Inloggen
voeg je column toe

Columns

Echte Sint.

De straten vullen zich met mensen naarmate het middaguur dichterbij komt.
Nog even en dan zet de enige echte Sinterklaas van Nederland voet aan wal in het plaatsje Harderwijk.
De smalle straatjes van het gezellige en knusse Harderwijk raken voller en voller. Vanuit alle windstreken van het land stromen de mensen toe in de hoop de goedheiligman te kunnen zien.

Even uit mijn werk weggevlucht probeer ik een plaatsje te bemachtigen langs de route in de hoop een glimp op te kunnen vangen van de echte Sinterklaas.
Natuurlijk heb ik Sinterklaas wel eens gezien. Maar dat waren na-apers.
De man die zo dadelijk op het witte paard zal passeren is de echte Sinterklaas.
Vol verwachting probeer ik over de menigte heen te kijken.
Ik hoor muziek.
Dan gonst het door de rijen.
Hij komt eraan.
Iedereen gaat op zijn tenen staan.
Kinderen gaan op de nek en camera’s worden boven het hoofd geheven. Voorafgegaan door een cameraploeg en een leger aan zwarte pieten zie ik hoe
een rode mijter langzaam mijn kant op komt.
Na enkele seconden kan ik tussen de menigte doorkijken en zie ik eindelijk
voor de eerste keer in mijn leven de echte Sinterklaas.
In vol ornaat op zijn witte paard komt hij langzaam mijn kant op gereden.

Meteen vloeit alle ongeloof uit mij weg en besef ik dat dit de echte is.
De witte lange baard, zijn houding als hij zwaait, de zachte uitdrukking op zijn gezicht, zijn oude uiterlijk en verrassend bijdetijdse manier van praten.
Alles klopt. Hij is het.
De Sinterklaas die iedereen voor zich ziet als hij of zij over Sinterklaas praat. Het is de Sint waarvan wij toen wij klein waren allemaal droomden.
De komende maand, met de Sint in ons land, word een mooie maand. Gezelligheid, kruidnoten en cadeautjes.

Na-apers van de goedheiligman hadden mij het geloof in de echte Sint ontnomen.
Nu ik hem heb gezien geloof ik het weer.
Sinterklaas bestaat, is springlevend en verrassend fit voor zijn leeftijd.
Ik heb hem gezien. Hij bestaat echt.
Totdat hij zijn mijter na 5 december weer in de kast legt.

Schrijver: DrogerSchrijft
Inzender: Martijn Droger, 23 november 2010


Geplaatst in de categorie: sinterklaas

2.0 met 1 stemmen 452



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)