Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Madeleine Peyroux - Don't Wait Too Long (Live in Bordeaux)

Jij bent geboren op 18 april 1974 in Athens, Georgia. Jij bent in Brooklyn (NYC) en Californië opgegroeid. Jij noemde jouw ouders 'hippies' en 'excentrieke opvoeders'. Zij hielpen jou met jouw muziekcarrière. Jij luisterde naar de oude platen van jouw vader en jij leerde de ukelele van jouw moeder bespelen. Op jouw 13-de zijn jouw ouders gescheiden en verhuisde jij met jouw moeder naar Parijs. Op jouw 15-de ging jij in het Quartier Latin met de straatmuzikanten zingen. Jij werd lid van de vintage jazzgroep 'The Riverboat Shufflers' en jij had veel respect voor hen, ook omdat zij een prachtige Mercedes hadden, met hoeden en microfoons in de kofferbak. Jouw moeder stuurde jou naar een kostschool in Engeland, maar jij vluchtte al gauw naar Parijs terug. Jij werd lid van 'The Lost & Wandering Blues and Jazz Band', waarmee jij door Europa toerde. De bandleider was Danny Fitzgerald, die op 6 februari 2017 in Kingston, New York, overleed en 83 jaar werd.

Danny Fitzgerald was bevriend met de straatdichter/rapper William Clifford Brown (1920 - 1980), die Bob Dylan beïnvloedde. Hij werd Big Brown genoemd en hij droeg het hele jaar een gevangenisdeken. Bob zag en hoorde hem begin jaren 60 in het Washington Square Park optreden. Hij reciteerde rapgedichten van pakweg een kwartier. Bob vond zijn poëzie het allerbeste. William Clifford Brown werd op 30 augustus 1980 in Venice Beach vermoord en hij werd 59 jaar. Bob sliep geregeld bij Danny. De andere leden waren: Eugene Semyon Clarke, David Alexander Shore en Frank Schaap. Jij werd ontdekt door de talentagent Yves Beauvais van Atlantic Records. Op jouw 22-ste verliet jij Parijs. Op 1 oktober 1996 verscheen jouw debuutalbum 'Dreamland', met naast de titelsong o.a. 'Walkin' After Midnight', 'Hey Sweet Man', 'La Vie en rose', 'Muddy Water' en 'Reckless Blues'. Op 24 augustus 2004 verscheen de EP 'Got You On My Mind', die je samen met William Alexander Galison (1958, NYC) maakte. Je had hem in 2002 in een bar in Greenwich Village ontmoet en je woonde een tijd met hem samen.

Op 14 september 2004 verscheen jouw succesvolle album 'Careless Love', met naast de titelsong o.a. 'Dance Me To The End Of Love' van Leonard Cohen, 'You're Gonna Make Me Lonesome When You Go' van Bob Dylan, 'Weary Blues' van Hank Williams en 'I'll Look Around' van George C. Cory en Douglass Cross, bekend van hun hit 'I Left My Heart In San Francisco'. Douglass (1920 - 1975) heeft zichzelf dood gedronken en George (1920 - 1978) pleegde uit moedeloosheid zelfdoding met een overdosis drank/drugs. In 2006 verscheen 'Half The Perfect World' en in 2009 'Bare Bones', met door jou geschreven of samen geschreven songs, met naast de titelsong o.a. 'Instead', 'Damn the Circumstances', 'River of Tears', 'You Can't Do Me', 'Our Lady Of Pigalle', 'To Love You All Over Again' en 'I Must Be Saved'. In 2011 verscheen 'Standing On The Rooftop', met naast de titelsong o.a. 'The Party Oughta Be Comin' Soon', 'Don't Pick a Fight with a Poet' en 'Ophelia'. Jouw manager is Cynthia B. Herbst.

In 2013 verscheen 'The Blue Room', met o.a. 'Bye Bye Love', 'Born to Lose', 'Bird On A Wire', 'I Can't Stop Loving You', 'Gentle On My Mind', 'You Don't Know Me' en 'Desperadoes Under The Eaves'. In 2014 verscheen 'Keep Me In Your Heart For A While', met jouw beste songs. In 2016 verscheen 'Secular Hymns', met o.a. 'Got You On My Mind' en 'Hard Times Come Again No More'. Op 31 augustus 2018 verscheen 'Anthem', met naast de titelsong o.a. 'On My Own', 'Down On Me', 'All My Heroes', 'Lullaby', 'The Ghosts Of Tomorrow', 'We Might As Well Dance' en 'Liberté'.


Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=D4cuND89Uug

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
17 augustus 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 41



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)