Inloggen
voeg je beschouwing toe

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3675):

In de angst voor gekte ten onder gegaan

(voor Ryunosuke Akutagawa (1892 - 1927))

Je bent geboren op 1 maart 1892 in de Kyobashi-regio van Tokio. Je was het derde kind en de enige zoon van Toshizo Niihara en Fuku Akutagawa. Je werd Ryunosuke (Zoon van de Draak) genoemd, omdat je in het jaar van de draak, in de maand van de draak en op de dag van de draak geboren bent. Na jouw geboorte werd jouw moeder geestesziek en werd jij door jouw oom Dosho Akutagawa opgevangen en opgevoed. Jouw tante Fuki speelde de grootste rol in jouw opvoeding. Zij controleerde jou en ze eiste veel van jouw aandacht op, vooral toen ze ouder werd. Vanaf jouw jonge leeftijd was je geïnteresseerd in de klassieke, Chinese literatuur en in de schrijfwerken van de Japanse schrijver/dichter Mori Ogai en de Japanse romancier Natsume Soseki (1867 - 1916), die door een maagzweer overleed.

In 1910 ging je naar de middelbare school en maakte je kennis met de schrijver/uitgever Kan Kikuchi, de populaire toneel- en romanschrijver/haiku-dichter Masao Kume en de (toneel)schrijver Yuzo Yamamoto. In 1913 begon je Engelse literatuur aan de Universiteit van Tokio te studeren en begon je met schrijven. In 1914 begon je samen met jouw schoolvrienden het literaire tijdschrift 'Shinshichõ', met vertalingen van William B. Yeats en Anatole France. In 1915 publiceerde je jouw korte verhaal 'Rashomon' in het literaire tijdschrift 'Teikoku Bungaku', wat van 1895 tot 1920 bestond. Je wordt beschouwd als de vader van de Japanse novelle. Als student wilde je met jouw jeugdvriendin Yayoi Yoshida trouwen, maar jouw adoptiefamilie was daar tegen.

In het begin van 1916 publiceerde je 'De Neus', die door Soseki bejubeld werd en het was jouw eerste teken van duurzame roem. In diezelfde tijd begon je onder het pseudoniem Gaki haiku's te schrijven. Verder verdiepte jij jezelf in de klassieke werken en historische incidenten van het Japanse verleden.

In 1916 verloofde je met Fumi Tsukamoto, met wie jij in 1918 trouwde. Jullie kregen drie kinderen. In 1920 werd Hiroshi geboren, die een acteur werd. In 1922 werd Takashi geboren, die in 1945 als een student-rekruut in Birma werd gedood. In 1925 werd Yasushi geboren, die een componist werd en die in 1989 overleed. Na jouw afstuderen doceerde je korte tijd aan de Naval Engineering School in Yokosuka als een instructeur van de Engelse taal. Daarna besloot je jezelf volledig op jouw schrijfcarrière te richten. Ondanks jouw literaire afgang bezocht jij manmoedig jouw literaire idool Natsume Soseki.

In 1921 was je vier maanden een journalist van de Osaka Mainichi Shinbun, een grote, Japanse krant, opgericht op 21 februari 1872. Jij leed aan diverse ziekten en jouw gezondheid zou zich nooit meer herstellen. Je bezocht nog Nanjing, Shanghai, Hangzhou en Suzhou. Je schreef nog 'De Christus van Nanjing', over de Chinese, christelijke gemeenschap en beïnvloed door de klassieke, Chinese literatuur. Je was een sterke tegenstander van het naturalisme. Je was bang dat jij de psychische ziekten van jouw moeder had overgenomen.

De moederlijke vrouwen in jouw verhalen zijn meestal dominant, agressief, bedilzuchtig, achterlijk, bedrieglijk en egoïstisch. Jouw mannelijke personages zijn vaak de slachtoffers van dit soort hypocriete vrouwen, zoals in 'Kesa en Morita' uit 1918. De laatste fase van jouw literaire carrière stond sterk onder invloed van jouw kelderende, psychische en fysieke toestand. Je citeerde soms letterlijk uit jouw dagboek. Deze periode was duidelijk autobiografisch. Aan het einde van jouw leven leed jij aan visuele hallucinaties en nervositeit over de oplopende angst dezelfde gekte als jouw moeder te hebben.

In 1927 probeerde jij samen met een vriend van jouw vrouw zelfdoding te plegen, maar dat mislukte. Op 24 juli 1927 overleed jij in Tokyo door een overdosis Veronal. Je werd 35 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 6 sep. 2019
6 sep. 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 26



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)