Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Nederland op zijn mooist

(voor George Hitchcock (1850 - 1913))

Jij bent geboren op 29 september 1850 in Providence, Rhode Island, net als de schilder Dodge MacKnight, een vriend van Vincent van Gogh. Dodge woonde in Fontvielle, nabij Arles. In 1888 ontmoette hij Vincent via de rijke, Australische schilder John Peter Russell, die beiden portretteerde. De schrijver Howard Phillips Lovecraft is ook in Providence geboren. Jouw ouders waren Charles Hitchkock en Olivia Cowell. Jij studeerde rechten aan de Brown University in Providence, waar jij in 1872 voor slaagde. Daarna studeerde jij rechten aan de Harvard Law School op 1585 Massachusetts Avenue in Cambridge. Jij werkte een tijd als advocaat in Chicago, maar in 1879 besloot jij kunstschilder te worden. Via Londen ging jij naar Parijs, waar jij aan de Academie Julian aan de Galerie Montmartre 27 studeerde, in 1868 opgericht door Rodolphe Julian. Jij kreeg daar les van Gustave Clarence Rodolphe Boulanger, die in 1850 'Phryne' schilderde. De bevallige Phryne was een oud-Griekse courtisane. Op haar is de Aphrodite van Knidos gebaseerd, gemaakt door Praxiteles van Athene.

Je kreeg ook les van Jules Joseph Lefebre, die in 1876 'Maria Magdalena' schilderde. Voorts ging jij naar de Kunstacademie Düsseldorf en in 1880 ging jij naar Den Haag, waar de Groningse Hendrik Willem Mesdag jouw leermeester werd. Hendrik was op 23 april 1856 in Groningen met de schilderes Sientje van Houten getrouwd. In 1871 overleed hun 8-jarige zoon Klaas. Lourens Alma Tadema was Sientje's aangetrouwde neef, die haar schilderles gaf. Op 6 juli 1881 trouwde jij met Henrietta Walker Richardson, met wie jij in 1883 in een klein duinhuisje in Egmond aan den Hoef ging wonen. Jouw vriend Julius Garibaldi (Gari) Melchers volgde jou en jullie deelden samen een atelier. Jij schilderde landschappen met bloemenvelden en Gari schilderde portretten. Op 31 december 1902 trouwde Gari met de 20 jaar jongere schilderes Corinne Lawton Mackall, met wie hij tot 1909 in Egmond aan Zee woonde. In 1884 kreeg jij hoog bezoek in jouw duinhuisje. De aan cocaïne verslaafde, dichtende Elisabeth Amalie Eugenie (Sissi) van Oostenrijk bezocht jou en zij kocht een schilderij van jou. Op 10 september 1898 werd zij door de anarchist Luigi Lucheni met een geslepen vijl vermoord. Zij werd 60 jaar en zij is in de Kapuzinergraft aan de Neue Markt in Wenen begraven.

In 1884 won jij een gouden medaille in de Parijse Salon. In 1885 schitterde jij met 'Tulpenteelt' op de Parijse Salon. De Egmondse School bestond van 1884 tot 1905 en jij ontving jouw leerlingen en gasten in jouw 'Huis Schuylenburgh' in Egmond aan den Hoef. Jouw studenten waren o.a.: jouw goede vriendin, de spiritiste Florence Kate Upton ('De gele kamer, Egmond' uit 1895), Thamine Tadama-Groeneveld, haar man Fokko Tadama, Heinrich Joseph Heimes, Paulus Adriaan Gildemeester en zijn vrouw Eugenie Nannette Constance Hasselman, Alice Blair Ring ('Zonneschijn in de morgen', Schoolstraat in Egmond met pension Bult), Hans Emil Rudolf Hermann, Heinrich Wilhelm Petersen-Angeln ('Meisje in klaprozenveld, Egmond'), Henrietta (Letta) Crapo Smith ('The First Birthday' uit 1902, met Anna en Dirkje de Leeuw uit Egmond), Walter MacEwen, Cecil Jay, Karl Anderson, James Jebusa Shannon ('On the Dunes', met zijn vrouw Florence en dochter Kitty in de duinen bij Egmond, en 'George Hitchkock in his garden in Egmond'). In 1900 ben jij door John Singer Sargent geportretteerd.

Jij schilderde o.a. in 1885 'Thee voor twee', in 1886 'Nederlandse converserende vrouwen', in 1887 'De annunciatie', in 1888 'Bloemenmeisje in Nederland', in 1889 'De tulpencultuur' en 'Bloemschikken', in 1890 'Hooimakers', 'Twee kinderen bij een etalage' en 'De Weglopers', in 1892 'Het ooievaarsnest' en 'Gezegende moeder', in 1905 'Jong meisje met bloemen' en in 1910 'Een Zeeuwse boerin'. Rond 1890 schilderde jij o.a. 'Nederlandse bruid', 'Nederlandse vrouw in een tuin', 'Bollenvelden met windmolen', 'Nederlandse bloemenmeisjes' en 'Hollands meisje in de tuin'. De Egmondse School bestond officieel vanaf 1890 als zomerschool in Egmond aan Zee en vanaf 1893 op jouw landgoed Schuylenburgh. Op 31 juli 1905 zijn Henrietta en jij gescheiden. Negen dagen later hertrouwde jij met de 33 jaar jongere Cecil Jay,. geboren in 1883 te Londen en een studente aan de Art Summer School. In 1905 gingen Cecil en jij naar Parijs, al kwamen jullie regelmatig naar Nederland terug om er te schilderen. Op 2 augustus 1913 ben jij op jouw woonboot 'The Tulip' in de haven van Marken door een hartziekte overleden. Jij werd 62 jaar. Cecil hertrouwde met de gepensioneerde ambtenaar Oliver Vassall Calder en zij overleed in 1954 in Oxford.

De kunstkenner/kunsthistoricus/professor Peter J.H. van den Berg publiceerde in 2009 het boek 'De Uitdaging Van Het Licht'. Hij maakte ook de DVD 'De Egmondse School', met Jeroen Krabbé als enthousiaste verteller. Ik kocht die DVD van een vriend en badmintonpartner van Peter uit Egmond-Binnen. Dat was op het Goudse Montmartre. Peter schreef in 2014 een boek over de filosoof René Descartes, die lange tijd in Egmond gewoond heeft. Volgens de vriend van Peter was jij de vader van de cineast Alfred Joseph Hitchcock, maar dat klopt niet, want Alfred's ouders waren William Edgar Hitchkock (1862 - 1914) en Emma Jane Whelan (1863 - 1942). Alfred is geboren op 13 augustus 1899 op 519 High Road in Leytonstone, Oost-Londen. Jij woonde toen met Henrietta in Egmond aan den Hoef. In 2012 is er in Egmond aan den Hoef een borstbeeld van jou onthuld, op initiatief van Peter van den Berg. Jouw schilderijen gaan inmiddels voor enorme geldbedragen de toonbank over.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
15 augustus 2023


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 2 stemmen 40



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)