Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dezelfde junkieverdrietige staarblik als Marcel Proust

(voor Wanda van Boncza (1872 - 1902))

Je bent geboren als Wanda-Marie-Émilie Bojanowska op 8 maart 1872 in Parijs. Jouw ouders Gustave Rutkowski en Anne Emilie Bojanowska waren Poolse immigranten. Jij kreeg acteerles van Gustave-Hippolyte Worms (1836 - 1910) aan de Comédie-Française, opgericht op 21 oktober 1680 door Lodewijk XIV. In 1681 werden er stukken van Molière, Racine, Corneille, Scarron en Rotrou gespeeld. In jouw tijd bevond het zich in het Palais-Royal.

Worms acteerde tien jaar aan het Théâtre Michel in Sint-Petersburg. Als hoogleraar gaf hij ook les aan de actrice Lucie Marie Marguerite Monceau (Moreno), een vriendin van Colette, Édouard de Max en Aurélien-Marie Lugné-Poe. Worms was sinds 1885 getrouwd met de actrice Blanche-Rose-Marie-Hélène Barretta, die vanaf 1876 lid van de Comédie-Française was. In 1884 werd hun zoon Jean geboren, die ook een acteur was.

Jij acteerde trouwens eerst bij het Théâtre de l'Odeon aan 2, Rue Corneille. Je was een ware schoonheid en je speelde in 1894 in 'Fiancée' en 'La Barynia'. In 1896 speelde je in het romantische drama 'On ne badine pas avec amour' uit 1834 van Alfred de Musset. Dit is gebaseerd op Alfred's gestrande liefdesaffaire met George Sand.

In 1898 speelde je in de tragedie 'Struensée' van de Duits-Joodse schrijver Michael Beer (1800 - 1833). Het gaat over de arts/officier Johann Friedrich Struensee (1737 - 1772), die de minnaar van koningin Caroline Mathilde van Hannover was. Caroline was 13 jaar, toen ze aan de Deens-Noorse koning Christian VII werd uitgehuwelijkt. Ze was ongelukkig getrouwd en Christian's geestesziekte werd steeds meer zichtbaar. Hij leed aan schizofrenie of mogelijk het syndroom van Asperger, wat ook werd geopperd. Christian en Caroline kregen samen een zoon. De vader van haar dochter prinses Louise Auguste van Denemarken is Struensee. Johann werd op 28 april 1772 geëxecuteerd. Voor Caroline volgden een scheiding en een verbanning zonder kinderen naar het Kasteel Celle. Zij overleed op 10 mei 1775 door de Scharlach-koorts en porfyrie. Ze werd 23 jaar.

De Duitse componist/dirigent Giacomo Meyerbeer (Jakob Liebmann Meyer Beer) leefde van 1791 tot 1864 en hij maakte de opera 'Struensee' en de toneelmuziek bij de tragedie van Michael Beer.

In 1899 speelde je in de komedie 'La Conscience de l'Enfant' van Gaston Devore. In 1900 speelde je in het tragedie 'Alkestis' van Euripides. Er zijn diverse foto's van jou gemaakt. Op 11 augustus 1895 ben je bij Professeur Stebbing in Parijs gefotografeerd. Er is een foto van jou met een boeket op jouw schoot, in een elegante, ruime jurk met versierselen op de borst, een tailleband en een brede, sierlijke sjerp over de linkerschouder. Je lijkt op een zeer bevallige zigeunerin. Deze foto is door de beroemde meester-fotograaf Nadar (1820 - 1910) gemaakt. Nadar was Gaspard-Félix Tournachon. Er is ook een foto uit 1901, met veel parels rond jouw hals. En nog één uit een serie van actrices/schoonheden van de Fábrica de Tabacos la Corona.

Jouw laatste, belangrijke rol speelde je in 'Le Marquis de Priola' uit 1902 van Henri Lavedan (1859 - 1940), die op 6 april 1902 in de Comédie-Française in première ging. Het was een moderne versie van de Don Juan-mythe. Henri was getrouwd met de sopraan/lyrische zangeres Mathilde Auguez (1868 - 1955). Hun dochter was Geneviève (1886 - 1906). Ze zijn in Père-Lachaise begraven.

Jij had dezelfde, slaperige, trance-achtige staarblik als Marcel Proust. Jij overleed op 15 augustus 1902 door een blindedarmontsteking. Er is nog geprobeerd om jou via een chirurgische ingreep te herstellen. Het kan ook zijn dat jouw morfine-verslaving mede de oorzaak was van jouw overlijden. Je werd 30 jaar en je bent in de Cimetière des Batignolles begraven. Enkele maanden na jouw overlijden was er een veiling van jouw juwelen, met name jouw parels, kleding en andere zaken. Van de ruim één miljoen francs werden al jouw (gok)schulden makkelijk afbetaald.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 juni 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 38



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)