Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bij 'The Man With The Child In His Eyes' van Kate Bush:

(voor Nikolaj Fechin (1881 - 1955))

Jij bent geboren op 26 november 1881 in Kazan, Rusland. Kazan werd in 1552 door tsaar Ivan de Verschrikkelijke van Rusland veroverd. Het is de hoofdstad van de Republiek Tatarstan. De volmaakte actrice Tsjoelpan Nailjevna Chamatova is er ook geboren, net als Elena Dmitrievna Djakonova, bekend als Gala Dalí, de vrouw van Paul Éluard en Salvador Dalí. Op haar 70-ste had Elena een liefdesrelatie met de 22-jarige drugsverslaafde William Rothlein, die in 1964 in Manhattan door een overdosis drugs overleed en 22 jaar werd. Hij was acteur en model van Dalí. In 1992 startte de kunstenaar/filantroop Ildar Khanov (1940 - 2013) in Kazan de bouw van de Tempel van Alle Religies. Ildar was helderziend en kon genezen. Hij bedreef yoga en Chinese- en Tibetaanse geneeskunde. Na zijn overlijden bouwden zijn broer Ilgiz en zijn zus Flyura verder aan de Tempel.

Jouw vader Ivan Alexandrovitch Fechin was een iconenmaker, houtsnijder en een vergulder, die jou houtsnijwerk leerde maken. Als kind overleed jij bijna door meningitis. Op jouw 11-de tekende jij ontwerpen voor altaren voor jouw vader. Op jouw 13-de ging jij naar de Kazan Kunstschool, opgericht in 1895 en onderdeel van de Keizerlijke Academie van Kunsten in Sint-Petersburg. Inmiddels is de school naar jou vernoemd. Vanwege jouw talentvolle werkresultaten vervolgde jij jouw studie aan de Keizerlijke Academie van Kunsten in Sint-Petersburg, waar Ilja Repin en Filipp Malyavin jouw leraren waren. Filipp was een novice in een Athos-klooster, waar hij iconen en muurschilderingen maakte, voordat hij in Sint-Petersburg bij Repin studeerde. In de zomer van 1904 bezocht jij Siberië en was jij onder de indruk van het prachtige landschap en de inheemse volkeren. Terug in Kazan bleef jij de landelijke mensen portretteren. In 1909 ben jij summa cum laude afgestudeerd en won jij de Prix de Rome, waardoor jij de artistieke hoofdsteden van Europa kon bezoeken. In 1910 won jij een gouden medaille op de Tentoonstelling in München.

In 1910 exposeerde jij in het Carnegie Institute in Pittsburgh en via de mecenas William S. Stimmel in NYC verkocht jij jouw werk in Amerika. In 1913 trouwde jij met Alexandra Belkovitch (1896 - 1983), de dochter van de directeur van de Kazan Kunstschool. Later werd jij de directeur. In 1914 werd jullie dochter Eya Nikolaivna Fechin geboren. In Kazan was jij 10 jaar leraar en was Konstantin Tsjebotaryov één van jouw leerlingen. Konstantin ging in 1910 naar de Kazan Kunstschool en in 1914 bezocht hij de Krim, wat hem bijzonder inspireerde. In 1918 richtte hij de kunstgroep The Sunflower Union op. Zijn vrouw was de kunstenares Alexandra Georgievna Platunova (1896 - 1966). Omdat hij in het Witte Leger vocht, had hij het moeilijk in Rusland. In 1910 was jij de mede-oprichter van de Commune of Artists. Van 1912 tot 1922 exposeerde jij met The Wanderers (Peredvizhniki) en van 1922 tot 1926 met de Vereniging van Kunstenaars van Revolutionair Rusland. Van 1920 tot 1922 ontwierp jij ook theaterdecors.

