Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De virtuele werkelijkheid

Als we de titel van deze beschouwing lezen zullen we ons moeten afvragen, wat verstaat men onder de virtuele werkelijkheid? Mag je dit wel een werkelijkheid noemen?
Maar wat is een werkelijkheid? Werkelijkheid is het geheel van het feitelijk bestaande. Binnen het filosofisch scepticisme wordt ontkend dat de wereld kenbaar zou zijn. Dit begrip van werkelijkheid wordt hier beschouwd als niet meer dan een subjectieve gedachtenconstructie.
In het cognitief bewustzijn maakt men een onderscheid tussen werkelijkheidsbeleving en fantasie. De fantasie ontspringt uit de individuele gevoelswereld die de werkelijkheid als kapstok gebruikt en daar allerlei facetten van de individuele gedachtenstroom aan hangt. Zelfs die kapstok kan in de fantasie onzichtbaar worden gemaakt.
Albert Einstein schreef: Het geloof in een externe wereld, onafhankelijk van het waarnemend subject, is de basis van alle natuurwetenschap. Omdat, evenwel, zintuiglijke waarneming slechts indirect informatie geeft over deze externe wereld, kunnen we deze laatste alleen vatten met speculatieve middelen. Dientengevolge kan onze notie van de materiële werkelijkheid nooit definitief zijn.

De filosoof Immanuel Kant (1724-1804) maakte een onderscheid tussen de wereld op zich, onafhankelijk van waarneming en de menselijke, intersubjectieve kennis omtrent deze wereld. Hij benadrukte dat niet kan worden aangetoond dat de kennis die de mens omtrent de wereld bezit, direct op die wereld betrekking heeft. Kant kwam met de aanschouwingsvormen “tijd en ruimte” en stelde dat dit geen eigenschappen zijn van de wereld op zich, maar dat ze betrekking hebben op de menselijke belevingswereld.

De virtuele werkelijkheid, schijnwerkelijkheid oftewel virtuele realiteit (VR) simuleert via telefoon, computer of VR-bril een nieuwe belevingswereld, die via prikkeling van verschillende zintuigen een nieuwe werkelijkheidsbeleving oplevert. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid. De VR werd ontwikkeld voor opleidingen, zoals bij het leger, piloten scholing e.d. om te kunnen oefenen in VR. Deze VR-ervaringen zijn goedkoper en de resultaten zijn beter te evalueren dan bij de conservatieve trainingsmethoden. Een andere vorm van VR kan worden bereikt door een combinatie met psychedelica of in geavanceerde experimenten met het stimuleren van geïmplanteerde chips. Of met een helm waarin elektrodes aan de binnenkant het menselijk brein kunnen stimuleren. Deze welhaast menselijke robotisering voert te ver voor deze beschouwing.

Wij hebben op spelende wijze gebruik kunnen maken van een vorm van VR via onze smartphone. We gebruiken bij Whatsapp en Zoom ook een virtuele ruimte om elkaar te spreken. En die ruimte is niet waarneembaar in de fysieke werkelijkheid. Maar dat realiseer je je pas al je daarover nadenkt en niet als je gewoon een naam of nummer intoetst op je mobiele telefoon. Bij VR kom je als gebruiker in een virtuele wereld. Je ziet dan niets meer van de echte wereld om je heen. Bij Augmented Reality (AR) kunnen de brildragers de echte wereld nog steeds zien. De echte wereld wordt vermengd met hologrammen.

De toekomst van VR zal nog een enorme ontwikkeling doormaken, zoals de zogenaamde mixed reality bril van Apple, die in 2024 uitkomt en waarbij het aansturen met de oogbewegingen plaatsvindt en die ook de digitale met de fysieke wereld combineert. Ook combinaties van VR, AR en Blockchain hebben grootse perspectieven. Het is dan mogelijk om een virtuele wereld in te stappen die steeds meer lijkt op de fysieke wereld met winkels, bars, speeltuinen, modeshows en natuurparken. Misschien dat dan een kaartje Disneyland wat goedkoper wordt.

Binnen de eerder genoemde ontwikkeling bestaat er ook een belangrijke plaats voor de combinaties van VR met robots. De robot neemt dan tevens plaats in de virtuele wereld. We zien dat b.v. bij de ontwikkeling van seksrobots die levensecht aanvoelen en waarbij andersom ook de tactiele gevoeligheid bij die robot aanwezig is. De angst bij dit soort ontwikkelingen is dat het misschien lastiger wordt om seks te hebben met een mens van vlees en bloed, als de gebruiker door die robot verwend wordt door het bevredigen van al zijn seksuele verlangens. Het voordeel van deze ontwikkelingen is dat Soa’s minder zullen voorkomen (bij privégebruik) en dat ook het probleem van de overbevolking kan worden opgelost. De grens tussen realiteit en fantasie zal in de toekomst geleidelijk vervagen.

Ook de Metaverse of het metaversum is een ruimte die ontstaat als het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes samenvloeit. Dat wordt dan de magische droomwereld waarin de gebruikers interactief kunnen rondkijken en aan interacties kunnen deelnemen. Misschien dat onze achter kleinkinderen niet meer met fysieke vakantie naar Thailand gaan, maar dat Thailand in de virtuele wereld van de Metaverse wordt bezocht. Je stapt dan thuis eerst in het vliegtuig en kun je tevoren programmeren hoe lang je over die reis wilt doen en wat je aan boord wilt eten en drinken.
Misschien dat later mensen zullen zeggen: Ik ging heel vroeger nog fysiek naar Thailand.


Zie ook: http://spirituelefilosofie.blogspot.com

Schrijver: J.J. van Verre
4 november 2023


Geplaatst in de categorie: reizen

4.2 met 5 stemmen 45



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)