Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

...Verzengend heet zijn...!

Subtitel: Energietransitie of energievraag


Redelijk recent las ik een artikel van twee leden van de burgerbeweging KERN voor KLIMAAT. Dit schrijven was te lezen in Dagblad TROUW. Het artikel met de titel KERNENERGIE IS ESSENTIEEL VOOR TRANSITIE, pleit vóór kernenergie, aangezien opgewekte stroom precies kan matchen met de energievraag. Een kerncentrale produceert als klanten dat willen, terwijl wind-, vooral, als zonneparken actief worden als het weer meezit, dus als de zon uitbundig schijnt of als de wind de kolder in zijn kop krijgt. Het Nederlandse weer is zeer onregelmatig, variërend in zowel zonne- als windkracht, het kan misten, vriezen of verzengend, lees: verschroeiend heet zijn. Vanwege dit onregelmatige weerskarakter hebben zowel wind als (water en) zon een netwerk nodig dat flexibel is en inspringt op én de menselijke- én de industriële behoefte. Hierin kúnnen kerncentrales een cruciale rol spelen. Sterker, zij worden al aangepast op de schommelingen van zowel zon als wind. Bovendien moet kernenergie afschalen bij overvloedige wind, hetgeen een keuze is, geen wet. Kernenergie verdient sowieso een plek in de energietransitie.

Onze oosterburen stoten momenteel de meeste CO2 uit bij productie van elektriciteit, daar zij géén of mínder kernenergie hebben. Zowel Frankrijk als Zweden beschikken wel over kerncentrales en/of waterkracht, versterkt met zowel wind als zon. Alleen al om die reden verdient kernenergie een plek in de energietransitie, dus slechts om de hiervoor door mij beschreven reden. Al is natuurlijk essentieel de veilige wijze van afvoer en verwerking van het kernafval.

Of valt om die reden kernenergie toch af...?

Schrijver: Annejan Kuperus, 12 januari 2023


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 1 stemmen 93



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)