Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een schone operazangeres redt de aarde

(voor Malena Ernman)

Je bent geboren als Sara Magdalena (Malena) Ernman op 4 november 1970 in Uppsala. Je bent in Sandviken opgegroeid. Jouw vader is de burgerlijk econoom Lars Ernman en jouw moeder is de diaken Eva Ernman, geboren in 1945.
Jouw man is de Zweedse acteur Svante Thunberg en jullie kregen twee dochters; Greta en Beata. Greta is op 3 januari 2003 in Stockholm geboren. Jouw schoonvader Fritz-Olof Thunberg is een acteur/regisseur, die eerst met Ingrid Johansson trouwde en later met de actrice Mona Andersson, met wie hij Svante kreeg. Olof en Mona zijn in 1990 gescheiden.

Op jouw zesde begon je in een koor te Sandviken te zingen. Je studeerde aan het Royal College of Music in Stockholm, de Kungliga Musikhögskolan, die in 1771 is opgericht. Tijdens jouw muziekopleiding zong jij ook als alt in het Radio Koor, met als dirigenten Gustaf Sjökvist en Eric Ericson. Je studeerde ook aan het Muziekconservatorium in Orléans en aan de school van de Koninklijke Zweedse Opera in Stockholm. In 1997 zong je in Vadstena in de opera 'Liten Karin' van Ivar Hallström. In 1998 brak je door in de opera 'Stad' van de componist Sven David Sandström en met een libretto van de dichteres Katarina Frostenson. Een recensent vergeleek jouw volle, rijke stem met die van Cecilia Bartoli. In 1998 zong je ook als Rosina in 'Il barbiere di Siviglia'.

In 1999 zong je in het Drottningholm Paleis Theater in 'De Tuin' van Jonas Forssell. In 2000 speelde je Nerone in 'Agrippina' van George Frideric Händel. Rosemary Joshua speelde Poppaea en Anna Caterina Antonacci speelde Agrippina. Jij was hoogst overtuigend.
In 2013 speelde je opnieuw Nerone in het Gran Teatre del Liceu op La Ramba in Barcelona. De dirigent was Harry Bicket. Met het Staatsoper Berlin zong je diverse, belangrijke rollen, zoals Cherubino in 'Le nozze di Figaro' en Zerlina in 'Don Giovanni' met als dirigent Daniel Barenboim. Met de Royal Opera Stockholm zong je Carmen in 'Carmen'. Je werkte samen met de dirigent René Jacobs. Zo speelde je o.a. Roberto in 'Griselda' en Diana in 'La Calisto'.

In 2003 zong je Prins Orlovsky in 'Die Fledermaus' van Johann Strauss. Voor een mannelijke rol ben je zelfs gespierder dan menige man. In 2005 speelde je de hoofdrol in 'Julie' van August Strindberg. In 2009 deed je mee met het Eurovisiesongfestival in Moskou met het lied 'La Voix'. In 2010 zong je de castraat-rol van Idamante in 'Idomeneo' van Mozart. In 2012 speelde je Elena in 'La Donna del Lago' van Rossini. Je was weergaloos indrukwekkend. Dat is zomaar een greep uit jouw rijke oeuvre.

Je bent een klimaatactiviste en je weigert nog per vliegtuig te reizen of vlees te eten. Dit is vooral op verzoek van jouw dochter Greta. Greta overtuigde jou om jouw internationale carrière als operazangeres op te geven, vanwege de zeer ernstige, destructieve milieubelasting door de luchtvaart. In 2014 speelde je nog in 'Xerxes' van Händel. Dat was jouw laatste optreden als operazangeres. Jij ondersteunt ook het immigratie- en asielrecht.

Op 23 augustus 2018 verscheen jouw autobiografie 'Scènes uit het hart', met medewerking van jouw man en dochters. Het gaat o.a. over Greta, die het syndroom van Asperger heeft, en Beata, die ADHD (aandachtstekort hyperactiviteitsstoornis) heeft en hoe jullie dit in goede banen weten te leiden. In augustus 2014 stopte Greta ineens enkele maanden met eten, praten, lezen en iets willen doen. Het syndroom van Asperger openbaarde zich. Ze is nu de beroemdste klimaatactiviste op aarde. Ze was genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede 2019.

Jij hebt prachtige, witte haren en een heerlijk ontwapenende, innemende, geneeskrachtige glimlach. Je blijft een charmante en betoverende mezzo-sopraan met een uniek vocaal bereik.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 november 2019


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 58



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)