Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Mark William Lanegan - The Winding Sheet

(voor Mark William Lanegan (1964 - 2022))

Jij bent geboren op 25 november 1964 in Ellensburg, Washington. De gitarist Gary Lee Conner is geboren op 22 augustus 1962 in NYC. De bassist Van Patrick Conner is geboren op 17 maart 1967 in Apple Valley en hij overleed op 17 januari 2023 door een longontsteking. De drummer Mark Pickerel is ook in Ellensburg geboren. Zij waren jouw bandleden bij Screaming Trees. Jij was van Ierse, Schotse en Welshe afkomst. Op jouw 12-de raakte jij verslaafd aan de alcohol en op jouw 18-de aan de drugs. Jij was al veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf vanwege drugsgerelateerde misdaden. Eind 1984 heb jij samen met Gary Lee Conner, Van Conner en Mark Pickerel in Ellensburg de rockband Screaming Trees opgericht. Mark werd in 1991 door Barrett Harrington Martin (1967, Washington) vervangen. Jullie maakten grunge, neo-psychedelica en hardrock. Jij speelde eerst drum. je zei: 'Ik was zo'n waardeloze drummer, dat ze me lieten zingen.'.

In 1986 verscheen de EP 'Other Worlds', met naast de titelsong 'Like I Said', 'Pictures In My Head', 'The Turning', 'Barriers' en 'Now Your Mind Is Next To Mine'. In 1986 verscheen het debuutalbum 'Clairvoyance', met naast de titelsong o.a. 'Standing On the Edge', 'Forever', 'I See Stars', 'Lonely Girl' en 'Seeing And Believing'. In 1987 verscheen 'Even If and Especially When', met o.a. 'Transfiguration', 'World Painted', 'Don't Look Down', 'Girl Behind The Mask', 'Cold Rain', 'The Pathway', 'Back Together' en 'In The Forest'. In 1988 verscheen 'Invisible Lantern', met naast de titelsong o.a. 'Ivy', 'Lines & Circles', 'Shadow Song', 'Grey Diamond Desert', 'Smokerings', 'Even If' en 'Night Comes Creeping'. In 1989 verscheen 'Buzz Factory', met o.a. 'Where The Twain Shall Meet', 'Black Sun Morning', 'Too Far Away', 'Subtle Poison', 'Flower Web', 'The Looking Glass Cracked' en 'End Of The Universe'. In 1991 verscheen 'Uncle Anesthesia', geproduceerd door Christopher John Cornell, die op 18 mei 2017 zelfdoding pleegde. Hij heeft zichzelf in de badkamer van zijn kamer in het MGM Grand Detroit op 1777 Third Street met een weerstandsband opgehangen. Zijn weduwe Vicky Karayiannis gaf de schuld aan de Ativan, die Christopher mogelijk teveel slikte. Hij werd 52 jaar en zijn ontzielde lichaam is in de Holywood Forever Cemetery begraven.

'Uncle Anesthesia' bevat naast de titelsong o.a. 'Beyond This Horizon', 'Caught Between', 'Lay Your Head Down', 'Alice Said', 'Time for Light', 'Disappearing' en 'Closer'. In 1992 verscheen 'Sweet Oblivion', met o.a. 'Nearly Lost You', 'Dollar Bill', 'Butterfly', 'For Celebrations Past', 'Winter Song', 'Troubled Times', 'No One Knows', 'Shadow of the Season' en 'Julie Paradise'. Tijdens de tournee in 1992 was jouw arm ernstig geïnfecteerd door de heroïnenaalden. De artsen overwogen een amputatie. In 1996 verscheen het laatste album van Screaming Trees 'Dust', met o.a. 'Halo of Ashes', 'All I Know', 'Look At You', 'Dying Days', 'Make My Mind', 'Sworn and Broken'. 'Traveler', 'Dime Western' en 'Gospel Plow'.

