Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In Bungay de illusie van het schrijfwerk losgelaten

(voor Elisabeth Jane Howard (1923 - 2014))

Jij bent geboren op 26 maart 1923 in Londen. Jouw moeder was Katharine Margaret (Kit) Somervell (1895 - 1975), een danseres bij de Ballets Russes van Sergei Diaghilev. Haar vader was de componist Sir Arthur Somervell, overleden op 2 mei 1937, en haar moeder was Edith Lance Collet, overleden in 1944. Jouw vader was de houthandelaar/majoor David Liddon Howard MC (1896 - 1958), die van dansen, feesten en vrouwen hield. Hij had veel succes bij de vrouwen. Jij studeerde meestal thuis en jij ging een korte tijd naar de Francis Holland School op 35 Bourne Street in Londen. Joan en Jackie Collins en de schrijfsters Nancy Mitford en Lady Rosemary Thomson gingen ook naar die school. Daarna ging jij naar het Domestic Science College in Ebury Street, waar Ian Lancaster Fleming op nr. 22b woonde. Vita Sackerville-West woonde op nr. 182 en George Augustus Moore woonde op nr. 121, waar hij op 21 januari 1933 overleed. George was bevriend met de jonge Oscar en Willie Wilde. Toen jij geen meisje meer was, heeft jouw vader jou aangerand. Veel mannen waren verliefd op jou en wilden meer van jou, zoals Romain Gary en Arthur Koestler. Ze wilden ook met jou gaan emigreren. Op jouw 18-de werd jij door Peter Scott verleid, de bevelhebber van een kanonneerboot in het Kanaal. Jij woonde toen in een armoedige flat in Baker Street. Jij was korte tijd een actrice en een model.

In 1942 trouwde jij met Sir Peter Markham Scott, geboren op 14 september 1909 op 174, Buckingham Palace Road in Londen. Zijn vader was de Antarctische ontdekkingsreiziger/kapitein Robert Falcon Scott, die op 29 maart 1912 op de Ross Ice Shelf samen met 4 anderen door bevriezing overleed en 43 jaar werd. Peter's moeder was de beeldhouwster Edith Agnes Kathleen Young, barones Kennet, die twee standbeelden van Robert maakte, in Portsmouth en Christchurch. In 1922 hertrouwde Kathleen met de schrijver/baron Edward Hilton Young, met wie zij de schrijver/politicus Wayland Hilton Young (1923 - 2009) kreeg. Wayland kreeg samen met de schrijfster/kunstenares Elizabeth Ann Adams 1 zoon en 5 dochters, o.a. de beeldhouwster Emily Young en de schrijfster Louisa Young, wiens dochter Isabel Adomakoh actyrice is. Louisa is getrouwd met de schrijver Michel Faber (1960, Den Haag). Peter was ornitholoog, natuurbeschermer, (vogel)schilder, marine-officier, omroeper en sportman. Hij was op 29 april 1961 de mede-oprichter van het Wereld Natuur Fonds, waarvoor hij het pandalogo ontwierp. In 1943 werd jullie dochter Nicola geboren. Jij was Peter ontrouw en jij had eerst een seksuele affaire met Peter's halfbroer. In 1946 verliet jij Peter om een schrijfster te worden. Nicola ging met jou mee.

In 1947 begon jouw schrijfcarrière. In 1950 verscheen jouw debuutroman 'The Beautiful Visit' bij Jonathan Cape, in 1921 opgericht door Herbert Jonathan Cape (1879 - 10 februari 1960, Londen). Voor dit boek kreeg jij in 1951 de John Llewellyn Rhys Prize voor de beste roman onder de 30 jaar, in 1942 opgericht door Jane Oliver, ter nagedachtenis aan haar man John, een jonge schrijver, die op 5 augustus 1940 als bommenwerperpiloot/RAF-luitenant werd vermoord. Hij werd 35 jaar en hij is in de Saint-Catharinechurch in Arthog begraven. In 2011 is deze prijs opgeheven. Jij werkte samen met de schrijver/natuurbeschermer Robert Aickman, met wie jij de korte verhalenbundel 'We Are For The Dark' uit 1951 maakte. Ieder 3 verhalen. Robert was getrouwd met de kinderboekenschrijfster Edith Ray Gregorson. Jij had een affaire met Robert. Jouw man Peter illustreerde Edith's boek 'Lemuel'. Peter hertrouwde in 1951 met zijn assistente Felicity Philippa Talbot-Ponsonby, een natuurbeschermster en een vogelschilderes. Zij kregen samen twee kinderen. Rond 1951 werkte jij als parttime secretaresse voor de Inland Waterways Association, waar jij de schrijver/natuurbeschermer Robert Fordyce Aickman ontmoette. Robert is geboren op 27 juni 1914 in Londen en hij overleed op 26 februari 1981 in een flat in Gledhow Gardens, Earls Court, in Londen. Jij hebt jouw affaire met Robert in 'Slipstream' beschreven. In 1956 verscheen jouw tweede roman 'The Long View'. In 1958 trouwde jij met de Australische omroeper Jim Douglas-Henry, wat maar kort duurde. Op 10 augustus 1958 overleed jouw vader in Hawkhurst, Kent. In 1959 verscheen 'The Sea Change'.

