Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Euthanasie als bittere pil

(voor John Davidson (1857 - 1909))

Je bent geboren op 11 april 1857 in Barrhead, East Renfrewshire, Schotland. Jouw vader was Alexander Davidson, een minister van de Evangelical Union, met als grondlegger de predikant James Morison, die anti-calvinistisch was en meer nadruk legde op de Heilige Geest, net als de Pinkstergemeente. Jouw moeder was Helen Crocket. In 1862 ging je naar Greenoch, waar je aan de Highlanders Wellington Academy studeerde. Op jouw 13-de studeerde je aan het chemisch laboratorium van Walker's Sugarhouse raffinaderij. In 1870 - 1871 werkte je als analist en kreeg je interesse in de wetenschap, wat kenmerkend voor jouw poëzie was.

Van 1872 tot 1876 was je leerling-leraar aan de Highlanders Academy. In 1876 - 1877 studeerde je een jaar aan de Edinburgh University, opgericht in 1582. In 1877 werd je leraar in Glasgow. Je werkte op de volgende scholen: Perth Academy (1878 - 1881), Kelvinside Academy (1881 - 1882), Hutchinson's Charity in Paisley (1883 - 1884), Morrisons Academy in Crieff (1885 - 1888) en een privéschool in Greenock (1888 - 1889).

In 1885 trouwde je met Margaret McArthor of Perth. In 1885 publiceerde je 'The North Wall' en 'Diabolus Amans'. In 1886 volgde het toneelstuk 'Bruce'. In 1887 werd jullie zoon Alexander geboren. In 1888 verscheen de tragedie 'Smith'. In 1889 werd jullie zoon Menzies geboren en ging je naar Londen, waar je op Fleet Street 145 de pub 'Ye Olde Cheshire Cheese' bezocht, waar veel schrijvers kwamen, o.a. Charles Dickens, Mark Twain, Alfred Tennyson, Sir Arthur Conan Doyle, G.K. Chesterton, P.G. Wodehouse, William Butler Yeats en Boris Pilnjak, die op zijn 42-ste werd vermoord, omdat hij samenzweerde om Jozef Stalin te doden. De pub was ook beroemd vanwege de Grijze Papegaai Papegaai Polly.

Je werd lid van de Rhymers' Club, opgericht in 1890 door W.B. Yeats en Ernest Rhys. Lord Alfred Douglas was ook lid en Oscar Wilde was bij enkele bijeenkomsten in particuliere huizen aanwezig. Het lid, de dichter Lionel Pigot Johnson, stelde in juni 1891 zijn neef Alfred voor aan zijn vriend Oscar Wilde, iets wat hij later diep betreurde. Lionel was een vreselijk eenzame ziel, getergd door alcoholisme en onderdrukte homoseksualiteit. Hij overleed op zijn 35-ste door een hartaanval. In 1895 verscheen jouw komische roman 'The Wonderful Mission of Earl Lavendel', waarin je ook erotische geselingen beschreef. Een voorloper van 'Fifty Shades of Grey' van Erika Mitchell. Aubrey Beardsley tekende het titelblad in het boek.

Jij schreef voor de radio en de Glasgow Herald. In 1890 verscheen jouw beste werk 'Perfervid: The Career of Ninian Jamieson', met 23 illustraties van de karikaturist Harry Furniss (1854 - 1925), die voor het humoristische tijdschrift 'Punch' werkte. Jouw dichtbundel 'In a Music Hall and other Poems' uit 1891 kreeg veel bijval van Yeats. In 1901 verscheen 'The Testament of Man Forbid', de eerste van een reeks boeken, waarin je duidelijk jouw filosofie uiteen zette. Er volgden 'The Testament of a Vivisector', 'The Testament of an Empire Builder' en 'The Testament of a Prime Minister'. In 1906 probeerde George Bernard Shaw jou tevergeefs financieel te ondersteunen, want je leed aan armoede, afnemende krachten en een slechte gezondheid. In 1908 volgde nog 'The Testament of John Davidson'.

Je vertaalde baron Montesquieu, François Coppée en Victor Hugo. Je bent geportretteerd door Walter Sickert, Robert Bryden en Sir William Rothenstein. Sir Max Beerbohm maakte een karikatuur van jou. Je kreeg kanker, een klinische depressie en een intense hopeloosheid. Eind 1908 ging je naar Penzance, waar je jezelf op 23 maart 1909 hebt verdronken. Je werd 50 jaar. Op 18 september 1909 hebben enkele vissers jouw lichaam in Mount's Bay gevonden en op zee laten wegzinken. 'Exempt from death is he who takes his life; my time has come', had je in 'The Testament of John Davidson' geschreven. Zwaar depressief en als ziel in gevoelsmatig volstrekte eenzaamheid wel te verstaan.

Schrijver: Joanan Goddess Namaste, 30 april 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 87



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)