Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Shania Twain - Man! I Feel Like A Woman!

Je bent geboren als Eilleen Regina Edwards op 28 augustus 1965 in Windsor, Ontario, Canada. Jij stamt af van de Franse timmerman/kolonist Zacharie Cloutier (1590 - 1677) uit Montagne-au-Perche en zijn vrouw Xainte Dupont, met wie hij zes kinderen kreeg. Andere afstammelingen van Zacharie en Xainte zijn o.a.: Beyoncé Knowles, Angelina Jolie, Jack Kerouac, Celine Dion, Madonna Ciccone, Hillary Rodham Clinton, Avril Lavigne, Justin Trudeau, Alanis Morisette en Camilla Parker Bowles. Hoogst apart. Jouw Ierse oma Eileen Pearce kwam uit Newbridge (Droichead Nua). De Nederlandse zanger Henk Wijngaard van 'Met de vlam in de pijp' is een oom van jou. Het moet niet gekker worden. Shania rijmt natuurlijk op Scania.

Jouw ouders Sharon Morrison en Clarence Edwards kregen samen vijf kinderen, waarvan jij de tweede bent. Jouw twee zussen heten Jill en Carrie Ann. Toen jij twee jaar was, zijn jouw ouders gescheiden. Jouw moeder hertrouwde met de Ojibwe-Indiaan Jerry Twain, die jou adopteerde en opvoedde. Je kreeg ook zijn achternaam. Jouw moeder en Jerry kregen samen zoon Mark en zij hebben Jerry's neefje Darryl geadopteerd, na het overlijden van zijn moeder. Jouw moeder en jouw stiefvader leefden in een extreme armoede en ze konden jou als kind geen vertier en speelgoed bieden. Vanaf jouw 8-ste deed jij optredens in diverse clubs, gemeenschapshuizen en bars. In de bars vol dronkaards tussen middernacht en 1 uur a.m., terwijl er met jouw verdiende geld rekeningen werden betaald. Mede door de armoede was er veel geweld tussen jouw depressieve moeder en Jerry. Jij groeide op in Timmins. Jij zong ook voor de radiostations. In 1979 ging jouw moeder met de kinderen naar een daklozenopvang in Toronto. In 1981 gingen jullie naar Jerry terug.

Op jouw 10-de jaar schreef jij jouw eerste songs. Jij ging naar de Timmins High and Vocational School en op jouw 13-de zong jij in de Tommy Hunter Show op CBC en je was de zangeres van de lokale band Longshot. In de vroege jaren tachtig werkte jij bij de herbebossingszaken van Jerry in Noord-Ontario. Dat was hard werken met bomen sjouwen en baden in een meer. Terwijl je alleen met jouw hond in het bos zat, speelde je gitaar en schreef je liedjes. De bosgeesten waren jou goed gezind. In 1983 was jij afgestudeerd en toerde jij met een coverband, geleid door de country-zangeres Diane Chase, door Ontario. Je kreeg zangles van Ian Garrett en je werd door de DJ Stan Campbell ontdekt. In Nashville ontmoette je de country-zangeres Mary Bailey, met wie je ging samenwonen in Kenogami Lake en Kirkland Lake.

Op 1 november 1987 overleden jouw moeder en Jerry door een auto-ongeluk. Je ging terug naar Timmins om voor jouw jongere broers en zussen te zorgen. Je verhuisde met hen naar Huntsville. De symfonie-orkest dirigent John Kim Bell vond net als Mary Bailey, dat jij voor de country-muziek moest gaan. Je werkte als zangeres in het Deerhorst Resort. Je tekende een contract bij Mercury Nashville Records en op 20 april 1993 verscheen jouw titelloze debuutalbum, met o.a. 'What Made You Say That', 'If He Leaves You' en 'God Ain't Going to Getcha for that', de enige zelfgeschreven song, samen met de country-zanger Kent Robbins, die op 27 december 1997 door een auto-ongeluk overleed. Hij werd 50 jaar.

Op 28 december 1993 trouwde jij met de rockproducer Robert John Lange, die samen met jou de songs voor jouw tweede album 'The Woman in Me' schreef, verschenen op 7 februari 1995, met naast de titelsong o.a. 'Whose Bed Have Your Boots Been Under?', 'Any Man of Mine', '(If You're Not in It for Love) I'm Outta Here!', 'You Win My Love' en 'God Bless the Child'. Op 4 november 1997 verscheen 'Come On Over', met naast de titelsong o.a. het vitalistische, bruisende, sexy 'Man! I Feel Like a Woman!', 'Don't Be Stupid (You Know I Love You)', 'You're Still the One', 'That Don't impress Me Much', 'From This Moment On', een duet met Bryan White, en 'When', jouw favoriete song van dit album. Op 12 augustus 2001 werd jullie zoon Eja D'Angelo geboren. Op 19 november 2002 verscheen 'Up!', met naast de titelsong o.a. 'I'm Gonna Getcha Good!', 'She's Not Just a Pretty Face', 'Juanita', 'Forever and for Always', 'No!' en 'When You Kiss Me'.

Jij bent een vegetariër en een aanhanger van de esoterische filosofie Sant Mat, vergelijkbaar met het gnosticisme, soefisme, sikhisme en hindoeïsme. Robert kreeg een seksuele relatie met jouw beste vriendin Marie-Anne Thiébaud en op 9 juni 2010 zijn Robert en jij gescheiden. Op 20 december 2010 werd het bekend, dat jij met Frédéric Thiébaud verloofd was, de ex-man van Marie-Anne en een Zwitserse topman bij Nestlé, die het hoofdkantoor in Vevey heeft staan. Frédéric en jij trouwden op 1 januari 2011 in Rincón, Puerto Rico. In feite hebben jullie gewoon aan partnerruil gedaan en hebben jullie niet ver(der) gezocht. Jij woonde een lange tijd in Corseaux, waar jouw zoon geboren is. Door de ziekte van Lyme en door heesheid was jouw zangstem ernstig verzwakt, maar op 29 september 2017 verscheen jouw vijfde album 'Now', met o.a. 'Swingin' With My Eyes Closed', 'Life's About to Get Good', 'Who's Going to Be Your Girl?', 'Home Now', 'I'm Alright', 'We Got Something They Don't' en 'Soldier'.

Schrijver: Joanan Rutgers
12 december 2020


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 61



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)