Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De gepassioneerde dochter van een wrede paus

(voor Lucrezia Borgia (1480 - 1519))

Jij bent geboren op 18 april 1480 in Subiaco, waar de Sint Benedictusgrot, het klooster van San Benedetto, met het beroemde fresco van Sint Franciscus, de abdij van Sint Scholastica en de Ponte di San Francesco uit 1358 over de Aniene zijn. Jouw moeder was Vannozza dei Cattanei (1442 - 1518), één van de minnaressen van jouw vader, kardinaal Rodrigo de Borgia (Xàtiva, 1431 - 1503), die op 11 augustus 1492 paus Alexander VI werd. Zijn oom was trouwens paus Callixtus III. De ouders van jouw vader waren de edelman Jofré Llançol i Escrivà en Isabel de Borja y Cavanilles. Jouw moeder had mogelijk ook een relatie met kardinaal Giuliano della Rovere, die paus Julius II werd. Zijn oom was paus Sixtus IV. Giuliano kreeg samen met de invloedrijke, zeer machtige Lucrezia Normanni de dochter Felice della Rovere, die door Rafaël is geportretteerd op 'Misa de Bolsena', toen zij ongeveer 30 jaar was en een pure schoonheid. Jouw broers waren Cesare (1475 - 1507), Giovanni (1476 - 1497) en Gioffre (1481 - 1517).

In jouw jeugd kreeg jij een opleiding van Adriana Orsini de Milan (1441 - 1509), een naaste vertrouwelinge van jouw vader en zijn nicht, getrouwd met Ludovico Orsini de 'Migliorati, met wie zij de zoon Orisino Orisini de 'Migliorati kreeg, die trouwde met Julia Farnesio, die een minnares van jouw vader was, toen hij paus was. Jij kreeg vooral les in het Piazza Pizzo de Merlo. Jij was zeer getalenteerd en jij kende vloeiend Spaans, Catalaans, Italiaans, Frans, Latijn en Grieks. Jij was ook uitstekend in de luit, poëzie, oratie en bestuurskunde. Giovanni en zijn broer Cesare hadden beiden een liefdesrelatie met Sancha van Aragón, de vrouw van hun broer Gioffre. Sancha (Gaeta, 1478 - Napels, 1506) overleed door een ziekte en zij werd 27 of 28 jaar. Cesare zou Giovanni hebben vermoord vanwege zijn affaire met Sancha. Giovanni is op 14 juni 1497 in Rome vermoord.

Op 12 juni 1493 trouwde jij in Rome met Giovanni Sforza d'Aragona, geboren op 5 juli 1466 in Rome. Hij was de buitenechtelijke zoon van kapitein Costanzo/Sforza, getrouwd met de edelvrouw Camilla d'Aragona. Giovanni was eerder getrouwd met Maddalena Gonzaga, die op 8 augustus 1490 in Pesaro bij de moeilijke geboorte van haar zoon overleed en 18 jaar werd. Jouw broer Cesare vertelde jou, dat jouw vader Giovanni wilde laten vermoorden, omdat hij politiek-strategisch niet meer nuttig was. Jij waarschuwde Giovanni, die vermomd Rome verliet. Giovanni tekende in december 1497 een nietigverklaring van jullie huwelijk en een bewijs van zijn impotentie. Hij beschuldigde jou van ouderlijke en broederlijke incest. Vanaf juni 1497 verbleef jij in het klooster van San Sisto tot de nietigverklaring in december 1497. In maart 1498 werd jouw zoon Giovanni Borgia geboren, het Infans Romanus. Er werd gedacht dat de vader jouw minnaar Perotto Calderon, jouw broer Cesare of jouw vader was. Perotto was de kamerheer van jouw vader. Het was hoogstwaarschijnlijk Cesare. Jouw ex-man Giovanni hertrouwde met Ginevra Tiepolo, met wie hij Giovanni Maria Sforza (1510 - 1512) kreeg. Giovanni overleed op 27 juli 1510 in Pesaro en hij werd 44 jaar. In februari 1498 werden de ontzielde lichamen van Perotto en het dienstmeisje Pantasilea in de Tiber gevonden.

Jij trouwde op 21 juli 1498 in het Vaticaan met Sancha's broer Alfonso van Aragón (1481 - 1500), de zoon van koning Alfons II van Napels en zijn minnares Trogia Gazzela. Hij was 17 jaar. Door dit huwelijk werd jij hertogin-gemalin van Bisceglie en prinses-gemalin van Salerno. In 1499 werd jij gouverneurse van Spoleto. Op 16 februari 1499 kreeg jij een miskraam van een overleden dochter. Op 2 augustus 1499 ging Alfonso alleen naar Napels terug, omdat Frankrijk Napels wilde veroveren. Jij was toen zes maanden zwanger. Jouw vader stuurde tevergeefs soldaten achter hem aan. Jij lokte hem via een ontmoeting in Nepi naar Rome terug. Op 1 november 1499 werd jullie zoon Rodrigo in het Vaticaan geboren. Op 15 juli 1500 werd Alfonso voor de Oude Sint-Pietersbasiliek door huurmoordenaars in het hoofd, de rechterarm en een been gestoken. Op 18 augustus 1500 werd hij door kapitein Micheletto Corella en gewapende mannen in zijn bed in zijn kamer in de Borgia-toren gewurgd. Hij werd 18 of 19 jaar. Cesare, de Orsini-familie, Alfonso's oom Giovan Maria Gazzera en jouw vader werden als mogelijke daders aangewezen.

