Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Heart - Crazy On You

De muziekband Heart is in april 1972 in Vancouver opgericht. De kernleden/oprichters zijn Ann Wilson (leadzang en fluit), Nancy Wilson (zang en ritmegitaar), Roger Fisher (gitaar), Steve Fossen (basgitaar), Michael Derosier (drums) en Howard Leese (gitaar, keyboards en achtergrondzang). Ann Dustin Wilson is geboren op 19 juni 1959 in San Diego. Haar zus Nancy Lamoureux Wilson is geboren op 16 maart 1954 in San Francisco. Hun andere zus heet Lynn. Hun vader John Wilson uit Corvallis was majoor bij het U.S. Marine Corps. Hun moeder was Lois Mary Dustin uit Oregon City. Zij zijn van Frans-Canadese en Schotse afkomst. Hun oma was Beatrice Lamoureux. Zij woonden in Panama, Taiwan en Seattle, in de voorstad Bellevue, in de wijk Lake Hills. Op 9 februari 1964 waren Ann en Nancy bij een optreden van The Beatles in The Ed Sullivan Show. Op 25 augustus 1966 waren zij bij een concert van The Beatles in het Seattle Center Coliseum. Dit heeft hen sterk beïnvloed.

In 1968 is Ann aan de Sammamish High School in Bellevue afgestudeerd, waar haar vader leraar Engels was. Zij studeerde ook aan het Cornish College of the Arts. Nancy ging naar de Interlake High School in Bellevue en zij studeerde kunst en Duits aan de Pacific University in Forest Grove. Zij studeerde ook aan de Portland State University, net als Courtney Michelle Harrison, de weduwe van Kurt Cobain. Begin jaren 70 werd Ann lid van de lokale band White Heart, die later Hocus Pocus werd genoemd en in 1974 Heart. Nancy werd ook lid van Heart en de band verhuisde naar Canada.

In september 1975 verscheen hun debuutalbum 'Dreamboat Annie', opgenomen in Vancouver, met naast de titelsong o.a. 'Magic Man', 'Crazy On You', 'Soul of the Sea', 'Sing Child' en 'How Deep It Goes'. In april 1977 verscheen 'Magazine', met naast de titelsong o.a. 'Heartless', 'Without You', 'Mother Earth/You Shook Me Babe' en 'I've Got the Muzic in Me'. In mei 1977 verscheen 'Little Queen', met naast de titelsong o.a. 'Barracuda', 'Dream of the Archer', 'Kick It Out', 'Go On Cry' en 'Stairway to Heaven' (live). In 1978 verscheen 'Dog & Butterfly', met naast de titelsong o.a. 'Straight On', 'Lighter Touch', Nada One' en 'Mistral Wind'. In 1980 verscheen 'Bébé le Strange', met naast de titelsong o.a. 'Down On Me', 'Rockin' Heaven Down', 'Even It Up' en 'Strange Night'. In juni 1982 verscheen 'Private Audition', met naast de titelsong o.a. 'City's Burning', 'Bright Light Girl', 'Perfect Stranger', 'Angels', 'This Man Is Mine', 'The Situation', 'One Word' en 'Fast Times'. In augustus 1983 verscheen 'Passionworks', met o.a. 'How Can I Refuse', 'Blue Gitar', 'Johnny Moon', Sleep Alone', 'Now Together', 'Allies', 'Heavy Heart' en 'Language of Love'. In 1985 verscheen 'Heart', met o.a. 'What About Love', 'Never', 'These Dreams', 'The Wolf', 'All Eyes', 'Nothin' at All' en 'Shell Shock'. In 1987 verscheen 'Bad Animals', met naast de titelsong o.a. 'Who Will You Run To', 'Alone', het meest succesvolle nummer van Heart, 'There's the Girl', 'I Want You So Bad', 'Wait For An Answer' en 'You Ain't So Tough'.

