Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De karaktervolle vrouw van een hypochondrische schizofreen

(voor Siri von Essen (1850 - 1912))

Je bent geboren als Sigrid Sofia Matilda Elisabet von Essen op 17 augustus 1850 in Porvoo, wat in 1346 van de Zweedse koning Magnus Eriksson stadsrechten kreeg. Tot jouw dertiende woonde jij in Finland. Jouw vader Carl Reinhold von Essen was een adellijke, Fins-Zweedse kapitein, landeigenaar en edelman. Jouw moeder was Elisabeth Charlotta In de Betou. In 1872 trouwde jij met Baron Carl Gustaf Wrangel af Sauss (1842 - 1913). Op 16 april 1873 werd jullie dochter Sigrid geboren. Carl en jij zijn in 1876 gescheiden. Sigrid overleed op 13 januari 1877. Carl hertrouwde in 1881 met Sofia Elisabeth In de Betou.

In de zomer van 1875 ontmoette jij de Zweedse (toneel)schrijver Johan August Strindberg, die aan schizofrenie leed en uitzonderlijk zwaarmoedig was. In december 1876 werd jij een actrice in het Koninklijk Theater van Stockholm. Op 30 december 1877 hertrouwde jij met August Strindberg. Je was als bruid zeven maanden zwanger. Jouw huwelijk met August werd als een schandaal beschouwd, terwijl het Carl was, die overspel had gepleegd. August kreeg de schuld van jouw echtscheiding met Carl, bovendien vond men hem ongeschikt als man van een adellijke dame. Op 21 januari 1878 werd jullie eerste kind Kerstin te vroeg geboren, die twee dagen later is overleden. Op 26 februari 1880 werd jullie dochter Karin geboren. Karin werd een schrijfster en zij trouwde met de Bolsjewiek Vladimir Smirnov. Zij overleed op 10 mei 1973.

Op 9 juni 1881 werd Greta op het eiland Kymmendö geboren en op 3 april 1884 werd Hans in Lausanne geboren, terwijl jullie in Ouchy woonden. In 1885 gingen jullie naar Parijs. In Grez-sur-Loing werd je de vriendin van de Deense Marie Caroline David. De vriendschap werd een langdurige liefdesrelatie. Marie was in 1865 in Rungstedgard geboren. Ze was 15 jaar jonger dan jou. Ze was een zware alcoholiste. August was vreselijk jaloers op jullie en hij walgde van Marie. Er waren heftige ruzies en August verwerkte deze onrust in zijn toneelstukken en de roman 'Verdediging van een dwaas'. In 1887 gingen jullie naar Issigatsbühl, nabij Lindau. In 1891 zijn August en jij in Stockholm gescheiden. Jij kreeg de voogdij over de kinderen.

In 1893 verhuisde jij met de kinderen naar Finland. Marie ging mee naar Finland, maar haar gezondheid verslechterde rap. Ze ging naar een zenuwkliniek om vooral van die destructieve alcoholverslaving los te komen. Ze was lange tijd bedlegerig. Marie overleed op 23 november 1897 als een non-alcoholistische non in een klooster te Breslau. Ze had haar galgehumor gelukkig behouden. Ze werd 31 of 32 jaar.

Jij wilde altijd graag een actrice worden, maar jouw vader en jouw man Carl verhinderden dat. August stimuleerde jou om op te treden. Je studeerde drama bij de beroemde, elitaire, Zweedse acteur Knut Almlöf en zijn vrouw, de actrice Betty Deland. Knut's vader was de beroemde acteur Nils Almlöf en zijn moeder was Brita Catharina Cederberg, die overleed, toen Knut negen jaar was. De tweede vrouw van Nils was de beroemde actrice Charlotte Ficker. Betty was de dochter van de acteur Pierre Deland en de actrice Charlotta de Broen.

Begin 1877 debuteerde jij in het Royal Dramatic Theatre in Stockholm in twee toneelstukken. Je speelde Camille in een stuk van L. Leroy en Jane Eyre in een stuk van Charlotte Birch-Pfeiffer, getrouwd met de Deense schrijver/historicus Christian Andreas Birch. Jouw optredens werden matig gevonden. Tot 1891 was je actrice van het Royal Dramatic Theatre. In 1892-1893 speelde je in het Zweeds Theater in Helsinki. Je was de toneelregisseuse en de hoofdrolspeelster in een experimenteel theater, wat in 1889 door August is opgericht. Hier speelde je de titelrol in 'Miss Julie' en Mistress X in 'De sterkere'.

Vanaf 1894 werkte jij als toneellerares in Helsinki. Één van jouw leerlingen was Martha Hedman, die in februari 1905 in een sprookje van Anderson debuteerde. Martha speelde een hoofdrol in de film 'The Cub' uit 1915 van Maurice Tourneur, maar ze deed het veel beter als toneelactrice. Jij werkte ook als een vertaalster. Op 21 april 1912 overleed jij door een beroerte in Helsinki. Je werd 61 jaar en je bent in de Norra begravningsplatsen in Solna begraven. August overleed op 14 mei 1912 en hij werd in dezelfde begraafplaats begraven. Jullie dochter Greta overleed op 16 juni 1912 door een spoorwegongeval in Malmslätt. Zij werd 30 jaar. Bij die botsing tussen twee treinen overleden 22 mensen. Jouw ex-man Carl overleed op 12 november 1913. Jullie zoon Hans overleed op 3 september 1917. Hij werd 33 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 november 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 43



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)