Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De depressie verstikte jouw komische kanten

(voor William Brinkley (1917 - 1993))

Je bent geboren als William Clark (Bill) Brinkley op 10 september 1917 in Custer City, Oklahoma. Jouw vader Daniel Squire Brinkley was een baptistenpredikant. Jij was de Benjamin van vijf kinderen. In 1940 ben je aan de Universiteit van Oklahoma afgestudeerd. Daarna werkte je voor 'The Daily Oklahoman', de grootste, dagelijkse krant in Oklahoma, in 1889 opgericht door de journalist/methodistische evangelist Samuel White Small, die zijn alcoholverslaving overwon. Hij was getrouwd met Annie Isabelle Arnold, met wie hij drie kinderen kreeg. In 1903 werd Edward King Gaylord de eigenaar van de krant. Je werkte in Oklahoma City.

Van 1941 tot 1942 en van 1949 tot 1951 werkte jij voor 'The Washington Post' in Washington, DC, opgericht in 1877 door de journalist/uitgever Stilson Hutchins, die in 1866 al de krant 'Saint Louis Times' had opgericht. In 1880 kocht Stilson het Governors Island en in 1885 liet hij er een groot, granieten herenhuis, zijn zomerhuis, door de architect Alfred Bult Mullett bouwen. Alfred pleegde op zijn 56-ste in Washington, DC zelfdoding. Hij had geldnood en een slechte gezondheid. Stilson ontving diverse presidenten op zijn eiland, o.a. Grover Cleveland en Theodore Roosevelt. Van 1903 tot 1908 verhuurde Stilson het eiland aan de Duitse diplomaat/graaf Hermann Speck von Sternburg, getrouwd met de Amerikaanse Lillian Langham. Hermann overleed op 23 augustus 1908 door lupus in Heidelberg. Stilson overleed op 23 april 1912. De familie van Hutchins verkocht het eiland in 1928.

De financier Eugene Isaac Meyer punliceerde 'The Washington Post' van 1933 tot 1946. Eugene was getrouwd met de journaliste/filantroop Agnes Elizabeth Ernst, met wie hij vijf kinderen kreeg, o.a. Katharine Meyer Graham (1917 - 2001), die de krant van 1963 tot 1991 leidde. Katharine was met de krantenman Philip Leslie Graham getrouwd, die in 1946 zijn schoonvader opvolgde. Katharine en Philip kregen samen vier kinderen. Philip heeft zichzelf op zijn 48-ste doodgeschoten, op 3 augustus 1963. Hij was manisch-depressief. John F. Kennedy was op zijn begrafenis. Katherine volgde Philip op. Hun zoon William heeft zichzelf in 2017 doodgeschoten. Hij werd 68 of 69 jaar.

Als verslaggever schreef je een artikel over een exorcisme, wat later de basis van de roman 'The Exorcist' van William Peter Blatty vormde. Van 1951 tot 1958 was jij hulpredacteur voor het wekelijkse tijdschrift 'Life', wat vanaf 4 januari 1883 verscheen. Je was ook een stafschrijver en een correspondent. Je was officier bij de United States Navy en in 1948 verscheen jouw debuutroman 'Quicksand'. In 1956 verscheen jouw komische oorlogsroman 'Don't Go Near the Water', wat in 1957 verfilmd is, met Glenn Ford en Gia Scala, die op haar 38-ste door ethanol en valium (of een barbituraat) vergiftiging overleed. Ze had blauwe plekken op haar naakte lichaam en er lag bloed op haar kussen. Ze was een alcoholiste en haar carrière kelderde. In 1961 verscheen 'The Fun House', in 1962 'The Two Susans' en in 1966 'The Ninety and Nine'.

In 1971 verhuisde je naar McAllen in Texas. In 1978 verscheen 'Breakpoint', in 1981 'Peeper', een komische roman over een voyeur in het stadje Martha, en in maart 1988 verscheen jouw laatste roman, het post-apocalyptische 'The Last Ship', waar een tv-serie van is gemaakt, losjes gebaseerd op de roman. Door een pandemie komt 80% van de wereldbevolking om door een onbekend virus. De niet-besmette 217 mensen op een Amerikaande torpedobootjager proberen een vaccin voor de overgebleven mensheid te vinden. Jij was getrouwd met Jean Brinkley en jouw stiefzoon is David Shelander.

Jij leed jarenlang aan een depressieve stoornis en op 22 november 1993 heb jij in jouw huis in McAllen zelfdoding gepleegd via een overdosis barbituraten. Je werd 76 jaar. Jouw as is in de Golf van Mexico uitgestrooid.

Schrijver: Joanan Rutgers
14 juni 2020


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)