Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Hoe een Finse zangeres haar man verloor

(voor Alma Kuula (1884 - 1941))

Je bent geboren als Alma Johanna Silventoinen op 5 februari 1884 in Sint Petersburg. Jouw ouders waren de zilversmid Petter Adolf Juhonpoika Silventoinen (1852 - 1916) en Henrika Johanna Häggson (1856 - 1927). Jouw zussen waren: Emilia Sofia (1885 - 1962), Olga Margareta (1888 - 1932) en Saimi (1894 - 1968). Jouw broer was Eino Adolf (1890 - 1953).

Jouw zus Olga Margareta, oftewel Oili Siikaniemi, was ook een zangeres en ze was een taallerares Frans en Russisch. Ze was op 13 september 1888 in Sint Petersburg geboren. In 1916 trouwde zij met de schrijver/speerwerper/dichter/wiskundeleraar Väinö Villiam Siikaniemi, die op de Olympische Spelen van 1912 in Stockholm met speerwerpen zilver won. Oili was een leerlinge van de sopraan Alma Evelina Fohström en de operazangeres Maikki Pakarinen, die met de componisten Armas Järnefelt en Selim Palmgren getrouwd was. Oili zong ook de gedichten van Väinö. Ze verscheen in de eerste, Finse geluidsfilm 'Sano se suomeksi' (Zeg het in het Fins) uit 1931 van Yrjö Norta. Oili overleed op 2 augustus 1932 in Lappee door een plotselinge ziekte. Zij werd 43 jaar. Väinö werd zwaar depressief en hij overleed op 24 augustus 1932. Volgens sommigen is hij in het Saimaa-meer verdronken, waar hij lange zwemtochten in maakte om zijn verdriet te verwerken. Hij kreeg een longonsteking en een algehele vergiftiging. Hij werd 45 jaar.

In 1903 begon jij met pianoles aan het Helsinki Muziek Instituut. In 1903 en 1908 kreeg jij in Helsinki jouw muzikale opleiding van Alexander Ahnger en de bariton/bas/zangleraar Abraham Ojanperä, die ook les gaf aan o.a. de sopranen Oda Morduch-Ekman, Maikki Järnefelt, Annikki Uimonen en Gerda Lind. Als compositie-studente ontmoette jij de componist Toivo Kuula voor het eerst in 1906, tijdens het Lenteconcert van het Muziek Instituut, waar koorliederen van Toivo werden uitgevoerd. Jij droeg als koorlid een nationaal, Fins Aino-kostuum, wat Toivo zeer aantrekkelijk vond. Jullie werden al snel verliefd op elkaar, maar zijn echtgenote Rauha Maria Cecilia Nelimarkka verhinderde jullie ontmoetingen. Rauha en Toivo hadden een dochter gekregen, die na enkele maanden was overleden. Toivo hield het huwelijk niet meer vol. Jij was zijn muze en in 1907 componeerde hij voor jou muziek bij het gedicht 'I Stared Into Fire' van Eino Leino. Van 1908 tot 1914 studeerde jij zang in Milaan, van 1909 tot 1910 in Berlijn en in 1922 en 1928 in Rome. Vanaf 1911 gaf jij optredens in Finland, waar je in Helsinki debuteerde, Sint Petersburg, Milaan, Tallinn, Boedapest, Oslo, Riga, Duitsland en Zweden. Toivo scheidde in 1912 van Rauha.

In 1914 trouwde jij met Toivo in het huis van jouw familie Silventoinen in Lappeenranta. Toivo is geboren op 7 juli 1883 in Vaasa. Hij was een fel voorstander van de Finse onafhankelijkheid. Finland was destijds verenigd met Rusland. Zijn muzikale leraar was Martin Wegelius en hij werd door Selim Palmgren gestimuleerd. Hij kreeg ook les van de componist/violist/dirigent Jean Sibelius en in 1908 kreeg hij een eigen, avondvullend programma. Hij ging naar Italië en Duitsland. Hij werd vooral door Claude Debussy beïnvloed en hij componeerde in een romantische stijl. Hij woonde in de Finse regio österbotten. Jullie zongen samen in Parijs. Op 4 april 1917 werd jullie dochter Sinikka in Helsinki geboren. Jullie verhuisden naar Säiniö, nabij Vyborg (Viipuri).

Tijdens de Walpurgisnacht van 30 april naar 1 mei 1918 werd Toivo door een schietincident in Vyborg vermoord. Hij werd in zijn hoofd geschoten en hij overleed op 18 mei 1918 in het ziekenhuis in Vyborg. Hij vierde de overwinning van de Finse Burgeroorlog, waarbij de Witte Garde de Rode Garde versloeg. In het Hotel Seurahuone uit 1913 op Kaivokatu 12 in Helsinki kreeg hij al eerder ruzie met enkele leden van de Jäger Beweging, in Duitsland getrainde elite-militairen. Het was een ruzie over wie als overwinnaars het belangrijkste waren. Toivo stak luitenant Mauritz Nylund, wat de woede van de dronken Jägers verhoogde. Hij is hoogstwaarschijnlijk door de 22-jarige kapitein Pekka Heikka vermoord, die op 9 juli 1921 door een zeilongeluk overleed. Sergeant Oskar Pirinen werd schuldig verklaard en hij werd tijdens een ontsnappingspoging op 10 mei 1918 door een bewaker vermoord. Toivo werd 34 jaar en hij is in de begraafplaats van Hietaniemi in Helsinki begraven.

Jij bent nooit hersteld van zijn tragische overlijden. Jij werkte aan zijn ongepubliceerde composities en jij voerde zijn liederen uit. Jij bleef Toivo trouw en in jouw laatste jaren woonde je in het Lalluka's Kunstenaars Huis in Helsinki. In het najaar van 1941 wilde jij nog een concert in Lappeenranta geven. Op 8 oktober 1941 was jij op weg naar de repetities, toen jij in Skinnarila een fatale hartaanval kreeg. Jij werd 57 jaar en jij bent bij Toivo in de Hietaniemi begraafplaats begraven.

Sinikka trouwde in 1942 met Lassi Marttinen, met wie zij twee kinderen kreeg; de pianiste Marja Väisänen, in 1944 geboren, en de bioloog Markku Marttinen, in 1954 geboren. Sinikka is in 1943 aan de Sibelius Academie als pianiste afgestudeerd. In 1968 is zij onderscheiden met de Pro Finlandia. Zij overleed op 18 augustus 1981 in Helsinki en zij is bij Toivo en jou begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers
23 december 2020


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 42



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)