Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Jouw rauwe oerkreet weergalmt nog steeds...

(voor Kim Shattuck (1963 - 2019))

Jij bent geboren als Kimberly Dianne Shattuck op 17 juli 1963 in Long Beach. Jouw ouders waren Kent Shattuck en Betty Hess. Jij bent in Orange County opgegroeid. Jouw broer is Kirk en jouw zus is Kristen. Jouw moeder leerde jou piano spelen. Jouw eerste muziekalbum was Pat Sullivan's 'Felix the Cat', verschenen bij Crickit Records. Een vriendje van jou gooide de elpee op jouw bed en hij trapte hem stuk. Een van jouw andere eerste albums was 'Heart of Glass' van Blondie. Jij studeerde fotografie aan het Orange Coast College op Fairview Road 2701 in Costa Mesa. In die tijd begon jij gitaar te spelen. De actrice Diane Keaton ging ook naar het Orange Coast College. Van juli 1985 tot september 1990 was jij de achtergrondzangeres en basgitariste van The Pandoras, een garagepunkband uit Los Angeles. Jij verving Gayle Morency.

The Pandoras begonnen in 1982 met de leadzangeres/gitariste Paula Pierce, de zangeres/(bas)gitariste Deborah Kimberleh Mendoza Fagan, de keyboardsbespeelster/gitariste/achtergrondzangeres Gwynne Kahn en de drumster Casey Gomez. In 1983 verscheen de EP 'I'm Here I'm Gone' en in 1983 verving Bambi Conway de bassiste Deborah Mendoza. In 1984 kwamen de keyboardspeelster Melanie Vammen, de bassiste Julie Patchouli en de drumster Karen Blankfeld bij de band. In 1986 verscheen het album 'Stop Pretending', in 1988 verscheen 'Rock Hard' en in 1989 'Live Nymphomania'. Jullie toerden met Nina Hagen en Iggy Pop. Courtney Love was een fan van jullie. In 1991 werd jij een leadzangeres en electrische gitaarspeelster. Samen met Melanie Vammen van The Pandoras vormde jij in Los Angeles de punkrockband The Muffs. De andere leden waren de drummer Criss Crass, de bassist Ronnie Barnett, de drummer Jim La Spesa en de definitieve drummer Casey Gomez. In 1991 verschenen de singles 'New Love' en 'Guilty'. Op 10 augustus 1991 overleed Paula Pierce door een hersenaneurysma. Zij werd 31 jaar. In 1992 verscheen de single 'I Need You'.

Op 11 mei 1993 verscheen het debuutalbum 'The Muffs', met o.a. 'Lucky Guy', 'Baby Go Round', 'Everywhere I Go', 'Not Like Me', 'Saying Goodbye', 'Big Mouth', 'Better Than Me' en 'Don't Waste Another Day'. In 1994 verliet Deborah Vammen The Muffs voor de indierockband The Leaving Trains. In 1995 verscheen 'Blonder and Blonder', met o.a. 'Agony', 'Oh Nina', 'Sad Tomorrow', 'Red Eyed Troll', 'Funny Face', 'Ethyl My Love' en 'I'm Confused'. In 1997 verscheen 'Happy Birthday To Me', met op de hoescover een circusolifant en met o.a. 'Crush Me', 'That Awful Man', 'All Blue Baby', 'Outer Space', 'Upside Down', 'You And Your Parrot', 'Keep Holding Me' en 'Where Only I Could Go'. In 1999 verscheen 'Alert Today, Alive Tomorrow', met o.a. 'I Wish That I Could Be You', 'Silly People', 'Prettier Than Me', 'Your Kiss', 'I'm Not Around', 'Room With No View' en 'Dear Liar Love Me'. In 2003 trouwde jij met de zakenman Kevin Sutherland (1960, Los Angeles).

In 2004 verscheen 'Really, Really Happy', met naast de titelsong o.a. 'Freak Out', 'Everybody Loves You', 'My Lucky Day', 'I'm Here I'm Not', 'My Awful Dream' en 'By My Side'. In het najaar van 2013 ging jij met de rockband Pixies op tournee in Europa. Jij verving de bassiste Kim Deal. Eind november 2013 werd jij ontslagen, omdat jij aan stagediving deed. In 2014 verscheen 'Whoop Dee Doo', met o.a. 'Weird Boy Next Door', met een bizar-grappige videoclip, 'Like You Don't See Me', 'Take a Take a Me', 'Up and Down Around', 'Cheezy', 'I Get It', 'Because You're Sad' en 'Lay Down'. Met Lisa Marr en Sherri Solinger vormde jij een tijd The Beards en jij was achtergrondzangeres van de punkrockband White Flag.

In 2017 kreeg jij de diagnose ALS, wat jij voor het publiek verborgen hield. De spierziekte ALS kwam voor in de familie van jouw vaderskant. Deborah Mendoza overleed op 16 april 2017 door de leverziekte NASH en nierfalen. Zij was 27 jaar met Dennis getrouwd en hun zoon is Ronald. Zij werd 54 jaar. Kort voor jouw overlijden maakte jij het zevende en laatste album van The Muffs 'No Holiday'. Jij maakte eveneens kort voor jouw overlijden een EP met Melanie Vammen en Palmyra Delran als The Coolies, met medewerking van Steven Van Zandt. Jij bent op 2 oktober 2019 in jouw huis in Los Angeles in jouw slaap door de complicaties van ALS, verlamming en ademhalingsfalen, overleden. Jij werd 56 jaar en jij bent in het Forest Lawn Memorial Park in Glendale begraven. The Muffs is met jou begraven. Melanie Vammen schreef: 'My heart is forever broken'. De rockband Veruca Salt, met de zangeressen Nina Rachel Gordon en Louise Lightner Post, schreef: 'How could anyone be such a brilliant pop songwriter, singer, screamer, and such a total punk-rock badass, and be so insanely cute at the same time> No one funnier and cooler.'.

Op 18 oktober 2019 verscheen het album 'No Holiday', met 18 nieuwe songs, met naast de titelsong o.a. 'A Lovely Day Boo Boo', 'Late And Sorry', 'Sick Of This Old World', 'You Talk And You Talk', 'On My Own', 'Insane' en 'Sky'.

Schrijver: Joanan Rutgers
4 oktober 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 41



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)