Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De Tsjechische Agnetha Fältskog

(voor Iveta Bartosová (1966 - 2014))

Jij bent geboren op 8 april 1966 in Celadná, Tsjechië. In jouw jeugd en adolescentie woonde jij in Frenstát pod Radhostem, waar de kunstschilder Bretislav Bartos is geboren, die op 28 juni 1926 in Dolni Mokropsy door tuberculose overleed en 23 jaar werd. In noem zijn schilderij 'Valaske kroje' uit 1922. Jouw oudere broer is Lumir en jouw tweelingzus is Ivana. Vanaf 1980 studeerde jij aan een gymnasium in Frenstáta. In 1982 begon jij met jouw muziekcarrière in de band Dianthus. In 1983 werd jij eerste bij een muziekwedstrijd in Jihlava en ontmoette jij de zanger Petr Sepési, geboren op 23 april 1960 in Brezno. Tot zijn overlijden had jij een relatie met hem en werkte jij met hem samen. Hij overleed op 29 juli 1985 in Frantiskovy Lásne door een auto-ongeluk bij een spoorwegovergang. Hij werd 25 jaar en hij is in As begraven.

Vanaf 1985 werkte jij samen met de popartiesten Frantisek Janecek en Ladislav Staidl, die vele jaren jouw levenspartner was. In 1987 verscheen jouw solo-albumdebuut 'I.B.' bij Supraphon, met o.a. 'Vis Lásko', 'Postolka' en 'Málo Mé Zná'. In 1989 verscheen 'Blizko nás' bij Purple Labels, met naast de titelsong o.a. 'Básnici', 'Tichá Pisen' en 'Dej Mi Ruko'. In 1991 verscheen 'Natur', met o.a. 'Na Tom Zálezi', 'Belásek', 'Tisice Svici' en 'O Lásce'. In 1992 verscheen 'Václavák', met naast de titelsong o.a. 'Isem Klidná', 'Jses Buh' en 'Andel'. In 1993 verscheen 'Tobe' en speelde jij in de komedie 'Svatba upíru' van Jaroslav Soukup (1946, Plzen). In 1994 verscheen 'Malé bilé cosi', met naast de titelsong o.a. 'Ú-La-La' en 'Uz Nebude Nic'. In 1996 verscheen 'Cekam Svuj Den', met naast de titelsong o.a. 'Muzes Lhát' en 'Ná Háku'. In 1996 kreeg jij samen met de tekstshrijver Ladislav Staidl de zoon Artur. In 1997 speelde jij als Adriana/Sandra in de musical 'Dracula'. Jij speelde ook in de musicals 'Vorst', 'Pomade, Monte Cristo', 'Jeanne d'Arc', 'Miss Saigon' en 'Les Misérables'.

In 1998 verscheen 'Ve jménu lásky', in 1999 'Bilý Kámen' en in 2000 'Jedna jediná'. Daarna nam jouw populariteit af, ook door de schandalen rondom jouw privéleven, die in de roddelbladen uitvoerig aan bod kamen. Volgens de producent Oldrich Lichtenberg werd jij het slachtoffer van de omringende mensen, die van jou probeerden te profiteren. De psycholoog Jeroným Klimes zei: 'ze speelt het verhaal met ons allemaal, maar ze heeft de voorstelling niet onder controle!'. De journalist Tomás Baldýnský zei, dat de Tsjechische tabloidmedia een mens in een menselijk 'ding' verandert en hij vergeleek de publieke aandacht met een gier, die jou met een grijns zag sterven. In 2003 verscheen 'Dráhy hvezd - All Stars Disco'. In 2006 nam jij een 'creatieve pauze' en had jij een relatie met de dierenarts Roman Hank, wat hij niet trok. In 2007 zat jij een tijd in een psychiatrisch ziekenhuis in Kromeriz, op Havlickova 1265. Jij werd o.a. behandeld voor jouw verslaving aan antidepressiva, alcohol en drugs.

Van 2008 tot eind 2009 was jij getrouwd met de filmproducent/acteur Jirí Pomeje, geboren op 13 december 1964 in Ceske Budejovice. Jirí was van 1994 tot 2007 met de actrice Michaela Kuklová getrouwd. Jij hebt zelf eind 2009 de scheiding aangevraagd. Hij hertrouwde in 2013 met Andreou Stastnou, met wie hij de dochter Anna Pomeje kreeg. Hij overleed op 26 februari 2019 door een uitgezaaide strottenhoofdkanker. Jij hertrouwde in 2013 met de zakenman Josef Rychtár, wat tot jouw overlijden duurde. Josef was eerst jouw lijfwacht en hij was eerder 28 jaar met Darina Rychtárová getrouwd, met wie hij de zonen John en Joseph kreeg. Josef en Darina zijn in 2012 gescheiden. Josef werd in een psychiatrisch ziekenhuis behandeld voor een agressieve psychose en de mishandeling van Darina. In 2008 verscheen jouw laatste album '22', met naast de titelsong o.a. 'Jako Fénix', 'Nebe plné cervánku' en 'Pohádka'.

Op 29 april 2014 pleegde jij zelfdoding door op een treinrails te gaan liggen. Dat gebeurde in de wijk Uhríneves (Praag 22) aan de rand van Praag. Jij lag op het spoor, dichtbij een spoorwegovergang (P5674). Een elektrische City Elefant passagierstrein raasde daar voorbij en jij bent om 11.29 uur overleden. Hoogstwaarschijnlijk zul jij aan het noodlot van jouw geliefde Petr Sepési hebben gedacht, die immers ook nabij een spoorwegovergang overleed. Of tenminste onbewust. Jij werd 48 jaar en jij bent in de begraafplaats van Ricany, nabij Praag, op een symbolische manier begraven. Je bent namelijk gecremeerd en de urn met jouw as wordt door Josef bewaard.

Schrijver: Joanan Rutgers
31 juli 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 52



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)