Jouw vader regelde een derde huwelijk voor jou en begin 1502 trouwde jij met Alfonso I d'Este, hertog van Ferrara, geboren op 21 juli 1476 in Subiaco. Hij was eerder getrouwd met Anna Maria Sforza, die op 30 november 1497 in Ferrara in haar kraambed overleed en 21 jaar werd en in het klooster van San Vito is begraven. Alfonso was niet bij haar begrafenis, omdat zijn gezicht door de syfilis misvormd was. Een nogal ijdele en ongeloofwaardige reden. Toen Alfonso en Anna Maria in januari 1491 trouwden, trouwden Ludovico Sforza, hertog van Milaan, en Alfonso's jongere zus Beatrice d'Este ook. Dit was door Leonardo da Vinci geregeld. Beatrice overleed op 3 januari 1497 in Milaan op haar kraambed, samen met haar zoon. Zij werd 21 jaar en zij is in het koor van de Santa Maria delle Grazie kerk begraven. Cristoforo Solari maakte een indrukwekkend grafmonument van Beatrice en Ludovico, wat in de Certosa di Pavia staat. In het schoenenmuseum in het Castello Sforzesca Milano is een in het kasteel gevonden slipper tentoongesteld, die mogelijk van Beatrice was. Alfonso en jij kregen samen 8 kinderen. In 1502 is er een overleden dochter geboren. Jouw vader overleed op 18 augustus 1503 in het Vaticaan. Hij werd 72 jaar en hij is in de Monserrato degli Spagnoli begraven. Zowel Alfonso als jij gingen vreemd.

Vanaf 1503 had jij een lange tijd een vooral seksuele relatie met jouw zwager Francesco II Gonzaga, markies van Mantua, geboren op 10 augustus 1466 in Mantua. Zijn ouders waren markies Federico I Gonzaga en markiezin Margaretha van Beieren. Hij was in 1490 met Isabella d'Este getrouwd, met wie hij 5 dochters en 3 zonen kreeg. Isabella was een beschermvrouwe van de kunsten en een modevoorbeeld. De dichter Ariosto noemde haar 'liberaal en grootmoedig'. Jouw affaire met Francesco deed haar veel pijn, ook uit jaloezie. Jij probeerde haar te benaderen, maar zij beschouwde jou als een rivale en zij negeerde jou koel en minachtend. Jouw broer Cesare is op 12 maart 1507 in Viana door een groep ridders vermoord. Hij werd met een speer vermoord en hij werd 31 jaar. Op 5 april 1508 is jouw zoon Ercole II d'Este van Ferrara geboren, die op 3 oktober 1559 overleed. Op 25 augustus 1509 is jouw zoon Ippolito II d'Este geboren, die op 1 december 1572 overleed. In augustus 1512 overleed jouw zoon Rodrigo in Bari door een ziekte en hij werd 12 jaar. Jij rouwde een maand in het klooster van Sint Bernardino. In 1514 werd Alessandro d'Este geboren, die in 1516 overleed. Op 1 november 1516 werd jouw zoon Francesco d'Este geboren, die op 2 februari 1578 overleed. Francesco kreeg voor 1500 syfilis door zijn hoerenbezoek en hij overleed op 29 maart 1519 in Mantua. Hij deed ook aan sodomie/pederastie. Hij werd 52 jaar.

Jij had ook een liefdesrelatie met de dichter/geleerde Pietro Bembo, geboren op 20 mei 1870 in Venetië. Op 15 oktober 1816 zag en las Lord Byron in de Biblioteca Ambrosiana in Milaan de liefdesbrieven van Pietro en jou en hij noemde ze 'de mooiste liefdesbrieven ter wereld'. Byron zei dat hij daar in die bibliotheek een tentoongestelde lok haar van jou heeft meegenomen. Op 14 juni 1519 werd jouw 10-de kind geboren, Isabelle Maria d'Este, die dezelfde dag overleed. Jij was erg zwak en ernstig ziek geworden. Jij bent op 24 juni 1519 in Ferrara overleden. Jij werd 39 jaar en jij bent in het klooster van Corpus Domini op 4 Via Pergolato in Ferrara begraven. In dit klooster zitten vanaf 1431 Clarissen en jouw dochter Eleonora d'Este was er een abdis. Eleonora is op 4 juli 1515 geboren en in 1575 overleden. Zij is naast jou begraven, net als andere familieleden, zoals jouw zoon Ercole II d'Este (1508 - 1559), jouw man Alfonso I en jouw kinderen Isabelle en Alexandro (1505 - 1505).

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
27 september 2022


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 74



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)