In de jaren 70 had Ann Wilson een relatie met Michael Fisher, de manager van Heart. Nancy had een relatie met de leadgitarist Roger Fisher, de jongere broer van Michael. In 1979 eindigden deze relaties. Nancy had ook een relatie met Michael Derosier. 'Magic Man' is door Michael geïnspireerd. Op 27 juli 1986 trouwde Nancy met Cameron Bruce Crowe. In 1990 verscheen 'Brigade', met 'Wild Child', 'All I Wanna Do Is Make Love To You', 'Secret', 'I Didn't Wanna Need You', 'The Night', 'Cruel Nights', 'Stranded' en 'Call of the Wild'. In 1991 adopteerde Ann de dochter Marie. Daarna stopte Ann met haar verslaving aan harddrugs, zoals cocaïne, maar haar alcoholisme nam toe. In 1993 verscheen 'Desire Walks On', met naast de titelsong o.a. 'Black on Black', 'The Woman in Me', 'Rage', 'In Walks the Night', 'Will You Be There (In the Morning)' en 'Anything Is Possible'. In 1998 adopteerde Ann de zoon Dustin. In 2001 verscheen 'Heart Presents a Lovemongers' Christmas' en in 2004 verscheen 'Jupiters Darling', met o.a. 'Make Me', 'Oldest Story in the World', 'Move On', 'I Need the Rain', 'No Other Love', 'Down The Nile', 'Fallen Ones' en 'Lost Angel'. In november 2009 is Ann ingestort. Zij had een leveraandoening. Zij ging in therapie en zij werd nuchter/clean. In 2010 verscheen 'Red Velvet Car', met naast de titelsong o.a. 'There You Go', 'Queen City', 'Hey You', 'Safronia's Mark', 'Sunflower' en 'Sand'. In 2012 verscheen 'Fanatic', met naast de titelsong o.a. 'Dear Old America', 'Walkin' Good', met Sarah McLachlan, 'Million Miles', 'Rock Deep (Vancouver)' en 'Corduroy Road'.

In januari 2000 kregen Nancy en Cameron een tweeling, Curtis en William James. In 2000 overleed de vader van Ann, Nancy en Lynn. In 2006 overleed hun moeder. In 2010 zijn Nancy en Cameron gescheiden. Op 28 april 2012 trouwde Nancy in Mill Valley met Geoff Bywater. In april 2015 trouwde Ann met Dean Wetter. Op 8 juli 2016 verscheen het vooralsnog laatste album 'Beautiful Broken', met naast de titelsong o.a. 'Two', 'Sweet Darlin'', 'I Jump', 'Heaven', 'Johnny Moon' en 'Language of Love'. Alleen 'Two' en 'I Jump' zijn nieuwe nummers. De rek is eruit. In 2016 heeft Dean Wetter de 16-jarige tweelingneven van Ann aangevallen en mishandeld. Dat zijn de kinderen van Nancy en de schrijver/regisseur Cameron Crowe. Zij lieten de deur van de tourbus openstaan, waar honden in zaten, die van Dean niet mochten ontsnappen. Tijdens de Rock and Roll of Fame-ceremonie op 14 april 2018 bracht Ann samen met Jerry Cantrell, de zanger/gitarist van Alice In Chains, een eerbetoon aan hun vriend Christopher John Boyle, de zanger van Soundgarden, Audioslave en Temple Of The Dog, die op 18 mei 2017 zelfdoding pleegde en 52 jaar werd. Ze brachten 'Black Hole Sun' van Soundgarden. Na een breuk kwam Heart in 2019 terug met de Love Alive-reünietournee. De solo-albums van Ann zijn: 'Hope & Glory' (2007), 'Immortal' (2018) en 'Fierce Bliss' (2022). De solo-albums van Nancy zijn: 'Baby Gitars' (2009), 'Undercover Gitar' (2016), met Julie Bergman, en 'You and Me' (2021).

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
3 september 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 48



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)