Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De enige en de ware leerlinge van Édouard Manet

(voor Eva Gonzalès (1849 - 1883))

Je bent geboren op 19 april 1849 in Parijs. Jouw vader was de schrijver/feuilletonist Emmanuel Gonzalès (1815 - 17 oktober 1887), wiens roman 'Les Frères de la côte' uit 1844 een diepe indruk op Émile Zola maakte. Émile kende jouw vader persoonlijk via Édouard Manet. Jouw moeder was een muzikante. Vanaf 1863 was jouw vader de president van de Société des gens de lettres de France, in 1838 opgericht door Victor Hugo, Honoré de Balzac, Alexandre Dumas en George Sand. Via jouw vader kwam jij in de kunstkringen. Theodore de Banville kwam bij jullie over de vloer. Op jouw 16-de ging jij in de leer bij de schilder/prentenmaker/portrettist Charles Joshua Chaplin, die op 8 juni 1825 in Les Andelys was geboren. Hij was een leerling van Michel Martin Drolling en zijn andere leerlingen waren o.a. Marie Joséphine Nicholas, Mary Cassatt, Louise Abbéma en Louise Jane Goode, die met James Whistler, Oscar Wilde, de schilderes Kate Dickens en de actrice Ellen Terry contact had.

In februari 1869 ging jij in de leer bij Édouard Manet, geboren op 23 januari 1832 in Parijs. Zijn trouwe vriend was Antonin Proust, de oom van Marcel Proust. Op 28 oktober 1863 was Édouard in Zaltbommel met de pianiste Suzanne Leenhoff getrouwd. Hun zoon was Léon, maar Édouard was niet de vader, want hij had syfilis, wat hem waarschijnlijk onvruchtbaar maakte. Zijn vader, de rechter Auguste Manet, was de vader van Léon. Ik vraag me af of dat afgesproken werk was of dat Suzanne en Auguste werkelijk een seksuele klik hebben ervaren, however, ik vind het niet erg kies van Auguste jegens zijn zoon, tenzij Édouard hem ertoe heeft aangezet met instemming van Suzanne en zijn moeder Eugénie-Desirée Fournier, maar dan nog. Suzanne was de pianolerares van Édouard's broers. Mogelijk was een broer de vader van Léon, wat mij meer voor de hand liggend lijkt.

Édouard maakte meteen een portret van jou, getiteld 'Mlle E.G.', wat hij op de Parijse Salon van 1870 exposeerde. Jij debuteerde daar, maar dat viel minder op door Édouard's portret van jou. Jij was Édouard's enige officiële leerlinge, maar door de manier waarop Édouard jou had geschilderd, dachten sommigen, dat jij enkel een model was. Jij zat kaarsrecht en jij droeg een veel te keurige jurk. Het is oubollig en gemanierd geschilderd, Manet onwaardig. Wellicht deed hij het erom. Om jou te kleineren. Jij modelleerde ook voor andere impressionisten. Om het euvel met Manet te vermijden, zei je tijdens nieuwe inzendingen voor de Salon, dat je een leerlinge van Charles Chaplin was. Jouw schilderij 'Une Loge aux Théâtre des Italiens' uit 1874 werd in 1879 door de Salonjury als een zeer mannelijke, krachtige uitdrukking ervaren. Het kon op veel enthousiasme rekenen en het is één van jouw bekendste werken. In 1878 werd dit afgebeelde theater voorgoed gesloten. De invloed van Édouard is overduidelijk zichtbaar. Het boeket bloemen verwijst naar zijn schilderij 'Olympia' uit 1863 én naar de jurk van Jeanne. Jij schilderde jouw toekomstige man Henri Charles Guérard en jouw zus Jeanne. Charles was een graveur/lithograaf en bevriend met Édouard. Jij was ook bevriend met Paul Cézanne.

Tijdens de Frans-Duitse Oorlog verbleef jij in Dieppe. Jij trouwde met Henri en Henri en Jeanne waren vaak jouw modellen. 'L'Indolence' uit 1872 is betoverend dromerig en 'Ochtendontwaken' uit 1876 heeft een lichte frivoliteit en erotische afwachting. 'La Toilette' uit 1879 is feeëriek chic en 'De ezeltocht uit 1880 heeft Van Gogh achtige kenmerken. 'Nounou avec enfant' is raadselachtig, want waarom zit dat kindermeisje pontificaal op een stoel? 'Portret van een vrouw in wit' toont eindelijk iets van zinnelijkheid in de vorm van half blote borsten en licht blozende wangen, al is 'Le chignon' uit 1870 door de blote rug ook teder-opwindend te noemen. In 1882 exposeerde je in het kantoor van L'Art en in 1883 in de Galerie Georges Petit. Jij werd geprezen door Émile Zola, de schilder/toneelschrijver Louis Leroy, die de term 'impressionisten' bedacht, naar aanleiding van het schilderij 'Impression: soleil levant' van Claude Monet. En jij werd geprezen door de kunstcriticus/politicus Jules-Antoine Castagnary, die een dikke vriend van Gustave Courbet was en die zijn kunst verdedigde. Jij werd verdedigd door de schrijfster/kunstcritica/vrijmetselares Maria Deraismes, die jouw terechte aandacht voor schilderessen waardeerde.

Vanwege jouw schilderstijl behoorde jij ook tot de impressionisten. Met jouw zelfportretten corrigeerde jij op subtiele wijze het beeld dat Manet van jou had. Op jouw latere schilderijen portretteerde jij jouw zus Jeanne. Jij ontving het bericht dat Édouard Manet op 30 april 1883 door gangreen/syfilis was overleden. Hij werd 51 jaar en hij is in de Cimetière de Passy begraven. Het speet jou enorm dat jij daar niet bij kon zijn. Vlak na het doodsbericht kregen Henri en jij samen een zoon, Jean Raimond.

Jij overleed op 6 mei 1883 in Parijs door een embolie in jouw kraambed. Jij werd 34 jaar en jij bent in de begraafplaats van Montmartre begraven.
Jean werd door Henri en jouw zus Jeanne opgevoed. Jeanne trouwde later met Henri. Alsof je dat in 'Une Loge aux Théâtre des Italiens' al profeteerde, ook al zijn ze daar als ieder op een onbewoond eiland afgebeeld.

Schrijver: Joanan Rutgers
29 dec. 2020


Geplaatst in de categorie: idool

5,0 met 1 stemmen 34



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)