Na de Russische Revolutie overleden jouw ouders door de tyfus. In de Russische hongersnood van 1921 ben jij door de American Relief Administration gered en in 1923 ging jij met Alexandra en Eya naar New York City, geholpen door Stimmel, de kunstverzamelaar Jack R. Hunter, de architect/verzamelaar van jouw werk John Burnham en de Republikeinse politicus Stephen G. Porter. Op 1 augustus 1923 arriveerden jullie in de haven van NYC, waar jullie werden opgewacht door de Russische kunstenaar Aaron Harry Gorson, die een hotel en later een appartement voor jullie regelde. Uit dankbaarheid maakte jij een portret van Jack Hunter, wat nu in het Russisch Staatsmuseum in Sint-Petersburg is. Jij werd leraar aan de New York Academy of Art en in 1924 kreeg jij de eerste prijs aan de National Academy of Design. In 1926 kreeg jij een medaille op de Internationale Tentoonstelling in Philadelphia. Jouw krachtige portretten maakten jou beroemd, zoals de portretten van de actrice Lillian Diana Gish en barones Frieda Lawrence. Vanwege jouw tuberculose reisde jij naar het westen en in 1927 gingen jullie in Taos wonen, waar jij de Indianen van de Pueblo-, Apache- en Navajo-stammen schilderde. Jij voelde jezelf sterk met de Indianen verbonden en het Taos-gebergte herinnerde jou aan het schone Siberië.

Jouw gekochte huis op 7 hectare grond grensde aan een Indianenreservaat. Jij hebt het woonhuis naar eigen smaak aangepast, zo vergrootte jij de ramen en de veranda, hakte jij deuren in een Russische stijl en bewerkte jij de meubels. Het huis is nu een waardevol museum. In 1933 gingen Alexandra en jij scheiden. Alexandra bleef tot haar overlijden in 1983 in het Taos-huis wonen. Jij ging terug naar NYC en Eya woonde voornamelijk bij jou, tot zij in 1945 met de acteur/componist/psycholoog Dane Rudhyar trouwde. Eya kreeg de dochter Nicaela, waarschijnlijk samen met Dane, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval trouwde Nicaela met Mark Donner en kregen zij twee dochters, Kayla en Rachel. Jij reisde nog naar Zuid-Californië, Mexico, Japan, Java en Bali. Jij woonde in een groot huis in Hollywood, wat jij in 1948 verkocht. Daarna ging jij naar een studio in Rustic Canyon, Santa Monica, waar jij schilderde en aan studenten doceerde. In 1954 zijn Eya en Dane gescheiden. Op 5 oktober 1955 ben jij overleden. Jij werd 73 jaar en jij bent in Santa Monica begraven.

In de jaren 70 begon Eya het Taos-huis te restaureren om er vanaf 1981 bezoekers toe te laten. In 1976 heeft Eya jouw overblijfselen in de Arskoe Begraafplaats in Kazan herbegraven. Nicaela en Mark verkochten het Taos-huis aan een stichting, die er het Taos Art Museum van maakten, met 68 van jouw schilderijen. Ik noem jouw schilderijen 'Seated Nude', 'Reclining Nude', 'The lady in Purple', 'Manicure Lady', 'Portrait Varya Adoratsky', 'Eya' (1933), 'Portrait of Katya', 'Girl in Orange Shawl', 'Nikki Rupert', 'Portrait of a Young Girl', 'Breakfast', 'Indian Girl with Blue Shawl' en 'Portrait of a Girl with Red Headscarf'. Het is opvallend hoe vaak, typerend en levensecht jij meisjes portretteerde. Jij keek zoveel mogelijk met hun pure Godenogen. Hun ooguitdrukkingen waren voor jou het allerbelangrijkste. Net zoals jij Eya vele malen met veel liefde hebt geportretteerd. Op een foto van de oudere Eya is te zien hoe sterk, vurig en doordringend Eya's ogen keken. Het mysterie van haar ogen omvat de gehele kosmos. Zij is Akasha, Verlichte en Scheppende Godin.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
11 Jan. 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 16



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)