Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Depressie en nieuwe traumata als wurgslang

(voor Oskar Emil Andersson (1877 - 1906))

Je bent geboren op 11 januari 1877 in Stockholm. Je was een komische striptekenaar en illustrator. Jouw vader werkte als een muntenmaker bij AB Mint in Eskilstuna, wat in 1594 is opgericht. Jij begon daar ook te werken. Op jouw vijftiende ging jij naar de Konstfack-school, die in 1844 is opgericht door Nils Mansson Amandeltak, een kunstenaar/etnoloog/kunsthistoricus, die door graaf Jacob Gustaf De la Gardie werd ontdekt.

Op jouw achttiende ging jij naar de Technische Hogere School voor Kunst en Design en kreeg jij o.a. les van Carl Emil Wilhelm Milles (1875 - 1955), een beeldhouwer, die vooral beroemd was om zijn fonteinen en andere werken in monumentaal formaat. In 1930 maakte hij het schitterende beeld 'Poseidon-fontein' in Göteborg en hij is de maker van 'Orfeusgruppen', wat voor de concert-hall in Stockholm staat. Carl was getrouwd met de Oostenrijks-Zweedse kunstenares Olga Granner (1874 - 1967). Carl leerde jou het ontwerpen van meubels, het vak, waarin hij zijn kunstcarrière begonnen was.

Al kreeg jij hoge cijfers voor jouw meubelontwerpstudies, je ging toch liever met een avondcursus in het tekenen van karikaturen verder. Het ontwikkelen van die tekenvaardigheden vond je veel boeiender. In 1897 begon je cartoons in het humoristische tijdschrift 'Söndags-RSVZ' te publiceren, wat sinds 16 februari 1862 is verschenen. De eerste redacteur LRL Götberg werd 36 jaar. Jij werkte tot aan jouw overlijden aan dit tijdschrift mee. Op 23 september 1897 werd jouw eerste, humoristische tekening in het graptijdschrift 'Strix' geplaatst. 'Strix' is in 1897 door de kunstenaar/auteur/humorist Albert Laurentius Johannes Engström (1869 - 1940) gelanceerd. Albert was o.a. bevriend met de edelman/schrijver Verner von Heidenstam, die in 1916 de Nobelprijs voor de Literatuur ontving.

Albert Engström was ook bevriend met de schrijver Gustaf Fröding, die op zijn vijftigste door alcoholisme en diabetes overleed. Gustaf had een psychiatrische ziekte, waardoor hij chronisch depressief was. Rond 1911 is de beroemde foto van de drie naakte Albert, Verner en Gustaf gemaakt. De dikke drankbuik van Gustaf springt in het oog, maar ook zijn gelukzalige gezicht. Bacchus in levende lijve. Zij werkten net als jou aan 'Strix' mee. Carl Larsson, Hilding Nyman en Bruno Liljefors overigens ook. In 1902 maakte jij de pantomimeserie 'De man die doet, wat hem zal doen vallen', wat in het algemeen werd beschouwd als de eerste, Zweedse tekenfilm. Jouw stripverhaal 'Urhunden' heeft ook die status.

Je had een immense, oorspronkelijke fantasie en een grotesk ontwerpvermogen. Jouw cartoons blinken uit in komische en absurde vindingrijkheid, maar ze zijn tevens behoorlijk zwartgallig en kil qua visie. Verder was je ook politiek en filosofisch geëngageerd. Jouw laatste tijd was je timide en leed je aan obsessies. Verder was je vaak gewelddadig. Je was zwaar depressief. In het najaar van 1906 was je als nieuwsillustrator getuige van sterke, militaire wapens en het misbruik van legerpaarden, waardoor je tragisch ver in jouw depressie wegzakte.

Op 28 november 1906 heb je op het langwerperige eiland Ekerö in Noord-Stockholm zelfdoding gepleegd. Je werd 29 jaar. Je hebt jezelf doodgeschoten. Daarvoor had je jouw polsaderen doorgesneden. Je overleed direct. Je bent in een kerkhof van een kerk in Ekerö begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 oktober 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 38



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)