Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Liefde is veel sterker dan de dood

(voor Ilse Weber (1903 - 1944))

Je bent geboren op 11 januari 1903 als Ilse Herlinger in Vitkovice (Ostrava). Als kind leerde je te zingen en speelde je gitaar, luit, mandoline en balalaika. Toch koos je niet voor een muzikale carrière. Op jouw veertiende schreef jij al Joodse kindersprookjes en kleine toneelstukken voor kinderen, die in diverse Duitse, Tsjechische, Oostenrijkse en Zwitserse dagbladen werden gepubliceerd. In 1928 verscheen jouw debuutboek 'Märchen' en in 1929 verscheen jouw meest geliefde boek 'Die Geschichten um Mendel Rosenbusch: Erzählungen für jüdische Kinder'. In 1930 verscheen jouw verhalenboek 'Das Trittrollerwettrennen'.

In 1930 trouwde je met Willi Weber en gingen jullie in Praag wonen. Daar schreef je voor kindertijdschriften en was je een producer voor de Tsjechische radio, Radio Praag. Nadat de nazi's in 1939 Tsjecho-Slowakije hadden bezet, wisten jullie jullie oudste zoon Hanus via een kindertransport veilig naar Zweden te krijgen. Hanus ging eerst naar Engeland, naar een vriendin van jou, de dochter van een Zweedse diplomaat. Sir Nicholas George Winton (1909 - 2015) organiseerde de kindertransporten. Zo heeft hij ook de 11-jarige Gerda Kamilla Mayer gered, die een gevierde dichteres is geworden. Haar vader overleed in een Sovjet-arbeidskamp en haar moeder overleed in het concentratiekamp Auschwitz. Hanus overleefde de oorlog in Zweden, hij is nu gepensioneerd en hij woont in Stockholm. In 1977 werd zijn zoon en jouw kleinzoon Tommy geboren.

Na de redding van Hanus waren jullie samen met jullie jongste zoon Tommy tot het Joodse getto van Praag veroordeeld. Op 6 februari 1942 werden Willi, Tommy en jij naar het concentratiekamp Theresienstadt gestuurd. Jij werkte als een nachtverpleegkundige op de kinderafdeling van het kampziekenhuis. Je deed alles wat je voor de jonge patiënten kon doen en dat zonder de hulp van geneeskundige middelen, want dat was voor de Joodse gevangenen verboden. Tijdens jouw opsluiting schreef je rond de zestig gedichten, waarvan je er velen op muziek zette. Je gebruikte eenvoudige beeldspraak en muziek, wat overigens extra moeilijk was om tot stand te brengen. Zo wist je de verschrikkingen van het concentratiekamp te verwerken en uit te beelden. Tijdens de optredens begeleidde je jezelf met een gitaar.

Je maakte o.a. de liederen 'Ich wandre durch Theresienstadt'. 'Ade, Kamerad!', 'Und der Regen rinnt' en 'Wiegala' voor een zangstem en een piano. Toen Willi begin oktober 1944 naar Auschwitz werd gedeporteerd, heb jij jezelf samen met Tommy vrijwillig bij hem aangesloten, omdat je het gezin bij elkaar wilde houden. Tommy en jij werden meteen na aankomst in Auschwitz naar de dodelijke gaskamer gebracht. De nazi's hebben Tommy en jou op 6 oktober 1944 door vergassing vermoord. Jij werd 41 jaar. Willy overleefde Auschwitz en hij overleed rond 1974.

In 1991 werd 'In deinen Mauern wohnt das Leid', jouw gedichten uit het concentratiekamp Theresienstadt, gepubliceerd. In augustus 2007 zijn er enkele gedichten en gecomponeerde liedjes van jou op de CD 'Terazin/Theresienstadt' verschenen, opgenomen door de mezzosopraan Anne Sofie von Otter en andere artiesten, zoals de bariton Christian Gerhaher (1969, Straubing), de Brits-Ierse violist Daniel Hope (1973, Durban), getrouwd met de schilderes Silvana Kaiser, de accordeonist Bebe Risenfors, de klarinettist J.B. Hausmann, de altviolist Philip Dukes en de celliste Josephine Knight. Maar ook met liedjes van Karel Svenk (1917 - 1945) en de jazzpianist Martin Roman, die Auschwitz overleefde.

Anne Sofie is geboren op 9 mei 1955 in Stockholm. Haar vader is de diplomaat/baron Göran von Otter. Anne Sofie was getrouwd met de acteur/theaterregisseur Benny Holger Fredriksson, met wie zij twee kinderen heeft gekregen. Op 17 maart 2018 pleegde Benny zelfdoding, tijdens zijn vakantie in Sydney. In december 2017 werd Benny onterecht beschuldigd van seksuele intimidatie als CEO van het Stockholm City Theatre, waardoor hij ontslag moest nemen. Hij werd 58 jaar.
In 2008 verscheen 'Wann wohl das leid ein ende Hat' bij Carl Hanser Verlag, met brieven en gedichten van jou, verzameld door de historica Ulrike Migdal. Jouw zoon Hanus schreef het boek 'Ilse: een liefdesverhaal zonder een gelukkig einde'.

Schrijver: Joanan Goddess Namaste, 4 mei 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 41



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)