Inloggen
voeg je column toe

tabblad: columns

< vorige | alles | volgende >

column (nr. 73):

Tegengas

Vandaag ontving ik van het CJIB, u weet wel dat super-efficiënte namens de overheid optredende incassobureau te Leeuwarden, een beschikking met administratieve boete van € 27,00.
Volgens de beschikking werd de overtreding geconstateerd door de Politie Dordrecht, Onderst. Conc.&Contr. Administratieve Eenheid: Verkeershandhavingsteam (Euro) [zo staat het er echt].

Klinkklare onzin. De overtreding werd, zonder dat er ook maar één mensenhand aan te pas kwam, vastgelegd door een flitspaal! Om u in staat te stellen zelf een beeld te vormen over de toedracht zal ik aangeven waar de overtreding werd geconstateerd en waaruit de overtreding bestond. Lees en huiver.

De overtreding vond plaats op de dorpsgrens bij het verlaten van het dorp Goidschalksoord. Goidschalksoord, een dorp dat zo klein is dat je het doorrijdt in de tijd dat je de naam ervan uitspreekt. De toegestane snelheid ter plekke bleek, ondanks de snelheidsbeperkende zigzag stoepranden, 30 kilometer PER UUR te zijn. Mijn volgens de beschikking gemeten snelheid bedroeg 40 kilometer PER UUR, werd gecorrigeerd naar 37 kilometer PER UUR, wat een overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom (verkeersbord A1 zo staat in de beschikking te lezen) van 7 kilometer PER UUR opleverde.
Om u een idee te geven van de snelheid waarmee ik de zaterdagochtend van de overtreding richting Goidschalksoord reed moet u weten, dat ik net voor Goidschalksoord werd ingehaald door een groep in strakke sportkleding gestoken fietsers die, afgaand op de snelheid waarmee ik in mijn vierwieler reed, tussen de 45 en 50 kilometer per uur moeten hebben gereden. Ik weet nog goed, dat ik, omdat ik de flits in de achteruitkijkspiegel niet begreep, het dorp terug ben in- en doorgereden om te zien óf en zoja waar dat rond witte verkeersbord met rode rand met in het midden 30, stond. En ja hoor, het stond er. Evenals, zoals ik kon vaststellen, een ongelooflijk aantal andere verkeersborden en verkeersaanwijzingen.

Als je al die informatie BEWUST tot je door zou laten dringen, zo realiseerde ik mij, dan bleef er geen tijd over om überhaupt nog op een verantwoorde wijze aan het verkeer deel te nemen. En … dat weten de politieke beleidsmakers in Den Haag maar al te goed. Die voeren een beleid dat valt onder het hoofdstuk "creatief denken". Het is een manier van denken die onder het mom van "bevordering verkeersveiligheid", op uiterst geraffineerde manier misbruik maakt van de vaak onredelijke tijdsdruk die het dagelijkse verkeer op de deelnemers uitoefent en die zoveel agressie oproept, dat het effect van de snelheidscontroles en de daaruit voortvloeiende frustraties, precies het tegenovergestelde is van wat vanaf de kansel in Den Haag gepredikt wordt.

Het zijn die geheime agenda's en gespeelde passies die aan de kaak gesteld moeten worden en die om een verschrikkelijke dot tegengas schreeuwen. Niet teveel natuurlijk, want dan loop je opnieuw de kans geflitst te worden!

Schrijver: Hans Uil, 7 jul. 2010


Geplaatst in de categorie: verkeer

3,1 met 11 stemmen 271



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)