start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (106)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (4)
dieren (9)
discriminatie (9)
drank (7)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (3)
ex-liefde (2)
familie (18)
feest (6)
film (20)
filosofie (118)
fotografie (7)
geld (6)
geschiedenis (15)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1347)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (9)
kinderen (20)
koningshuis (9)
kunst (42)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (501)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (24)
moraal (20)
muziek (416)
natuur (20)
oorlog (18)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (64)
rampen (7)
reizen (16)
religie (123)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (19)
taal (22)
tijd (28)
toneel (3)
vakantie (5)
valentijn (1)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (7)
voedsel (4)
vriendschap (1)
vrijheid (20)
vrouwen (12)
welzijn (14)
wereld (27)
werk (14)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (33)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3595):

Was jouw minnaar Vidali jouw moordenaar?

(voor Tina Modotti (1896 - 1942))

Je bent geboren als Modotti Mondini op 16 augustus 1896 in Udine, Friuli. Jouw vader Giuseppe was een metselaar en jouw moeder was een naaister. In Italië had jouw oom Pietro Modotti een fotostudio. Hij leerde jou de beginselen van de fotokunst. Op jouw zestiende ging je naar jouw vader in San Francisco, die daar ook korte tijd een filmstudio had. Je werd een actrice in toneelstukken, opera's en stomme films. Je was ook een kunstenaarsmodel. In 1918 kreeg je een liefdesrelatie met de Boheemse kunstenaar/dichter Roubaix de l'Abrie (Ruby Ritchie) en verhuisde je met hem naar Los Angeles, waar je jouw filmcarrière voortzette. In 1920 speelde je in 'The Tiger's Coat' van Roy Clements, naast Lawson Butt en Mirte Stedman. Naar een novelle van Elizabeth Dejeans. In 1921 speelde je in de film 'Riding With Death' en in 1922 in 'I Can Explain'.

Ruby en jij waren bevriend met Ricardo Gómez Robelo en de fotograaf Edward Henry Weston, die jou in 1922 portretteerde. Edward werkte nauw samen met de gevierde fotografe Margaretha Mather, die ook voor hem poseerde. Ze was een prostituée en biseksueel. Hij poseerde ook voor haar. In 1923 werden Edward en jij verliefd op elkaar en gingen jullie naar Mexico, maar Edward maakte eerst nog naaktfoto's van Margaretha in de duinen op Redondo Beach. Jij was ook zijn naaktmodel. Ruby ging in december 1921 naar Mexico, terwijl jij de minnares van Edward was. Ruby nam fotowerk van Edward mee om een expositie van Edward en hem te regelen.

Op 9 februari 1922 kreeg jij het schokkende bericht, dat Ruby door de pokken was overleden. Jij arriveerde twee dagen na zijn overlijden bij hem. Ter ere van hem regelde jij een expositie van Ruby en Edward in de National Academy of Fine Arts in Mexico-City. De expositie was succesvol, vooral door de naaktfoto's, die Edward van jou had gemaakt. Op 30 april 1923 ging jij met Edward en zijn zoon Chandler naar Mexico. Edward's vrouw Flora en hun drie andere zoons zwaaiden jullie uit. 'Tina, take good care of my boys!', riep Flora. Edward en jij hadden samen een portretstudio in Mexico-City en hij maakte nieuwe naaktfoto's van jou. Eind 1924 gingen Edward en Chandler terug naar San Francisco. Edward verlangde naar ene Miriam Lerner, die hij naakt fotografeerde. Daarna kwam hij met zijn zoon Brett bij jou terug.

Edward ging met jou door Mexico reizen om inheemse kunsten en ambachten te fotograferen voor een boek van de schrijfster Anita Brenner over de Mexicaanse volkskunst. Na die reis was jullie relatie verdampt en keerde hij in november 1926 met Brett naar Californië terug. Brett is daarna nooit meer naar Mexico geweest.
In diezelfde tijd overleed jouw vader en keerde je naar San Francisco terug. Jij nam honderden foto's van de muurschilderingen van Diego Rivera en je ontmoette Diego Rivera, Frida Kahlo, de schrijfster Guadalupe Marín en de schilder Jean Charlot. Je ontmoette de communistische leiders Xavier Guerrero, Julio Antonio Mella en Vittorio Vidali. Met alle drie had je een seksuele relatie. In 1927 begon je een relatie met Xavier Guerrero en in 1928 met Julio Mella, de verbannen activist.

Op 10 januari 1929 liep je laat in de nacht met Julio Mella naar huis, toen hij vermoord werd. Men vermoedde door jouw andere minnaar Vittorio Vidali. Jij werd na jouw arrestatie al gauw weer vrijgelaten. De Cubaanse president Gerardo Machado kan de opdrachtgever geweest zijn, omdat Mella zijn regering omver wilde werpen. Julio Mella werd 25 jaar. Vanwege de anti-communistische campagne door de Mexicaanse overheid werd jij in 1930 uit Mexico verbannen. Je verbleef enkele maanden in Berlijn en daarna enkele jaren in Moskou. Je probeerde naar Italië te gaan om daar het anti-fascisme te steunen, maar op advies van Vidali verhuisde je in 1931 naar Moskou, waarna je met het fotograferen stopte.

In 1936 begon de Spaanse Burgeroorlog en ging jij samen met Vittorio Vidali naar Spanje. Je werkte samen met de Canadese arts Norman Bethune tijdens de val van Málaga door de soldaten van Francisco Franco. In 1939 ging je naar Mexico terug en gebruikte je een schuilnaam. Op 5 januari 1942 kreeg je in Mexico-City na een diner bij de dichter Pablo Neruda in de taxi op weg naar huis een hartverlamming. Volgens Diego Rivera had Vittorio Vidali jou via vergiftiging vermoord, omdat jij te veel nare zaken over hem in Spanje had geopenbaard, zoals wellicht het uitvoeren van 400 executies. Jij stierf door congestief hartfalen en je werd 45 jaar. Je bent begraven in het Panteón de Dolores.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20-06-2019



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 38 keer bekeken

5/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)