Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Door harddrugs verdoofd en koelbloedig vermoord

(voor Zoë Lund (1962 - 1999))

Jij bent geboren als Zoë Tamerlis op 9 februari 1962 in New York City. Jouw moeder was de beeldhouwster Barbara Ann Hult-Lekberg (1925 - 2018) en jouw vader was Victor Tamerlis, een handelaar in zeldzame boeken. Jouw oma Mildred Andersen was een muzieklerares en jouw opa Melvin Hult werkte in de houthandel. Jouw moeder was van Zweedse en jouw vader van Roemeense afkomst. Jij was al vroeg een volleerd componiste en pianiste, maar de filmwereld boeide jou meer. Op jouw 17-de werd jij de assistente van de filmmaker Eduard Yves de Laurot, geboren als Edward Lada Laudánski op 23 april 1922 in Lódz. Van 1979 tot 1986 was jij zijn metgezel. Hij had in het Poolse verzet gezeten en de Opstand van Warschau in 1944 overleefd. Hij zwom onder Duits vuur over de rivier de Wisla om de Sovjets een boodschap te geven. Hij kon drie minuten onder water zwemmen. Hij werkte ook voor de Britse geheime dienst en hij studeerde aan de University of Cambridge. Hij was een zeer getalenteerde, zelfdestructieve, drugsverslaafde, mysterieuze en dominante man.

Op jouw 17-de debuteerde jij in de suspence thriller 'Ms . 45' (Angel of Vengeance) van Abel Ferrara. Jij speelde als Thana de hoofdrol. In 1984 speelde je als Andrea Wilcox en Elaine Bernstein in de thriller 'Special Effects' van Larry Cohen. Jij verscheen in de documentaire over horrorfilms 'Terror in the Aisles' uit 1984 van Andrew J. Kuehn. Jij speelde op 27 september 1985 in de aflevering 'Prodigal Son' van 'Miami Vice'. In 1986 begon jij een liefdesrelatie met Robert Lund, geboren op 29 maart 1951 in Minnesota en een ingenieur/ontwerper bij de grote tv/video faciliteiten van vroeger. Samen met Robert woonde je in een appartement op 10th Street in NYC, waar jullie tientallen zwerfratten hadden. Die ratten zijn te zien in de korte film 'Zoe XO' van de filmmaker Paul Rachman. Hij maakte ook 'Zoe Rising', over jouw moeder en jouw jeugd. Op 31 oktober 1986 zijn Robert en jij in het NYC Municipal Building getrouwd. De enige getuige was jullie vriend Lenny Ferrari. In 1986 had jij ook een abortus.

In 1988 speelde jij Chickie in 7 afleveringen van de tv-serie 'Hothouse' en in 1989 speelde jij Belinda Maloney in de komedie/dramafilm/thriller 'Exquisite Corpses' van Temístocles Lopez (1949, Caracas) en jij had de hoofdrol in de korte mysteriefilm (30 minuten) 'The Houseguest' van Franz Harland. Daarin speelde je naast de componist/schrijver/acteur John Davies Cale, oprichter/lid van The Velvet Underground, met Lou Reed, Nico, Maureen Ann Moe Tucker en Holmes Sterling Morrison (1949 - 1995), die door het non-Hodgkinlymfoon overleed. John Cale is geboren op 9 maart 1942 in het mijndorp Garnant en hij gebruikte o.a. heroïne, cocaïne en opiaten. Jij had scherpe jukbeenderen en mooie, volle lippen, die jij graag rood kleurde. Jij was dun en bleek en meestal in het zwart gekleed. Op 2 september 1992 overleed jouw vader in New York.

In 1992 speelde jij in de neo-noir misdaadfilm 'Bad Lieutenant' van Abel Ferrara. De hoofdrol werd door Harvey Keitel (1939, NYC) gespeeld. In de film help jij de luitenant heroïne te roken. Hij gebruikt ook cocaïne, crack en alcohol. Ook met Victor Argo, Paul Calderón (1959, Puerto Rica), Bianca Hunter (1969, Los Angeles), Vincent Laresca (1974, Los Angeles) en Frankie Lou Thorn (1964, NYC). Volgens jou heb jij het scenario alleen geschreven, maar volgens de filmmaker Jonas Mekas en de schrijver David Scott Milton heeft jouw ex-vriend Edouard de Laurot het grootste deel van het script geschreven. Edouard overleed in 1993 in New York. Als regisseuse maakte jij twee korte films; in 1986 'The Innocent Tribunal' en in 1996 'Hot Ticket'. Jij werkte aan niet-geproduceerde scenario's over de drugsverslaafde pornofilmacteur John Curtis Holmes en het model Gia Marie Carangi. John overleed op 13 maart 1988 door aids en hij werd 43 jaar. Gia overleed op 18 november 1986 door aids en zij werd 26 jaar. Jij schreef ook romans, zoals 'Curfew: the V.S.' (in feite door Edouard geschreven), '490: A Trilogy' en 'Kingdom for a Horse'. Andere niet-geproduceerde scenario's van jou zijn 'Last Night of Summer' en 'Free Will and Testament'.

Als heroïneverslaafde schreef jij veel over heroïne en wilde jij een legaal recreatief gebruik in Amerika. Je romantiseerde de effecten van heroïnegebruik. Je gebruikte ook cocaïne. Jouw vriend, de zanger/schrijver Richard Lester Meyers (1949, Lexington) zei: 'Ze hield niet alleen van heroïne, ze geloofde erin!'. In 1986-1986 was Richard met de zangeres Patty Smyth getrouwd, met wie hij de dochter Ruby kreeg. In 1997 trouwde Patty met de tennisser John McEnroe, met wie zij twee dochters kreeg, Anna en Avi. Over religie zei jij: 'Ik geloof dat het Evangelie het ultieme verhaal is. Het Christusverhaal is een zeer verfijnd en zeer geladen model voor het zoeken naar waarheid.'. In 1994 speelde jij Zelda in 'Hard Gun', naast Anna Thomson (1953, NYC). Jouw lievelingsuitspraak was: 'That what is not yet, but ought to be, is more real than that which nearly is.'.

In 1996 schreef jij het eerste ontwerp voor de cyberpunk erotische dramafilm 'New Rose Hotel' uit 1998 van Ferrara. In 1997 beschreef jij de inhoud van Edouard's films 'Black Liberation' uit 1967 en 'Listen America!' uit 1969. Blijkbaar om Edouard te eren. In 1997 zijn Robert en jij gescheiden, maar nooit officieel. Jullie verhuisden beiden naar Parijs, waar jij tot jouw overlijden bij een nieuwe vriend woonde. In 1997 speelde jij nog als Caroline in 'Dreamland' van Susi Graf (1959, Wenen). Jij overleed op 16 april 1999 door hartfalen in Parijs. Dit kwam door jouw langdurige cocaïnegebruik, wat in 1997 jouw langdurige heroïnegebruik heeft vervangen. Jij werd 37 jaar en jij bent gecremeerd. In mei 1999 heeft jouw moeder jouw as in de Seine verstrooid, bij Le Pont des Artes, tegenover het Louvre. Jouw moeder overleed op 14 februari 2018 in The Bronx, New York.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 september 2021


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 1 stemmen 45



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)