksueel maakt. In sportverenigingen gaan mannen en vrouwen ook naakt met elkaar onder de douche. Absurd. Hij is metroseksueel, net als David Beckham. Verder had hij van 2001 tot 2008 een liefdesrelatie met de bloedmooie en supersexy juriste Bilge Öztürk (Istanboel, 11 februari 1978). Bilge is een professionele sportvrouw in kiteboarding en ze heeft een opleidingsschool in Akyaka. In 2010 verscheen Tarkan's achtste studio-album 'Adimi Kalbine Yaz' (Schrijf mijn naam op jouw hart), met o.a. het diepgevoelige 'Kayip'.

Dat Tarkan met Elvis Presley wordt vergeleken, zal vooral zijn, omdat hij dezelfde opwindende bewegingen maakt en net zo knap is, waardoor hij ook een grote schare vrouwelijke fans heeft, die zwoele dromen over hem hebben en allemaal het liefst met hem naar bed willen, wat slechts enkele bofkonten is gegeven. Het leven is wreed wat dat betreft. De schrijver Özcan Akyol schreef als AD-columnist, dat het een grove schande is, dat er in de Top 2000 geen enkele Turkse artiest staat en dat ben ik volmondig met hem eens. Het is inderdaad stuitend en hoogst oneerlijk dat Tarkan er niet eens in staat. Özcan noemt ook nog Ibrahim Tatlises en de transgender Bülent Ersoy. 'Dat Tarkan nu niet in de belangrijkste muzieklijst van ons land is opgenomen, riekt naar moedwillige tegenwerking!', zegt Özcan. Maak je geen zorgen, man, want die neplijst zegt niets over de kwaliteit van Tarkan's zangkunst. Als je ziet wie er allemaal in die lijst voorkomen, mag je blij zijn als je ontbreekt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26-12-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 36 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)