In de dodelijke val van een zware depressie
(voor Ana Itelman (1927 - 1989))
Jij bent geboren op 20 augustus 1927 in Santiago, Chili. Toen jij 2 jaar was, verhuisde jij met jouw Joodse familie naar Argentinië. Jij studeerde dans aan het Conservatoria Nacional de la Danza op 9 De Julio 60 in Bernal, Buenos Aires. Jij studeerde ook aan het Conservatorio Nacional de Música y Arte Escénico, opgericht op 7 juli 1924, wat zich op de bovenste verdieping van het Teatro Nacional Cervantes aan de Córdoba Avenue bevond en waar jij in 1945 afstudeerde. Begin jaren 1940 was jij lid van de dansgroep van de danspedagoge/choreografe Myriam Winslow (1909 - 1988), het eerste, Argentijnse, moderne dansgezelschap. Myriam was de dochter van een rijke industrieel uit Boston en zij trainde bij Ted Shawn, Mary Wigman en Harald Kreutzberg. Twee andere, Joodse choreografen van de moderne, Argentijnse dans waren Renate Schottelius (1921 - 1998) en Ana Kamien (1935).
Van 1945 tot 1947 trainde jij in Amerika bij Martha Graham, Hanya Holm (Johanna Eckert), Louis Horst en José Limón. Terug in Argentinië ging jij choreograferen en solowerk uitvoeren. In 1950 heb jij een moderne dansstudio opgericht. Jouw dansgezelschap debuteerde in 1955 met het stuk 'Esta ciudad de Buenos Aires', een combinatie van tangodynamiek en klassieke choreografie. Later werd jij dansprofessor aan het Bard College in Annandale-on-Hudson, New York, opgericht in maart 1860 als het St. Stephen's College door de filantroop John Bard en zijn vrouw Margaret Taylor Johnston. Van 1965 tot 1969 was jij directrice van de dansafdeling van het Bard College.
Jij vervolgde jouw dansopleiding bij Merce Cunningham en Alwin Nikolais. Jij studeerde belichting en make-up in de Dramatic Workshop van de toneelregisseur Erwin Piscator. En jij volgde lichtontwerp - en acteerlessen bij de Joodse acteerdocent Lee Strasberg. In het Brooklyn Museum of Arts volgde jij schilderlessen. In de zomers trad jij op in diverse theaters in Buenos Aires en in Ecuador, Montevideo en Rio de Janeiro. Jij deed ook optredens in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Rusland en Nederland.
In 1970 ging jij naar Buenos Aires terug en heb jij het Café Estudio de Teatro Danza opgericht, waar jouw eerste productie 'Alicia en el pais de las Maravillas' werd uitgevoerd. Jij gebruikte o.a. de improvisatiemethode Alwin Nikolais - Murray Louis en jouw kennis van de klassieke, Russische literatuur. Jij ontwikkelde jouw choreografisch werk voornamelijk met de Grupo de Danza Contemporánea van het San Martín Theater. Jouw iconische stukken waren o.a. 'El Capote', 'Historia del soldado', 'Las casas de Colomba', 'Paralelo al horizonte', 'Suite de percal' en 'Y ella lo visitaba'. Jij leed aan een zeer ernstige depressie. Jouw leerlingen/discipelen waren o.a.: Mónica Fracchia, Sofía Ballvé, Rubén Szuchmacher, Doris Petroni, Roxana Grinstein, Liliana Toccacelli, Díana Szeinblum, Ana Deutsch, Sandro Nunziata, Virginia Ravenna en Silvia Pritz.
In 1989 ontving jij de Konex Award voor choreografie. Op 16 september 1989 verliet jij om 11.00 uur het huis van jouw familie onder het voorwendsel om jouw therapeut te bezoeken. Jij kampte met een depressie-crisis en enkele dagen eerder had jij een poging tot zelfdoding gedaan. Vandaar dat jouw familie jou onder controle hield. Jij ontsnapte aan hun bewaking en jij ging naar jouw appartement op de 8-ste verdieping in Billinghurst Straat terug. Van daar sprong jij op de binnenplaats. Jij werd 62 jaar. Als belangrijkste meesteres van de Argentijnse, hedendaagse dans liet jij een essentiële leegte achter, die moeilijk te vullen was. Jouw studio Café Estudio de Teatro Danza is nu de thuisbasis van de Choreographic Workshop in het San Martín Theater op Avenida Corrientes 1530, Ciudad de Buenos Aires.
7 augustus 2025
Geplaatst in de categorie: idool