Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Miriam Stockley - Song Of The Seahorse

Zij is geboren als Miriam Arlene Stockley op 15 april 1962 in Johannesburg. Op haar elfde vormde zij samen met haar oudere zus Avril Stockley het duo The Stockley Sisters. In 1976 hadden zij een hit met 'Venus' van Shocking Blue met Mariska Veres (1947 - 2006). Op haar 18-de ging Miriam naar Londen, waar zij aan de 16 kilometer lange Western Avenue woonde. Zij deed tv-commercials en zij zong op diverse albums van anderen. Zij woonde samen met de zanglerares/sessiezangeres/vocal producer/performer Malie Kelly, die in 2003 naar Zuid-Afrika terug keerde en de Malie Kelly Vocal Academy begon. Miriam woonde ook samen met de gitarist Mike Pilot. Samen met Malie en Mike vormde zij de Zuid-Afrikaanse disco-act Blush. In 1982 verscheen Avril's album 'Hold on Tight'.

Rond 1990 was ze sessiezangeres voor het Engelse songwriting en platenproducerende trio Mike Stock, Matt Aitken en Pete Waterman. Zij zong op nummers van Kylie Minogue, Jason Donovan, Sonia Evens, Freddie Mercury en Montserrat Caballé (op 'The Golden Boy'), Elaine Jill Paige, Brian May (op zijn debuutalbum 'Back to the Light'), Mike Oldfield (de leadzang op 'Moonlight Shadow'), Queen (op het album 'Made in Heaven'), Nick Kershaw (op het album 'Radio Musicola'), en Roger Daltrey (op zijn solo-album 'Can't Wait to See the Movie'). Jouw collega-sessiezangeres was Mae McKenna (1955, Coatbridge). Jij was de achtergrondzangeres voor Emma Louise Booth, die in 1990 'Give a Little Love Back to the World' op het Eurovisiesogfestival zong. In 1997 was jij de achtergrondzangeres van Katrina and the Waves, die 'Love Shine a Light' op het Eurovisiesongfestival zong, waarmee zij wonnen.

In 1991 was zij lid van de dansgroep Praise geworden, met de singles 'Only You' en 'Dream On'. In 1995 werkte zij samen met de componist/multi-instrumentalist Sir Karl Jenkins aan zijn album 'Adiemus: Songs of Sanctuary', waarna er nog drie albums volgden met haar als zangeres. In totaal verschenen er vijf albums. zij zong in harmonie met Mary Carewe en enkele andere, sublieme zangeressen waren Nina Tapio, Anna Mari Kähärä, Mia Simanainen, Riikka Timonen en Merja Rajala. Verder was er medewerking van het London Philharmonic Orchestra. In 1999 verscheen haar solo-debuutalbum 'Miriam', met o.a. 'Forever My Heart', 'Arcadia', 'Mercy Street', 'Domini', 'Innocents', 'Morte d'Arthur', 'Song of the Seahorse' en 'Homeland'. In 2001 verscheen jouw tweede solo-album 'Second Nature', met o.a. 'Umoya', 'Massai Rain', 'Finnish Summer Night: Finlandia', 'Spring', 'Sabancaya', 'Butterfly', 'One Dream' en 'Tula'. In 2006 verscheen haar derde solo-album 'Eternal', met o.a. 'Alla Notte - Adagio', 'Tempo Al Cuore', 'Choro Finito - Sarabanda', 'The Star of County Down', 'Se La Luna Fosse Donna', 'Fantasie - Sicut Cervus', met het Croydon Choir of St. Michael And All Angels, 'Luce E Speranza', 'Prelude' en 'Quanta Vita - Nimrod'.

In 2006 werd zij een primair lid van de wereldmuziekgroep AO Music en zij verscheen op het album 'Twirl' uit 2008. Ook met Richard Gannaway en Jay Russell Oliver. In juni 2009 maakten Richard, Jay en zij het nummer 'Gaiya Lo Mane', de themamuziek voor de Give Kids the World Foundation. In februari 2011 verscheen het derde album van AO Music '... and Love Rages on', waarop zij samen met kinderkorenensembles uit Beijing, Tbilisi, Johannesburg, Asheville en Orlando zingt. Zij werkten samen met GlobalGiving om duurzame dorpen voor de kinderen van Haïti te bouwen, want zij waren door de aardbeving in 2010 dakloos geraakt. Op 28 maart 2011 gaf zij een privéconcert tijdens de Education Without Borders internationale conferentie in Dubai. In maart 2013 verscheen 'Hokulea' van AO Music, waarmee diverse wereldorganisaties werden gesteund, die kansarme kinderen helpen. Miriam is getrouwd met de muzikant/producer/geluidstechnicus Rodney Houison, die werkte met The Who, Pete Townshend, Cliff Richard, Michael Barratt, Alexander Minto Hughes en Echo & The Bunnymen. Rodney en Miriam kregen twee kinderen, Carly Houison en Leigh Brandon Houison. Het Nieuwste, zesde album van AO Music is 'Kutumba' (Familie) uit 2021, met naast de titelsong o.a. 'Nashu', 'Little Watchers', 'Somelele', 'Open the Sky', 'Kai Holo', 'Into the Trees' en 'Lotus'. 'Somelele' en 'Open the Sky' zingt zij in het Swahili.

Schrijver: Joanan Rutgers
30 september 2021


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 26



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)