Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Alanis Morissette - You Oughta Know

Alanis Nadine Morissette is geboren op 1 juni 1974 in Ottowa, de hoofdstad van Canada. De dichteres/schrijfster Margaret Atwood, prinses Margriet Francisca, de zanger Paul Anka en de premier Justin Trudeau zijn daar ook geboren. Haar ouders zijn de leraar Frans en high-school directeur Alan Mortissette en de lerares Mary Ann Georgia Feuerstein. Haar 12 minuten oudere tweelingbroer is Wade, die een muzikant/yoga-leraar werd, en haar oudere broer is Chad. Van haar derde tot haar zesde woonde ze in Lahr, Duitsland. Vanaf haar zesde speelt ze piano, op haar zevende begon ze met danslessen en vanaf haar negende schrijft ze liedjes. Ze ging naar de Holy Family Catholic School. Ze is katholiek opgevoed. In haar lied 'Forgiven' zingt ze daarover. Op haar elfde verscheen haar demo/single 'Fate stay with me', ontworpen door de singer-songwriter Rich Dodson. Ze financierde het zelf. In 1986 deed zij mee aan het tv-kinderprogramma 'You can't do that on television'.

Ze ging naar de Immaculata High School en het Glebe Collegiate Institute op 212 Glebe Avenue, waar uitstekende muzieklessen worden gegeven. Op 6 april 1991 verscheen haar debuutalbum 'Alanis' bij MCA Records Canada, met o.a. 'Feel Your Love', 'Too Hot', 'Walk Away' en 'Superman'. Ze won 3 Juno Awards. In 1992 verscheen 'Now Is The Time', met o.a. 'An Emotion Away', 'No Apologies', 'Real World' en 'Give What You Got'. Dit album verkocht slecht. Ze had een korte liefdesaffaire met de acteur/komiek Dave Coulier, wat de inspiratie voor haar uitblinkende lied 'You Oughta Know' vormde. Op 13 juni 1995, na haar relatie met Dave, verscheen haar grote doorbraakalbum 'Jagged Little Pill' bij Meverick Records. Ze kreeg o.a. de hulp van Madonna. Dit succesalbum bevat o.a. 'You Oughta Know', 'Ironic', 'All I Really Want', 'You Learn', 'Head over Feet', 'Mary Jane' en 'Forgiven'. Let overigens op de verborgen song 'Your House' aan het einde van het album. Ze zingt dit fenomenaal wonderschoon a cappella. Meerdere keren beluisteren aanbevolen. Dit album won 5 Grammy Awards. Als tiener en twintiger leed zij aan depressies en diverse eetstoornissen.

In 1998 verscheen 'Supposed Former Infatuation Junkie', met o.a. 'Thank U' en 'Baba', wat ze na haar reis naar India had geschreven, 'That I Would Be Good', 'Unsent', 'So Pure' en 'Joining You'. In 2002 was ze op het verjaardagsfeest van Drew Barrymore, waar ze de acteur Ryan Reynolds ontmoette. In 2002 verscheen 'Under Rug Swept', met o.a. 'Flinch', 'So Unsexy', 'Hands Clean', 'Precious Illusions' en 'Surrendering'. In 2004 is zij met Ryan Reynolds verloofd en in 2004 verscheen 'So-Called Chaos', veelal geïnspireerd door haar relatie met Reynolds, met naast de titelsong o.a. 'Eight Easy Steps', 'Out is Through' en 'Everything'. In februari 2007 gingen Ryan en Alanis uit elkaar. In 2008 verscheen 'Flavors of Entanglement', met o.a. 'Underneath', 'Not as We', 'Torch' en 'In Praise of the Vulnerable Man'.

Op 22 mei 2010 trouwde zij met de rapper Mario Treadway in hun huis in Los Angeles. Zijn artiestennaam is Souleye. Mario is geboren op 3 mei 1980 in Old Sturbridge Village, Pennsylvania. Zijn oudste broer, die aan een bipolaire stoornis leed, pleegde in 2004 zelfdoding door zichzelf in zijn appartement op te hangen. Op die plek aan het plafond zag Mario de sticker met de tekst 'Music Matters'. Die sticker stond op zijn debuutalbum 'Soul Sessions' uit 2002. Zijn broer had dat album dus beluisterd. Dit inspireerde hem tot zijn derde album 'UniverSoul Alchemy'. Op 25 december 2010 is hun zoon Ever geboren. In 2012 verscheen het album 'Havoc and Bright Lights' van Alanis, met o.a. 'Guardian', 'Lens', 'Receive', 'Havoc', 'Numb' en 'Empathy'. In 2012 opende Souleye de tour 'Guardian Angel' van zijn vrouw Alanis. Op 23 juni 2016 werd hun dochter Onyx Solace geboren. In april 2017 werd haar gokverslaafde manager Jonathan Schwartz tot zes jaar gevangenisstraf veroordeeld, omdat hij 5 miljoen dollar van haar had gestolen.

Alanis acteerde o.a. in de film 'Radio Free Albemuth', de tv-films 'Sex and the City', 'Weeds' en 'Top Wing', het toneelstuk 'The Vagina Monologues' en de musical 'Jagged Little Pill'. In 2019 verscheen het elfde album 'Soul School' van Souleye. Op 8 augustus 2019 werd hun zoon Winter Mercy geboren. In oktober 2019 vertelde Alanis over haar postnatale depressie, waar ze bijna tien jaar ervaring mee heeft. Deze postnatale depressie ontstond 16 maanden na de geboorte van haar eersteling Ever. Voor 2020 staat haar negende album 'Such Pretty Forks in the Road' gepland.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 december 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 2.144



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)