Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De vrouwelijke Vincent van Gogh is Zweeds

(voor Ester Almqvist (1869 - 1934))

Je bent geboren op 3 november 1869 in Bromma, Zweden. Jouw familie kwam van Smaland, Zuid-Zweden, en de eerste jaren van jouw leven vertoefde jij in Stockholm. Jouw ouders waren diep betrokken bij de Evangelische Fosterland Stichting, die op 7 mei 1856 door de priester Hans Jakob Lundborg is opgericht. De dichteres/zangeres Carolina Sandell was ook nauw betrokken bij de EFS. Op jouw negende overleed jouw vader. Door jouw vervormde rug was jij sinds jouw geboorte mobiel beperkt. Jouw familie gaf jou de nodige les.

Van 1888 tot 1891 studeerde jij aan de Technische School in Stockholm en je kreeg privé-lessen van de populaire geschiedenisschilder Gustaf Olof Cederström (1845 - 1933). Zijn dochter Carola was een beeldhouwster. Jij studeerde aan het Kunstinstituut voor Schone Kunsten in Göteborg, waar je door Carl Larsson en Richard Berg werd opgeleid. Jij adoreerde Carl, terwijl hij neerkeek op vrouwelijke artiesten. Tragische, onvervulde eenrichtingsverkeerliefde is van alle tijden en heeft al heel wat verdriet opgeleverd. Hoewel er zeker ook een grotere, eeuwiger, meer waardevolle schoonheid en liefdesdimensie in schuilt. Een liefdesvlam, die tot de troostrijke eeuwigheid reikt. Een liefdesenergie, die geduldig wacht op een veel hogere vorm van samensmelting. In wezen een onaantastbare vreugde, die voorbij alle onbegrepen intenties en eenzame smarten gaat.

Bij de Vereniging van Kunstenaarsvereniging waren de beeldhouwer Per Hasselberg en de kunstenaar Bruno Liljefors jouw leraren. Per overleed op zijn 44-ste door een langdurige diabetes. Jij illustreerde de Bijbelverhalen van de EFS en de kinderboeken. In 1904 nam je deel aan de World Exposition in Saint Louis. Je was ervan overtuigd dat het Zweedse landschap jouw schilderkunst bepaalde. In het Zuid-Zweedse Lund maakte jij jouw meeste, expressionistische schilderijen. Jouw zus Maria verhuisde ook naar Lund en zij was de inspiratie voor jouw liefdesgedichten 'Stjärnöga' en 'Over tijd en ruimte'. Na het overlijden van jouw moeder verwierp je jouw oude leven en het ideaal van de nationale romantiek.

Je verhuisde naar Skane, waar je artistiek gezien flink opbloeide en waar je jouw beroemdste motieven uitleefde. Je was lid van een groep kunstenaars, met o.a. Tora Vega Holmström, de vriendin van Rainer Maria Rilke, Agnes Wieslander en Maja Fjaestad, die zo wonderschoon door Björn Ahlgrensson is geportretteerd, die op zijn 46-ste door de Spaanse griep overleed. Je leerde ook veel van Viggo Pedersen. Verder geloofde je volstrekt in de creatieve moed en het overwinnen van alle angsten. Je vergeleek jezelf met Vincent van Gogh, met wie je dezelfde intense, zonovergoten, verlichte, gruwelijk eenzame, walgelijk tragische, maar genadevol goddelijke pathos deelde. Je zei: 'Ik schilder nu om het leven te verbranden!'.

In de laatste jaren van jouw zwaar getormenteerde leven verergerde jouw fysieke pijn en kon je niet langer schilderen. De opgevoerde motor was leeg. Een jongere generatie vrouwelijke kunstenaars verzamelden een groot deel van jouw schilderijen, die ze vervolgens in Stockholm tentoonstelden. Hiermee eerden zij jou als een vrouwelijke pionier voor het Zweedse modernisme. Enkele deelnemers waren Mollie Faustman, Vera Nilsson en Siri Derkert. Op 11 juni 1934 ben je in Lund overleden. Je werd 64 jaar.

Vier jaar na jouw overlijden kreeg jij internationale erkenning door een expositie in de Galerie Moderne in Brussel. Jouw meesterwerk 'Hängbjörken' werd in 1902 tijdens de Wereldtentoonstelling in Parijs getoond.

Schrijver: Joanan Snowowl Namaste, 14 februari 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 282



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)