Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In de wrede muil van de zee...

(voor John Albert Bauer (1882 - 1918))

Je bent geboren op 4 juni 1882 in Jönköping, Zweden, gelegen aan het Vättermeer. Het is eveneens de geboorteplaats van Dag Hammarskjöld, Secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Nobelprijswinnaar en een sublieme dichter. Ook de wonderschoon zingende en beeldschone zangeres van ABBA, de lieftallige Agnetha Fältskog, op wie ik als tiener waanzinnig verliefd was, en de schrijver/dichter Viktor Rydberg zijn in Jönköping geboren. Jouw vader Josef Bauer was van Beierse oorsprong en jouw moeder was Emma Charlotta Wadell, die uit een boerenfamilie kwam. Jouw vader begon een voedselwinkel op de Östra Torget in Jönköping.

Jij woonde in de Villa Sjövik met jouw ouders, twee broers en een zus, die op jonge leeftijd overleed. Die gezinswoning bleef centraal staan in jouw literaire werkzaamheden. Je studeerde aan de Jönköping Openbare School voor Hoger Onderwijs en van 1892 tot 1898 studeerde je aan de Jönköping Ambachtschool. De meeste tijd besteedde je aan het maken van karikaturen van jouw leraren en dagdromen. Als kind werd jij niet aangemoedigd om tekeningen te maken. Op jouw zestiende verhuisde je naar Stockholm, waar je aan de Koninklijke Zweedse Academie van de Kunsten wilde gaan studeren, maar je was te jong en dus ging je twee jaar naar de Kaleb Ahtins School of Painters. In die tijd kwam jouw wanhoop tot uitdrukking in jouw schilderwerken. Jouw vroege werk is geïnspireerd door Carl Larsson en Albert Engström.

Rond 1900 werd je wel tot de Zweedse Kunstacademie toegelaten, net als jouw vrienden Ivar Kamke en Pontus Lanner. Je studeerde traditionele illustraties en tekeningen van planten, middeleeuwse kostuums en Croquis tekeningen. In 1900 ging Ruth Ellqvist naar de Koninklijke Zweedse Academie van Beeldende Kunsten, waar jullie elkaar ontmoetten. Ruth ging ook naar de A. Tallbergs school voor Etsers. Ruth is geboren op 4 oktober 1880 in Ausas. Ze ging naar de Tekniska skolan, net als haar broers Oscar en Ernst, die fotografen werden, en haar zus Gerda, die aan handwerken deed. In 1905 studeerde Ruth af.

Op 18 december 1906 trouwde jij met de onweerstaanbare kunstenares en het model Ruth (Ester) Elisabeth Ellqvist (1880 - 1918), de dochter van de leraar Karl Kristersson Ellqvist en Johanna Nilsdotter. Ruth groeide op in Stockholm en ze was een vitaal persoon, die intens genoot van het sociale leven. In het begin waren Ruth en jij zeer gelukkig met elkaar, maar naar verloop van tijd waren er ongelukkige tijden, deels vanwege verschillende aspiraties. Jij werkte als illustrator en in 1908 reisden Ruth en jij één jaar door Zuid-Duitsland en Italië. Jullie waren o.a. in Verona, Florence, Siena, Volterra, Napels, Rome en op Capri. Tijdens die reizen studeerde je kunst en bezocht je imposante musea en kerken. 's Avonds genoot je van het smakelijke eten en de roesverwekkende dranken in gemoedelijke restaurants.

Van 1907 tot 1915 illustreerde jij de sprookjes in het jaarlijkse Kerstboek 'Onder elfen en trollen' (Bland tomtar och Troll). Jij was de meest geliefde Zweedse sprookjesillustrator, met name van tomten. Ruth heeft na haar trouwen haar artistieke ambities opgegeven. Er is een foto van Ruth, met Bengt op haar schoot. Ruth poseerde voor veel van jouw beroemde werken, zoals voor 'Freja', 'Ester in het huis' en 'Fairy Princess', waarop zij als een zuivere, onschuldige en onbereikbare vrouw staat. Ruth maakte in 1910 een prachtig en ontroerend innemend zelfportret. In 1914 kochten Ruth en jij een huis, genaamd 'Villa Björkudden', net buiten Gränna. In 1915 werd jullie zoon Bengt (Putte) geboren, waarna er een harmonieuze en vreugdevolle tijd ontstond.

Samen met Ruth en Bengt was je op weg naar jullie nieuwe huis in Stockholm, waar je geestelijke vernieuwing voor jouw gezin en jou verwachtte. Er is een foto van Ruth en jij uit 1918. Van de zijkant genomen. Op 20 november 1918 kapseisde en zonk de veerboot SS Per Brahe, waarop Ruth, Bengt en jij aanwezig waren. De veerboot was verkeerd beladen. Dit drama gebeurde op het Vättermeer. Ruth werd 38 jaar, Bengt werd 3 jaar en jij werd 35 jaar. Alle 24 mensen op de veerboot zijn verdronken. Op 18 augustus 1922 zijn Ruth, Bengt en jij in een gezamenlijk graf in de Östra-begraafplaats van Jönköping begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 oktober 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 42



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)