Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen

Menselijke kleinzieligheid, bekrompen geest doen zich bij uitstek gelden in godsdienst en geloof. Spijtig...
Juist het dienen van God vraagt ruim gevoel en buigzaam denken.

Schrijver: Han Messie, 5 oktober 2013


Geplaatst in de categorie: religie

3.5 met 13 stemmen 455



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Wilma de Bruïne
Datum:
8 oktober 2013
Feitelijk hanteer je hier een generaliserende visie over gelovigen en het geloof in JHWH. Ik ben het met Mobar eens wat de kleinzieligheid betreft. Dat alles wat JHWH aanraakt volmaakt moet zijn is een vooroordeel. Alles is goed zoals het is omdat Hij een bedoeling heeft met de mens. De mens is geschapen naar Zijn evenbeeld, feitelijk is het volgen van Zijn Woord een transcendentie naar je betere zelf om zo tot eenheid en harmonie te komen met jezelf en de medemens. Hij heeft Zijn zoon Jezus als voorbeeld gegeven voor de mens zodat deze het geloof in JHWH kan concretiseren.
Als je zo'n oordeel velt over gelovigen dan plaats je het geloof in een verkeerde context. De mens is niet volmaakt geschapen en ook nog eens met een eigen wil.
Naam:
Petra Hermans
Datum:
6 oktober 2013
Email:
worldpoet546live.nl
De woorden die worden gebruikt, waarover je denkt
schrijft en praat; die heb je nog niet overwonnen
noch achtergelaten!
Zodra je de woorden hebt overwonnen, en alles wat
daarbij hoorde, kun je het in de stilte laten
bestaan voor wat het is.
Naam:
Hendrik
Datum:
6 oktober 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
Han, wat je hier beweert kan ik volledig beamen. Dat fanatisme en die onverdraagzaamheid blijven soms ook bestaan als iemand eenmaal afscheid heeft genomen van het geloof. Sommige atheïsten bestrijden religie zó fanatiek dat ze niet voor godsdienstfanaten onderdoen. Het geloof verdwijnt bij zulke mensen dus wel, maar de zendingsdrang jammer genoeg niet.
Naam:
mobar
Datum:
5 oktober 2013
Kleinzieligheid komt bij allerlei mensen voor, gelovig of ongelovig, vaak is dat jammerlijk, maar ook niet altijd. Het idee dat alles wat God aanraakt volmaakt moet zijn is ook niet vol te houden, niets menselijks is de mens vreemd. De nederigheid van het geweten bestaat ook zonder opperwezen. Dit zijn zomaar wat gedachten van mij naar aanleiding van deze bewering.
Naam:
J.de Groot
Datum:
5 oktober 2013
Heel scherp gezien Han.
Dat kan iedereen, gelovig of niet,
in zijn zak steken!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)