Inloggen
voeg je column toe

tabblad: columns

< vorige | alles | volgende >

column (nr. 77):

Betere wereld

Gisteren werd tijdens de achtste finale van het door de FIFA in Zuid Afrika georganiseerde wereldkampioenschap voetbal de wedstrijd Duitsland - Engeland gespeeld. Een zoals altijd beladen treffen met de ellenlange voor en na de reclameblokken geprogrammeerde voorbeschouwingen, nabeschouwingen, commentaren, interviews enzovoorts. Zonder stil te staan bij de door een giga-blunder van de arbitrage ten onrechte afgekeurde gelijkmaker van Engeland en de invloed daarvan op het verdere spelverloop, verloren de Engelsen de "veld"slag tegen hun Angstgegner met 4-1. Een uitslag die er bij het naar Zuid Afrika meegereisde en het thuisgebleven Engelse publiek stevig inhakte.
Door de commercialisering van het spelletje, dat tweeëntwintig jongelingen onder toezicht van een af en toe op een fluitje blazende man op een grasveldje spelen, heb ik mijn interesse in datzelfde spelletje lang geleden al verloren en gaat mijn aandacht tegenwoordig voornamelijk uit naar die dingen, welke zijdelings met het spelletje verband houden. Bijvoorbeeld wie zijn de sponsoren, wat wordt er aan commercials over het kijkersvolk uitgestrooid, hoe gedraagt het publiek zich, hoe dost het zich uit en welke andere belangen spelen er zoal. "Football for hope … builds a better world" was een slogan die op één van de langs het speelveld geplaatste reclameborden te lezen viel. Voetballen als hoop, om een betere wereld tot stand te brengen. Eerlijk gezegd zag en zie ik het verband niet. Waarom niet? Omdat het nu eenmaal zo is, dat wat goed of beter is voor de één, niet noodzakelijkerwijs goed of beter is voor de ander!
Over vier jaar wordt het wereldkampioenschap voetbal gehouden in Brazilië. Benieuwd naar welke slogan er dan op de reclameborden te lezen valt en wat er van die betere wereld terecht is gekomen.

Schrijver: Hans Uil, 12 jul. 2010


Geplaatst in de categorie: sport

4,0 met 1 stemmen 125



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Aafke
Datum:14 jul. 2010
Bericht:Op de reclameborden zal dan te lezen staan: Maak uw handen aan het voetbal niet vuil. Lees de columns van Hans Uil!


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)