Tijdens de organisatie van het Cheltenham Literary Festival ontmoette jij de schrijver/dichter/leraar Sir Kingsley William Amis, geboren op 16 april 1922 in Clapham, Londen. Hij was van 1948 tot 1965 met Hilary Ann Bardwell getrouwd, met wie hij drie kinderen kreeg; Philip, Martin Louis en Sally. Hij was van 1949 tot 1961 docent Engels aan het University College of Swansea. In 1963 ontdekte Hilary dat Kingsley en jij een affaire met elkaar hadden. In augustus 1963 gingen Kingsley en Hilary uit elkaar en ging Kingsley bij jou wonen. In 1965 ben jij met Kingsley getrouwd. In 1965 verscheen 'After Julius'. In 1968 verhuisden Kingsley en jij naar een huis in Barnet, Noord-Londen. Jullie huis heette 'Lemmons' of 'Gladsmuir House'. Jullie woonden daar tot 1976, samen met jouw moeder en broer, twee kunstenaarsvrienden en Kingsley's drie kinderen, o.a. Martin Louis Amis (1949, Londen), een schrijver, die met de schrijfster Isabel Fonseca trouwde. Met zijn eerste vrouw, de academicus Antonia Phillips (1961, New York), kreeg Martin drie kinderen. Met Isabel kreeg hij twee dochters, Fernanda en Clio. Jij bracht Martin in contact met het werk van Jane Austen, wat hem als eerste heeft beïnvloed. Zijn debuutroman 'The Rachel Papers' uit 1973 en zijn tweede roman 'Dead Babies' schreef hij in 'Lemmons', boven de studeer- en schrijfkamer van zijn vader. Jij hebt 'Something in Disguise', 'Odd Girl Out' en 'Mr Wrong' in 'Lemmons' geschreven. Kingsley vond jouw schrijfwerk niet veel soeps en hij was een zware alcoholist en vrouwenhater. Jij had een geërfde haarlok van Mozart in jouw bezit.

In 1969 verscheen 'Something in Disguise', in 1972 'Odd Girl Out' en in 1975 'Mr Wrong'. In 'Lemmons' slikte jij het antidepresivum Tryptizol en Valium. In 1976 verhuisden jullie naar het kleinere Gardnor House in Flask Walk, Hampstead. In 1980 ben jij van Kingsley gescheiden. In 1982 verscheen 'Well considered' bij Hamish hamilton Limited, opgericht in 1931 door James Hamish Hamilton, die met de actrice Jean Forbes-Robertson getrouwd was. In 1990 verscheen het eerste deel van de Cazalet Chronicles 'The Light Years' bij Macmillan Publishers, in 1843 opgericht door de broers Daniel en Alexander MacMillan. Daniel overleed op 27 juni 1857 in Cambridge. Hij werd 43 jaar en hij is in de Mill Road Cemetery begraven. Zijn kleinzoon was premier/graaf Harold Macmillen. De Cazalet Chronicles gaan over drie generaties van een Engelse middenklassefamilie tijdens de oorlogsjaren. Het gaat vooral over de vrouwen en jij gebruikte veel gegevens uit jouw eigen leven en herinneringen. In 1991 verscheen 'Marking Time', in 1993 'Confusion' en in 1995 'Casting Off'. Kingsley overleed op 22 oktober 1995 in het St Pancras Hospital. In 2013 verscheen het slotdeel 'All Change'. In 1999 verscheen 'Falling', gebaseerd op een affaire van jou met een oplichter. Het gaat over de sociopaat/fantast Henry Kent, die op eenzame en rijke vrouwen aast, en de oudere romanschrijfster Daisy Langrish, die twee keer gescheiden is. In de verfilming uit 2004 spelen Michael Kitchen en Lady Penelope Wilton de hoofdrollen. In 2002 verscheen 'Slipstream', jouw memoires. Jij woonde later in Bungay, Suffolk, waar jij op 2 januari 2014 overleed. Jij werd 90 jaar.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
Inzender: Joanan Rutgers, 27 maart 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 44



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)