Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Heather Nova - Island

Je bent geboren als Heather Allison Frith op 6 juli 1967 op Bermuda, met als hoofdstad Hamilton. Jouw zus heet Susannah en jouw jongere broer heet Mishka. Het grootste deel van jouw jeugd woonde je op een door jouw vader gebouwd zeilschip, waarmee je door de Atlantische en Caribische wateren zeilde. Je begon op jonge leeftijd gitaar en viool te spelen en op jouw twaalfde schreef je jouw eerste lied.

Je studeerde film en poëzie aan de Rhode Island School of Design in Providence, opgericht in 1877. Je bleef songs schrijven en je schreef muziek voor jouw studiefilms. Na jouw afstuderen verhuisde je naar Londen, waar je twaalf jaar bleef wonen. Je had al de Engelse nationaliteit. In 1990 verscheen jouw debuut-EP 'Heather Frith'. In 1993 verscheen de EP 'Spirit in You' en op 17 mei 1993 verscheen jouw debuutalbum 'Glow Stars' bij Big Life Records, met naast de titelsong o.a. 'Bare', 'My Fidelity', 'Shell' en 'Second Skin'. In 1993 verscheen ook jouw eerste live-album 'Blow'.

In 1994 verscheen jouw album 'Oyster', met o.a. het sublieme 'Island', waarin jouw hoge stem op fabuleuze wijze te horen is, 'Walk This World', 'Heal', 'Truth and Bone', 'Sugar', 'Throwing Fire at the Sun', 'Maybe an Angel', 'Walking Higher' en 'Light Years'. In 1995 verscheen het live-album 'Live from the Milky Way' en in 1998 verscheen het album 'Sirene', met 'London Rain (Nothing Heals Me Like You Do)', 'Make You Mine', 'I'm the Girl', 'Not Only Human', 'Winterblue', 'Heart and Shoulder' en 'Paper Cup'.

In 1998 zong je op het reizende muziekfestival Lilith Fair met uitsluitend vrouwelijke artiesten, samen met o.a. Sarah McLachlan, Neneh Cherry, Bonnie Raith, Emmylou Harris, Sinéad O'Connor en Suzanne Vega. Op 3 juli 2000 verscheen jouw live-album 'Wonderlust', opgenomen in Keulen en met een kristalheldere versie van 'I'm on Fire' van Bruce Springsteen. In plaats van 'Hey, little girl, is your daddy home' zing jij 'Hey, little boy, is your mother home'. In december 2001 verscheen 'South', in 2003 'Storm', in 2005 'Redbird', met een cover van 'Wicked Game' van Chris Isaak.

Je zong ook op de soundtrack van de film 'I am Sam', met een magnifieke hoofdrol van Sean Justin Penn. In 2002 verscheen jouw dichtbundel met tekeningen 'The Sorrowjoy'. Je bent getrouwd met de muziekproducent Felix Tod en op 26 januari 2004 werd jullie zoon Sebastian geboren. In 2006 verscheen jouw muzikale poëzie-album 'The Sorrowjoy'. In 2008 verscheen 'The Jasmine Flower', een akoestisch album, wat met zonne-energie op Bermuda is opgenomen. Op 27 mei 2011 verscheen '300 Days at Sea', met zonne-energie opgenomen in jouw thuisstudio op een eilandje in Bermuda.

In 2015 verscheen 'The Way it Feels' en op 28 juni 2019 verscheen 'Pearl', met het lied 'Vincent', waarin je o.a. zingt: 'And the stars will make us wild. And the dark will make us hesitate. But that's our fate. The stars will make us wild. It's not too late for us'. Volgens mij bedoel je met 'Vincent' Vincent van Gogh, want die schilderde inderdaad van die wilde sterren. Je zegt, dat het de eerste naam is, waar je ooit over gezongen hebt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 augustus 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 48



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)