Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een eerbiedwaardige filmster in het Roosevelt Hotel

(voor Clara Blandick (1876 - 1962))

Jij bent geboren als Clara Blanchard Dickey op 4 juni 1876 in Victoria Harbour te Hong Kong, aan boord van het Amerikaanse schip 'Williard Mudgett', met jouw vader Isaac B. Dickey als de kapitein. Jouw moeder was Hattie Mudgett. Kapitein William H. Blanchard lag met zijn schip 'Wealthy Pendleton' in de buurt voor anker en hij hielp bij de bevalling, samen met zijn vrouw Clara Pendleton. Als dank kreeg jij ook hun achternaam. Later als succesvolle actrice mixte jij de achternamen tot 'Blandick'. In 1979 ging jij met jouw ouders in Quincy wonen. In Boston ontmoette jij de Shakespeare-acteur Edward Hugh Sothern, met wie jij in een toneelstuk van Richard Lovelace speelde. In 1900 verhuisde jij naar NYC, waar jij een acteercarrière begon. In 1901 debuteerde jij als Jehanneton in het toneelstuk 'If I Were King', wat 56 keer in het Garden Theatre werd gespeeld. In 1903 speelde jij Gwendolijn in 'Raffles The Amateur Cracksman' van Ernest W. Horning en jij speelde in 'The Sacrament of Judas'. In 1904 speelde jij in 'The Two Orphans'. Op 7 december 1905 trouwde jij met de mijnbouwingenieur Harry Stanton Elliott, die voorheen een acteur was. In 1908 speelde jij in 'The Royal Mounted'.

In 1908 begon jij bij de filmstudio Kalem Company te werken, in 1907 opgericht door George Kleine, Samuel Long en Frank Joseph Marion. In 1910 gingen Harry en jij uit elkaar. In 1911 speelde jij in 'The Maid's Double' en in 1912 was de scheiding met Harry officieel geregeld. Jij speelde 88 keer als Dolores Pennington in het Broadway-toneelstuk 'Widow By Proxy'. In 1914 speelde jij in de film 'Mrs. Black Is Back', in 1916 in 'The Stolen Triumph' en in 1917 in 'Peggy, the Will O' the Wisp'. In de Eerste Wereldoorlog deed jij vrijwilligerswerk voor de American Expeditionary Force. In 1923 speelde jij in het Broadway-toneelstuk 'The Enchanted Cottage' van Sir Arthur Wing Pinero en in 1924 in 'Hell-Bent Fer Heaven' van Hatcher Hughes, die hiervoor de Pulitzer Prize ontving. In 1929 verhuisde je naar Hollywood en pas in 1929 speelde je weer in films, in 'Wise Girls' en 'Our Hysterical Night', met Nora Lane, die op 16 oktober 1948 in Glendale zelfdoding pleegde door een pistoolschot. Zij werd 43 jaar. In 1930 speelde je o.a. in 'Romance', met Greta Garbo in de hoofdrol, en in 'Tom Sawyer'. In 1931 speelde je o.a. in 'Possessed', naast Joan Crawford en Clark Gable, in 'Huckleberry Finn' en in 'I Take This Woman', met Gary Cooper, Carole Lombard en de fascinerende Helen Ware.

In 1932 speelde jij o.a. in 'Rockabye', met Constance Bennett in de hoofdrol, en in 1933 in 'The Mind Reader', met Mayo Jane Methot, die op 9 juni 1951 in Portland door alcoholisme en depressie overleed. Van 1938 tot 1945 was zij met Humphrey Bogart getrouwd, haar derde man. In 1943 deed zij een poging tot zelfdoding, waarna zij de diagnose paranoïde schizofrenie kreeg. Zij werd 47 jaar en zij is in het Wilhelm's Portland Memorial Mausoleum begraven, bij haar ouders. In 1933 speelde jij ook in 'Turn Back the Clock', met de alcoholistische Winona Sammon, die op 11 mei 1941 in Nort Hollywood overleed door een hartaanval, veroorzaakt door een leverkwaal en een andere aandoening. Zij werd 34 jaar en zij is in de Hollywood Forever Cemetery begraven. Na drie weken pleegde haar weduwnaar Albert G. Roberts zelfdoding met een .22 geweer, op dezelfde plek waar Winona overleed. In 1934 speelde jij o.a. in 'Beloved', met Annie Mae Busch, die op 20 april 1946 in San Fernando Valley door darmkanker overleed. Zij werd 54 jaar en haar as is in de Chapel of the Pines Crematory begraven. De actrice Rachel Roberts is daar ook gecremeerd. Rachel pleegde op 26 november 1980 zelfdoding met alkali, barbituraten en alcohol. Zij werd 53 jaar en haar as is samen met de as van haar vriendin, de actrice Jill Bennett, in de Thames verstrooid. Jill pleegde in Londen op 4 oktober 1990 zelfdoding met een overdosis Quinalbarbitone. Zij werd 58 jaar.

In 1936 speelde jij o.a. in 'Anthony Adverse', met Marilyn Knowlden (1926, Oakland) en in 1937 o.a. in 'The Road Back', met Barbara Read, die in Laguna Beach op 12 december 1963 zelfdoding pleegde via vergassing en 45 jaar werd. Zij leed aan alcoholisme en psychische problemen. Zij had 4 kinderen van 2 exen. In 1938 speelde jij in 'My Old Kentucky Home', met Katherine McHugh, die in Nort Hollywood op 3 september 1954 zelfdoding pleegde en 51 jaar werd. In 1939 speelde jij Tante Em Gale in 'The Wizard of Oz', met Judy Garland als Dorothy Gale. In 1946 speelde jij o.a. in 'She-Wolf of London', met June Lockhart (1925, NYC). In 1948 speelde jij o.a. in 'The Bride Goes Wild', met Arlene Carol Dahl (1925, Minneapolis), en in 1949 speelde jij o.a. in 'Nr. Soft Touch', met Lora Lee Brunson (1940, La Grange). Op jouw 74-ste stopte jij met acteren en ging jij in het Hollywood Roosevelt Hotel wonen. Marilyn Monroe woonde twee jaar in dit hotel en zij is in haar suite komen spoken. De actrice Mary Elizabeth Patterson woonde er 35 jaar. Er zijn 300 kamers, waarvan 63 suites.

Jouw ogen werden slecht en jij had een zeer pijnlijke artritis. Op 15 april 1962 kwam jij terug van de Palmzondagdienst en ging jij jouw kamer herschikken. Jij zette jouw favoriete foto's en memorabilia op belangrijke plekken en jij toonde de herinneringen uit jouw loopbaan. Jij deed een elegante, blauwe kamerjas aan en jouw kapsel zat keurig, terwijl jij een overdosis slaappillen inslikte. Liggend op de bank deed jij een goudkleurige deken over jouw schouders en jij deed een plastic zak over jouw hoofd. Jij schreef: 'Ik sta nu op het punt om het grote avontuur aan te gaan. Ik kan deze pijnlijke pijn niet langer verdragen. Het zit over mijn hele lichaam. Ik kan de dreigende blindheid niet verdragen. Ik bid de Heer mijn ziel te nemen. Amen.'. Jij bent die zondagochtend door jouw hospita Helen Mason gevonden. Een week eerder had jij al jouw medicijnen weggegooid. Jij werd 85 jaar en jouw as is in het Great Mausoleum, Columbarium of Security in het Forest Lawn Memorial Park in Glendale begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers
3 oktober 2021


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 40



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)