Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De engelenstem van Loreena McKennith

Op 30 maart 2024 zong de unieke sopraan Loreena McKennith in de Grote Zaal van Tivoli Vredenburg in Utrecht. Zij zong aan één stuk door, van het ene lied in het andere lied. Zij bracht een groot deel van haar rijke repertoire ten gehore en dat zo zuiver als maar kan. Haar stem is nog zo fris als een hoentje en het volume is alleen maar in kracht toegenomen. Zij heeft zeer veel nuances in haar betoverende zangstem, die zij weergaloos volmaakt uitvoert. Haar bandleden zijn Caroline Lavelle op de cello, Brian Hughes op de gitaar, Hugh Marsh op de viool en Dudley Philips op de bas. Iedere klank uit de gouden keel van Loreena ia een opperst genot om naar te luisteren en zij bracht haar liederen vlekkeloos en van hoge kwaliteit. Dat zij als koninklijke zangvogel veel aanbiddende luisteraars kent, is absoluut geen wonder, want haar zang gaat door merg en been en raakt voortdurend de gevoelige snaar. Verder speelde zij perfect Keltische harp en piano. Haar grote bos grijs haar zit als gegoten op haar karakteristieke, hoogst-spirituele hoofd. Ik zag het gezicht van een oude druïde in de achterkant van haar haardos. Zij is een hogepriesteres en mystica. De spiritualiteit straalt continu van haar af. Zij is een typische Maria Magdalena vrouw, die ten diepste in de geheimen van Christus Jezus is ingewijd. Dat zij christelijk is, bewijst o.a. haar lied 'Huron Carol (Jesous Ahatonhia)'. Gelukkig zong zij in Vredenburg ook mijn lievelingssong van haar 'The Lady of Shalott'.

Loreena Isabel Irene McKennith is geboren op 17 februari 1957 in Morden, Canada. Zij is dus 67 jaar en nogmaals, zij zong continu door, voor en na de pauze. We kregen nog twee songs als toegift. Haar stem is erg verslavend, want je wilt er alsmaar meer van. Dat verlangen heeft zij ruimschoots ingevuld. Zij is ook een multi-instrumentaliste en componiste. Zij is van Ierse en Schotse afkomst. Haar vader was Jack McKennith, die in 1992 overleed, en haar moeder was Irene Dickey (1931 - 2011). Zij werd qua muzikale tradities beïnvloed door de Mennonites (doopsgezinden). De pacifistische Mennonieten hadden/hebben de priester Menno Simons (1496 - 1561) als hun grote leider. Menno is geboren in Witmarsum en hij was kapelaan in Pingjum. Hij is in het verdwenen dorp Wüstenfelde overleden. Loreena studeerde aan de Universiteit van Manitoba in Winnipeg om dierenarts te worden. In Winnipeg ontdekte zij de volksmuziek en de Keltische muziek. Zij ging naar Ierland en zij leerde de Keltische harp bespelen. In 1981 ging zij naar Stratford, Ontario, en werd zij lid van het acteergezelschap Stratford festival. Zij woont nog steeds in Stratford.

In 1985 verscheen haar debuutalbum 'Elemental', met o.a. 'Blacksmith', 'She Moved Through the Fair', 'Stolen Child', 'Carrickfergus', 'Kellswater', 'Banks of Clawdy' en 'Lullaby'. In 1987 verscheen 'To Drive the Cold Winter Away', met naast de titelsong o.a. 'The Seasons', 'Snow', 'The Wexford Carol' en 'All You That are to Mirth inclined'. In 1989 verscheen 'Parallel Dreams', met o.a. 'Samain Night', 'Annachie Gordon', 'Standing Stones' en 'Breaking The Silence'. In 1991 verscheen 'The Visit', met o.a. 'All Souls Night', 'Bonny Portmore', 'The Lady of Shalott', 'Greensleeves' en 'The Old Ways'. In 1994 verscheen 'The Mask and Mirror', met o.a. 'The Mystic's Dream', 'The Bonny Swans', 'The Dark Night of the Soul', 'Marrakesh Night Market', 'Full Circle' en 'Cé Hé Mise le Ulaingt? The Two Trees'. In 1995 verscheen 'A Winter Garden: Five Songs for the Season', met 'Coventry Carol', 'God Rest You Merry, Gentlemen', 'Good King Wenceslas', 'Snow' en 'Seeds of Love'. In 1997 verscheen 'The Book of Secrets', met o.a. 'The Mummers' Dance', 'Skellig', 'The Highwayman', 'Night Ride across the Caucasus' en 'Dante's Prayer'. In juli 1998 verdronken Loreena's verloofde Ronald Rees, zijn broer Richard Rees en hun goede vriend Gregory Cook door een bootongeluk in de Georgian Bay. In 1999 verscheen nog 'Live in Paris and Toronto'.

Pas in 2006 verscheen 'An Ancient Muse', met o.a. 'The Gates Of Istanbul', 'Caravanserai', 'The English Lady And The Knight', 'Kecharitomene', 'Beneath A Phrygian Sky' en 'Never-Ending Road'. In 2008 verscheen 'A Midwinter Night's Dream', met o.a. 'The Holy & the Ivy', 'The Seven Joys of Mary', 'Noël Nouvelet!', 'Emmanuel' en 'In the Black Midwinter'. In 2010 verscheen 'The Wind That Shakes the Barley', met naast de titelsong o.a. 'As I Roved Out', 'On A Bright May Morning', 'Down by the Sally Gardens', 'The Death of Queen Jane' en 'The Parting Glass'. Op 11 mei 2018 verscheen haar tiende album 'Lost Souls', met naast de titelsong o.a. 'Spanish Guitars and Night Plazas', 'Hundred Wishes', 'Ages Past, Ages Hence', 'Ballad of the Fox Hunter', 'La Belle Dame Sans Merci' en 'Breaking of the Sword'. Na het grote applaus ruimden de bandleden hun instrumenten weer snel op voor de volgende halte, namelijk Koninklijk Theater Carré in Amsterdam, waar de entreekaartjes dubbel zo duur zijn. Loreena liet zich niet meer zien. Haar blauwe harp stond als stille getuige nog overeind om door iemand anders te worden meegenomen. Een onwetende medewerkster van Vredenburg zei, dat Loreena op de zesde verdieping zou signeren, maar dat bleek onwaar te zijn. Die tocht naar boven en weer naar onderen ging dwars door ordinaire herrie en flirtende jeugd, maar ik was gelukkig nog volop gehypnotiseerd door de hoge en heldere stem van mijn zingende hartsvriendin.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
31 maart 2024


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 41



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)