Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een grote, even sombere zielsverwante van Rilke

(voor Clara Westhoff (1878 - 1954))

Je bent geboren als Clara Henriette Sophie Westhoff op 21 september 1878 in Bremen. Jouw vader Heinrich Westhoff (1840 - 1905) was een koopman en jouw moeder was Johanna Hartung (1856 - 1941) uit Weischlitz in Bremen-Oberneuland. Op jouw zeventiende verhuisde jij naar München, waar jij naar de privé-schilderschool van Friedrich Fehr, Ludwig Schmid-Reutte en Paul Nauen ging. Andere leerlingen waren o.a. Emil Nolde, Hans Meyer-Kassel, Erich Kuithan, Julius Seyler, Mathilde Block, Olga Boznasska, Marie Stein-Ranke, Hans Schadow, Robert Breyer, Ernst Kreidolf, Marianne Rusche en Anna Beyer. Je kreeg les in het schilderen van hoofden, naakten en landschappen.

In 1898 ging je naar Worpswede op de Weyerberg, waar je van Fritz Mackensen teken- en modelleringslessen kreeg. Hij was in 1889 de mede-oprichter van de kunstenaarskolonie in Worpswede. Hij gaf ook les aan Paula Modersohn-Becker, Ottilie Reylaender en Georg Harms-Rüstringen. Jij raakte daar bevriend met Otto Modersohn (1865 - 1943) en zijn vrouw Paula Modersohn-Becker (1876 - 1907), die overleed door een embolie, vlak na de geboorte van hun dochter Mathilde. Paula werd 31 jaar. Otto hertrouwde met de schilderes/zangeres Louise Breling en zij kregen samen twee zonen, Ulrich en Christian. Otto's eerste vrouw was Helene Schröder (1868 - 1900), met wie hij een dochter kreeg, Elsbeth. Helene overleed na een lange, zware ziekte.

In 1899 ging jij naar Leipzig, waar jij beeldhouwlessen kreeg van Carl Ludwig Seffner en Max Klinger, die in 1899 ook naar de Pyreneeën en Griekenland reisde om marmer te vergaren. Zijn geliefde en muze was de betoverende schrijfster Elsa Asenijeff. Op 7 september 1900 werd hun dochter Désirée geboren, die in 1973 in Sydney overleed. In 1899 maakte jij een buste van Paula Modersohn-Becker.

Jij was vaak te gast bij de schilder/schrijver/architect Johann Heinrich Vogeler in zijn huis de 'Barkenhoff'. Op 6 maart 1901 trouwde hij in Heeslingen met Martha Schröder. Hun huis was een belangrijke ontmoetingsplaats voor de kunstenaars. In 1900 ontmoette jij Rainer Maria Rilke in de 'Barkenhoff'. In 1900 ging jij naar de Académie Julian in Parijs, waar jij Auguste Rodin ontmoette, die jou les gaf. De Académie Julian is in 1868 door Rodolphe Julian opgericht, de man van de Spaanse schilderes Amélie Beaury-Saurel, die na Rodolphe's overlijden in haar Château Julian in Lapalud woonde. Op haar zelfportret uit 1893 showt ze haar gerijpte en geraffineerde sex-appeal. Rodolphe en Amélie kregen twee kinderen. Jij was een zeer rijzige vrouw en Otto Modersohn schreef dan ook aan iemand: 'Weet je wie langs kwam? Je vermoedt het al: Clara W. met haar Rilkje onder de arm!'. Jouw relatie met Rainer werd ook door zijn ex-minnares Lou Andreas-Salomé met grote twijfel bekeken.

Op 28 april 1901 trouwde jij met de bloedserieuze dichter Rainer Maria Rilke. Jullie gingen in het dorp Westerwede wonen, twee kilometer vanaf Worpswede. Heinrich Vogeler verzorgde het interieur van jullie huis. In 1901 maakte je een buste van Rainer. In december 1901 werd jullie dochter Ruth geboren. In de zomer van 1902 gingen jullie naar Parijs, waar Rainer een monografie over Auguste Rodin schreef. Je maakte een buste van Heinrich Vogeler. Ruth werd naar haar oma gebracht. Rainer en jij volgden jullie innerlijke, creatieve naturen. In de winter van 1903 zaten jullie in Villa Strohl-Fern in Rome waar Rainer in de Studio al Ponte in de tuin bivakkeerde en als een bezetene gedichten schreef. Dat atelier was een gift van de schilder Otto Sohn-Rethel. Buiten het zicht had jij een eigen atelier.

Op een dag ging jij naar Ruth terug en eindigde jouw huwelijk met Rainer, die totaal ongeschikt voor het huwelijkse bestaan was. Jullie bleven wel goede vrienden van elkaar. In 1912 maakte je een bronzen beeld van de schrijfster Ricarda Octavia Huch, vlak na haar scheiding met haar man Richard Huch. In 1919 verhuisde jij met Ruth naar een vreedzaam huis en atelier in Fischerhude, waar jij rond 1925 ook begon te schilderen. Jij overleed op 9 maart 1954 in Fischerhude. Je werd 75 jaar en je bent in het familiegraf in het Friedhof Fischerhude begraven. Later werd jouw huis 'Café Rilke' en dat is het nog steeds.

Schrijver: Joanan Rutgers, 8 november 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 45



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)