Op 1 mei 1990 verscheen jouw eerste solo-album 'The Winding Sheet', wat David Eric Grohl (Nirvana/Foo Fighters) 'één van de beste albums aller tijden' noemde. Met naast de titelsong o.a. 'Mockingbirds', 'Museum', 'Undertow', 'Ugly Sunday', 'Wild Flowers', 'Eyes Of A Child', 'Where Did You Sleep Last Night' en 'Down In The Dark'. Met medewerking van jouw vriend Kurt Cobain (elektrische gitaar/achtergrondzang). In 1994 verscheen jouw tweede solo-album 'Whiskey for the Holy Ghost', met o.a. 'The River Rise', 'Borracho', 'Riding The Nightingale' en 'Beggar's Blues'. In 1998 volgde 'Scraps at Midnight', met o.a. 'Stay', 'Last One In The World', wat jij voor jouw vriend Layne Staley schreef, 'Wheels', 'Waiting On A Train' en 'Because Of This'. Er volgden nog 9 solo-albums, waarvan 'Straight Songs of Sorrow' uit 2020 de laatste was. Met o.a. 'I Wouldn't Want to Say', 'This Game of Love', 'Ketamine', 'Bleed All Over', 'Churchbells, Ghosts', 'Skeleton Key', 'Ballad of a Dying Rover', 'Burying Ground', 'At Zero Below' en 'Eden Lost and Found'.

Jij was een tijd dakloos en in 1997 ging jij naar een afkickkliniek. Courtney Michelle Harrison ondersteunde jou financieel. Jij zorgde voor het huis van Michaël Andreas McKagan (Guns N' Roses) en in 2004 had jij een terugval en raakte jij in een coma. Jij schilderde decors voor televisieshows en in 2006 ging jij weer naar een afkickkliniek. Kurt Cobain overleed op 5 april 1994 in zijn huis aan de Lake Washington Boulevard in Seattle door een schot in zijn hoofd met een 20-gauge jachtgeweer, gekocht door zijn vriend Dylan Carlson, een gitarist, die ook aan de heroïne verslaafd was, vooral na de zelfdoding van Kurt. Enkele uren voor het overlijden van Kurt was jij bij hem thuis uitgenodigd. Jouw vriend, de chef-kok/schrijver Anthony Michael Bourdain, stimuleerde jou om jouw memoires te schrijven. In 2017 verscheen jouw 'I Am the Wolf: Lyrics & Writings' en in 2020 verscheen jouw autobiografie 'Sing Backwards and Weep'. Op 8 juni 2018 heeft Anthony Bourdain zelfdoding gepleegd. Hij werd 61 jaar en zijn ontzielde lichaam is in Kaysersberg Vignoble begraven. Jij was goed bevriend met de zanger Layne Rutherford Staley (Alice in Chains), die op 5 april 2002 in Seattle overleed door een speedball (cocaïne en heroïne). Hij werd 34 jaar.

In 1998 ontmoette jij de zangeres Wendy Rae Fowler, die met jou samenwerkte op jouw albums 'Field Songs' uit 2001 en 'Bubblegum' uit 2004. In 2002 ben jij met Wendy getrouwd en verhuisden jullie naar Los Angeles. Wendy is geboren op 8 november 1973. Jij zong op het album 'Rated R' uit 2000 van Queens of the Stone Age. In 2001 werd jij lid van QOTSA tot 2005. Jij zong op 'Songs for the Deaf' (2002) en 'Lullabies to Paralyze' (2005). In 2006 verscheen het album 'Ballad of the Broken Seas', wat jij samen met Isobel Campbell (Belle & Sebastian) maakte. In 2004 maakte jij al de EP 'Time Is Just the Same' met haar. In 2008 volgde het album 'Sunday at Devil Dirt' en in 2010 'Hawk'. Kort na het huwelijk met Wendy zijn jullie gescheiden. Jij hertrouwde met Shelley Brien, met wie jij in 2020 naar Killarney verhuisde. In maart 2021 lag jij in het ziekenhuis met een COVID-19 infectie, waardoor jij bijna overleed. Jij overleed op 22 februari 2022 in Killarney. Jij werd 57 jaar en jouw ontzielde lichaam is in de Holywood Forever Cemetery in Los Angeles begraven. Op jouw grafsteen staat: 'Here lies the night porter'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
25 maart 2024


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 38



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)