start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (106)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (9)
discriminatie (9)
drank (7)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (13)
feest (6)
film (20)
filosofie (116)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (15)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1223)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (9)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (42)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (500)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (24)
moraal (19)
muziek (414)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (61)
rampen (7)
reizen (16)
religie (123)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (27)
toneel (3)
vakantie (5)
valentijn (1)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (7)
voedsel (3)
vriendschap (1)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (14)
wereld (26)
werk (14)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (33)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3435):

De gebroken ballerina in jouw binnenste

(voor Andrée Howard (1910 - 1968))

Je bent geboren op 3 oktober 1910 in Londen. Jouw carrière als danseres begon als een leerlinge van Lady Marie Rambert, een Poolse danseres/pedagoge, die grote invloed op het Engelse ballet had. Jij studeerde in Parijs, waar jij in de vroege prestaties van Léonide Massine speelde, een Russische balletdanser/choreograaf. Je speelde in 1933 in 'Les Présages', met muziek van Tchaikovsky, het eerste symfonische ballet ter wereld. Massine was de opvolger van Vaslav Nijinsky en hij werkte samen met Erik Satie en Pablo Picasso.

Op 23 februari 1937 ging 'Tod und das Mädchen' van Franz Schubert in première in het Duchess Theatre in Londen. Jij danste 'das Mädchen' voor het Ballet Rambert en John Bryon danste 'der Tod'. In 1938 was je één van de stichtende leden van Antony Tudor's Londen Ballet, samen met Hugh Laing, de partner van Antony, Agnes de Mille, Peggy van Praagh, Maude Lloyd en Walter Gore. In het begin van de Tweede Wereldoorlog ging dit dansgezelschap naar New York, waar ze dansten met Richard Pleasant's en Lucia Chase's Ballet Theater, wat inmiddels het American Ballet Theatre was, opgericht in 1937 door Lucia Chase en Mikhail Mordkin, een voormalig danser bij het Bolshoi Ballet, die Rusland na de Oktoberrevolutie verliet en in 1924 in Amerika kwam. Lucia was een prima ballerina van hem.

In 1946 danste jij in 'Mardi gras', op aanbeveling van de Zuid-Amerikaanse danseres Nadia Nerina, een veelzijdige en inspirerende ballerina van The Royal Ballet in Engeland. Je danste samen met John Cranko, Kenneth MacMillan en Peter Darrell. In 1947 creëerde jij 'The Sailor's Return' voor Ballet Rambert, naar de gelijknamige romantitel van David Garnett. Het verhaal gaat over een West-Afrikaanse prinses, die trouwt met een Engelse zeeman, waarna ze in Engeland met raciale vooroordelen te maken krijgen. In het wetenschappelijke tijdschrift 'Dance Research' merkte Susan Jones op, dat dit balletstuk een opvallende kritiek op het racisme bood en dat in een realistische modestijl. Verder leverde jij een belangrijke bijdrage aan het ballet en wist jij via een onderscheidend vermogen de vrouwelijke ervaring uit die tijd te presenteren.

In 1948 verscheen de film 'Steps of the Ballet' bij Crown Film Unit, met de choreografie van jou en de muziek van Arthur Benjamin, een Australische componist. De regisseur was Muir Mathieson, een Schotse componist/dirigent, getrouwd met de ballerina Hermione Darnborough. De actrice Fiona Susannah Mathieson was hun dochter. Fiona is geboren op 17 december 1950 in Henley on Thames. Ze speelde in tv-series. In 1982 speelde ze Fanny McCoy in 'Joyce in June' en Felicie Bault in een aflevering van 'The Agatha Christie Hour'. In 1986 trouwde ze met de acteur Ian Brimble (1948, Bristol) en samen met hem kreeg ze een kind. Fiona overleed op 3 oktober 1987 in Tain, Schotland. Ze werd 36 jaar. Jij danste o.a. met Gerd Larsen, Alexander Grant, Gordon Hamilton, Peter Wright en Moyra Fraser.

Op 4 maart 1952 ging 'A Mirror for Witches' met het Sadler's Wells Ballet in het Royal Opera House in première. Dit ballet was gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijfster Esther Louise Forbes. De muziek was van de Engelse componist Trevor Denis Aplvor. Het conservatieve magazine 'The Spectator' beschreef jou als 'moedig en wijs'. Op 4 september 1958 was de première 'La Belle Dame Sans Merci' in het Empire Theatre in Edinburgh, samen met het Edinburgh International Ballet. Het was gebaseerd op het gelijknamige gedicht van John Keats. De componist was Alexander Goehr. Jij ontwierp ook de decors en de kostuums.

Op 18 april 1968 pleegde jij zelfdoding door een overdosis drugs. Je was zwaar depressief en je werd 57 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 22-01-2019



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 21 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)