Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een Duitse verzetsstrijdster gruwelijk vermoord

(voor Elli Hatschek (1901 - 1944))

Je bent geboren als Elli Lotz op 2 juli 1901 in Wetzlar, Hessen. Hier staat het Jerusalemhaus op Schillerplatz 5, waar de jurist/secretaris Karl Wilhelm Jerusalem zichzelf op 30 oktober 1772 heeft doodgeschoten. Hij werd 25 jaar. Hij was wanhopig verliefd op de getrouwde Elisabeth Egell-Herd. Goethe kende hem en hij schreef 'Die Leiden des jungen Werthers' over Karl, wat in 1774 verscheen. Lessing was boos op Goethe, omdat hij zijn vriend Karl als een 'gevoelige dwaas' had neergezet, terwijl hij juist een doorleefde filosoof was.

Jij trouwde met Paul Hatschek, die eerder getrouwd was geweest. Paul is op 11 maart 1888 geboren. Hij was een Tsjechische ingenieur van optische en film technologie en een schrijver, die o.a. bij de fysicus/uitvinder Manfred van Ardenne en Hugh John Gramatzki werkte. Hugh correspondeerde met Albert Einstein. Paul had een dochter uit zijn vorige huwelijk, Krista Lavicková (15 december 1917 - 11 augustus 1944), een secretaresse in Praag. Krista was getrouwd. Haar afscheidsbrief schreef ze aan Ilsinko en Friedl. Ze schreef: 'Vergissen is menselijk, na de duisternis hoop ik op licht!'. Ze is in de Plötzensee gevangenis met een guillotine vermoord. Haar zoon heet Honza. Ze schreef: 'Wenn Du meinen Brief erhältst, dann tut mir nichts mehr weh. Falls es noch ein Weiterleben nach dem Tode gibt, dann werde ich für ihn leben und für Euch beiden.'.

Jullie woonden in Berlijn, waar Paul één van de belangrijkste leden van de Europese Unie was. De verzetsgroep Europäische Union was gevormd rond Anneliese en Georg Groscurth, die op 8 mei 1944 in de Brandenburg-Görden gevangenis is opgehangen. Hij werd 39 jaar. Zijn zoon Friedrich Christian Delius is een beroemde schrijver. De tandarts Paul Rentsch, de chemicus Robert Havemann en de architect Herbert Richter waren ook oprichters van de Europese Unie. De Oekraïense arts Galina Romanov was ook lid en zij werd op 3 november 1944 in de Berlijnse Plötzensee gevangenis geëxecuteerd. Zij werd 25 jaar.

Paul verstrekte informatie over de nazi's aan de militaire Sovjetunie. In 1942 werd hij gearresteerd als lid van de verzetsgroep rond Robert Uhrig, die op 21 augustus 1944 in de Brandenburg-Görden gevangenis is onthoofd. Hij werd 41 jaar. Zijn vrouw Charlotte Kirst overleefde Ravensbrück. In die gevangenis werden ook duizenden geestelijk beperkte en geestelijk zieke mensen vergast. Dat was de zogenoemde Aktion T4, die is ondertekend door de demonische thrillerkillerschef Adolf Hitler, waarbij deze massamoord volstrekt misleidend een 'Gnadentod' werd genoemd. In totaal werden er 300.000 psychiatrische patiënten in zes inrichtingen in de oorlogstijd vermoord.

De hooggeplaatste nazi Rudolf Hess was een patiënt van de arts Georg Groscurth. Drie hoofdleden van de verzetsgroep hadden direct contact met hooggeplaatste nazi's. Ze wisten o.a. Joden en vluchtelingen te verbergen. Ze zijn in 1943 verraden. Paul werd op 3 september 1943 door de Gestapo gearresteerd en hij werd intensief en hardhandig ondervraagd. Hij gaf ruim veertig namen van de andere verzetsleden prijs, ook jouw naam. Hij werd op 15 mei 1944 in de Brandenburg-Görden gevangenis met een guillotine vermoord. In oktober 1943 heeft de Gestapo jou gefotografeerd. In november 1944 deed jij ook mee met de Wehrkraftzersetzung. Het nazi-hof veroordeelde jou tot de doodstraf.

Je bleef in de Plötzensee gevangenis aan de Barnimstrasse in Charlottenburg-Wilmersdorf, waar je één van de 3000 vermoorde gevangenen was, waarvan de helft Duitse verzetsstrijders waren, zoals: Liselotte Hermann (1909 - 1938), Renate von Natzmer (1898 - 1935), Hilde Coppi (1909 - 1943), Eva-Maria Buch (1921 - 1943) van de verzetsgroep Rote Kapelle (Hitler weigerde persoonlijk het gratieverzoek van haar ouders), Johanna Kirchner (1889 - 1944), Elisabeth Adelheid Hildegard von Thadden (1890 - 1944), lid van de Solf-Kreis, een verzetsgroep van intellectuelen, Elisabeth Schumacher (1904 - 1942) van de Rote Kapelle, de spionne/barones Benita Ursula von Falkenhayn (1900 - 1935) en Véra Obolensky (1911 - 1944) van de verzetsgroep OCM (Organisation Civile et Militaire), die op 4 augustus 1944 is vermoord. Zij werd 33 jaar.

Jij bent op 8 december 1944 in de Plötzensee gevangenis door de nazi's onthoofd. Je werd 43 jaar.

Schrijver: Joanan Goddess Namaste, 2 mei 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 55



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)