Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen

Christoffel Columbus is één van de grootste misdadigers in de geschiedenis der mensheid.
Van mij hoeft deze man dan ook nìet verheerlijkt te worden! Integendeel.

Schrijver: Petra Hermans, 9 november 2013


Geplaatst in de categorie: misdaad

2.2 met 6 stemmen 166



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Hendrik
Datum:
15 november 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
Petra, het verbaast me dat je mij in jouw nieuwste reactie allerlei motieven toeschrijft die ik helemaal niet heb. Zoals je kunt zien heb ik alleen maar opgemerkt dat dit onderwerp zich prima leent voor het schrijven van een beschouwing. De tochten van Columbus en andere 'ontdekkingsreizigers' hebben de loop van de geschiedenis veranderd. Daar zitten heel veel kanten aan. De slavernij is daar één van, maar beslist niet de enige. Je kunt de wereld nooit reduceren tot één bepaald aspect, met uitsluiting van alle andere. Pas door dingen in hun samenhang te zien wordt het totaalbeeld helder.

Dat is volstrekt iets anders dan jouw opmerking dat voor mij en voor Han 'smoesjes zouden regeren boven de tragiek van slavernij'.
Naam:
Petra Hermans
Datum:
14 november 2013
Email:
worldpoet546live.nl
Allereerst hoef je niet te zeggen, wat ik moet
doen!
Waan je niet meer, dan dat je bent.
Als je me beter zou volgen, had je allang in de
gaten, dat de opdrachten nìet van mensen komen!
Zeker is zéér duidelijk te merken, dat voor zowel
Han als Hendrik smoesjes regeren boven de tragiek
van slavernij.
Een mens heeft èlke seconde, neen, iedere halve
seconde de volledige verantwoordelijkheid over
denken en handelen.
Zo kun je een geweer kopen, de trekker overhalen
of nooit een geweer aanschaffen.
Een kwestie van geweten, waarbij tijd, plaats en
persoon een leuk oefenterrein zijn.
Als je dus die gewetensvolle verantwoordelijkheid
wil wegstoppen, kun je beter achter de lopende band koekjes inpakken!
Of achter de televisie gaan consumeren zonder voeding, dan moeizaam zelf te gaan produceren. Wees alert.
Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
11 november 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
@Petra: Columbus heeft Amerika niet ontdekt; dat waren de Vikingen. In de VS wordt daarom nog elk jaar op 9 oktober de 'Leif Erikson Day' gevierd.

Voor jouw opvatting dat hij een groot misdadiger is, valt misschien wel iets te zeggen. In jouw lange reactie ga je daar in feite al op in. Ik zou het erg waarderen als je je gedachten daarover zou laten gaan in een beschouwing. Het onderwerp leent zich daar m.i. prima voor.

@Han: ook voor jouw opvatting valt wel iets te zeggen. Ik denk niet dat Columbus veel beter of slechter was dan de meesten van zijn tijdgenoten.
Naam:
Petra Hermans
Datum:
10 november 2013
Email:
worldpoet546live.nl
Allereerst vind ik het dus géén geweldige ontdekking.
Ten tweede heeft de heer Columbus niet één maar
vele keuzes gemaakt, om te komen tot deze grove
en mensonterende daad.
Waarvoor híj voornamelijk de verantwoordelijkheid
mag dragen en vergeet niet in een veel breder
perspectief het (huidige) Spanje: schuldig aan een
groots collectief verraderlijk verleden tegenover volledig onschuldige indianen!
Je zou maar even een kogel door je kop worden gejaagd, als je niet eens wéét wat er gebeurt.
Het geweten werkt toch, dus dat valt zeker niet
gemakkelijk goed te praten met wat woorden.
Je zou maar ineens van vrij man tot slaaf
worden afgeslacht voor het gele goud. Neen.
Je kunt zéker niet het zogenaamde geluk bouwen op
het ongeluk van de ander.
En waar is dat geweldige goud nou gebleven?
Het slavenverleden werkt generaties door, Han.
Je denkt nog te zeer als de chique westerling.
Naam:
Han Messie
Datum:
10 november 2013
Email:
hmessielive.nl
Ondanks zijn geweldige ontdekking is door hem ook de onderdrukking en slavernij der indianen ontstaan.
Maar heeft hij daar direct schuld aan? Zijn trawanten en opvolgers hebben daar het meeste aan gedaan.
Niet zo eenvoudig uit te pluizen, Petra!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)