Inloggen
voeg je column toe

Columns

Professionaliseren en presenteren in recessietijd

Uit de put
We zitten in de recessie. Recessietijd staat bekend als de tijd van beduidend minder klanten, beduidend minder opdrachten en beduidend minder inkomsten maar wel met dezelfde of meer uitgaven. De bouw klimt heel langzaam weer uit de diepe put omhoog maar voor de uitzendbureaus zijn het nog bittere tijden.

Klappers
De bedrijven die klappen zijn vooral de grotere familiebedrijven die tientallen jaren geleden door de eerste generatie zijn opgestart en doorgegeven van vader op zoon of zonen. Bedrijven die glorievolle tijden met hoge winsten en mooie verdiensten kenden. Zorgen leken voor morgen.

Keerpunt
Bij de overdracht van de tweede naar de derde generatie lijkt het mis te gaan. De lange langetermijnstrategie blijft uit. Er wordt ondanks de magere tijden geïnvesteerd in nieuw materiaal, mensen te duur uitgekocht en er wordt niet of te weinig geïnvesteerd in know-how. Het machine- en wagenpark is pico bello in orde. De bijscholing van het personeel en het gekwalificeerd personeelsbestand daarentegen meestal niet. Van medewerkers wordt verwacht dat ze multitasken waardoor ze breed inzetbaar zijn. Totdat het op specifieke vakkennis aan komt. Dan lukt het versnipperen niet meer en haal je mosterd na de maaltijd. Je komt tekort bij innoverende bedrijven die gezond investeren en lange termijn strategie te voren hebben uitgezet.

Het sleutelwoord voor bedrijven, instellingen en vooral de zzp-ers na hun start en snelle groei in de afgelopen jaren, is professionaliseren. Profileer en presenteer je professioneel om in het straatbeeld van 2010 te passen en inkomsten te kunnen blijven genereren.

Schrijver: Nancy Seesing
Inzender: Sees-coaching, 30 mrt. 2010


Geplaatst in de categorie: economie

4,3 met 6 stemmen 216



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)