Inloggen
voeg je column toe

Columns

Goed ondernemen vereist goede planning

Recessie in de bouw
Hoeveel bouwbedrijven kampen er niet met recessieproblemen. De aanhoudende krapte in de woningmarkt, investeerders die het niet aandurven nieuwe woningprojecten te starten, overheidsinstellingen die besluiten hun renovatieplannen nog even uit te stellen en wat dacht je van de winter die ervoor zorgt dat er buiten niet getimmerd of gemetseld kan worden. En dan besluit een klein bouwbedrijf, dat nu nog volop opdrachten heeft, nieuwe opdrachten te weigeren. Het is bijna niet voor te stellen.

Overkill
En toch gebeurt het. We willen thuis onze woning renoveren. De muren mogen wat strakker, de openhaard gesloopt, wat nieuwe wanden geplaatst, het dak mag afgetimmerd en zo nog wat prima klussen voor een bouwbedrijf in de winter. Zeker in een winter waarin het al weken wit is buiten en de werkzaamheden alleen binnen maar door kunnen gaan. Toch hebben wij aan den lijve ondervonden dat een aannemer kwam voor een offerte en ijskoud vertelde dat hij geen belangstelling had voor de werkzaamheden. Hij zat vol met opdrachten en zat niet te wachten op een nieuwe opdracht.

Tijdsmanagement
Deze man mist lange termijn visie. Hij is gestrest van alle werkzaamheden waarmee hij op dit moment bezig is en mist het overzicht. Hij raakt in paniek. De man wijst nieuwe opdrachten af in de hoop wat meer overzicht in zijn planning te krijgen. Overzicht gaat hij krijgen nadat hij bestaande werkzaamheden heeft afgerond. Het is alleen af te vragen of hij zijn agenda weer kan vullen op het moment dat hij geen werkzaamheden meer heeft. Want wat gebeurt er door werkzaamheden te weigeren. De mond op mond reclame die het bedrijf deed groeien, keert zich met deze houding, die ook weer van mond op mond, gaat tegen het bedrijf. Mensen gaan het bedrijf op den duur ontwijken en dat kost een bedrijf klanten op de lange termijn.

Klant bepaalt
Wat had deze man beter kunnen doen in deze situatie? Hij had beter kunnen zeggen. “Ik kom een offerte maken, ik zit met nogal wat werkzaamheden. Ik kan uw werkzaamheden pas inplannen voor week … Vindt u dat een probleem?”. Op dat moment had hij de keuze bij de klant gelaten, die hierdoor weet dat het een drukbezet bedrijf is, wat het bedrijf voor de klant aantrekkelijk maakt. De klant maakt dan de keuze om te wachten of kiest voor een ander bedrijf omdat hij haast heeft. Wel zou de klant in dat geval positief zijn over het bedrijf en dit ook uiten.

Helicopterview
Een valkuil voor ieder bedrijf is het missen van helicopterview. Zorg dat er evenwicht in bedrijfsvoering blijft, ook op de lange termijn. Goed ondernemen, vereist een goede planning!

Schrijver: Nancy Seesing, 11 jan. 2010


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3,6 met 8 stemmen 458



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)