Inloggen
voeg je column toe

Columns

Google - de machine die alles weet!

Het klopt helemaal dat een mens terugkijkt op zijn of haar leven als hij of zij ouder wordt, het klopt helemaal als een mens ouder wordt, je vaker terugkijkt naar “hoe het vroeger ging” het klopt helemaal en toch, dacht ik vroeger, zeur niet zo!

Wanneer een mens ouder wordt, er dingen veranderen, er dingen uitgevonden worden die de boel vergemakkelijken , lijkt dat geweldig.Maar al wordt het een mens nog zo makkelijk gemaakt, al worden er dingen uitgevonden die nog net niet nodig zijn om alles bij je uit handen te nemen, dan toch, denken er veel, heel veel mensen terug aan de tijd, dat dingen handmatig gingen, denken mensen terug aan de tijd, dat al die nieuwigheid er nog niet was, denken mensen terug aan de tijd van, tja van bijvoorbeeld petroleumlampjes toen er nog geen elektriciteit was denken mensen terug aan de tijd, van lopen in plaats van de fiets of auto te nemen, denken mensen terug aan de tijd van de was met de hand doen, oké, in een enkel geval waren er huishoudens die een wringer hadden en misschien denkt een oplettende luisteraar nu wel, wat bedoel je nou weer?

Nou een wringer was een apparaat die ervoor zorgde dat de zeiknatte was, bijvoorbeeld door aan een slinger te draaien en het wasgoed ertussen te stoppen, dat de wringer er dan voor zorgde dat de was in elk geval niet meer zo erg zeiknat was, het was dan uitgewrongen, als iemand nu nog niet snapt waar ik het over heb dan moet er maar eventjes worden gegoogeld want ja, dat kan tegenwoordig, je kunt wanneer je in het bezit bent van een computer, en je hebt iets, waarvan je denkt: ik weet niet wat het is: gewoon eventjes het internet op en je gaat dan naar een zoekmachine, daar zijn er ook genoeg van, een zoekmachine op internet en deze heet dan voor het gemak Google, afijn, daar ga je dan heen en je tikt in de balk die daarvoor bestemd is, het woord in dit geval Wringer en in het mooiste geval zie je dan zo’n ding tevoorschijn komen, met een uitleg van hoe het werkt ook nog.

Is toch prachtig? Kijk, de was zal ie niet voor je doen, maar dat hoeft tegenwoordig ook niet meer, want daar zijn natuurlijk weer andere apparaten voor, een wasmachine, een droogapparaat nog los van het feit dat je de was ook op kunt hangen aan knijpers, en aan een lijntje of droogrek, ik zeg maar gewoon zoals het vroeger ook ging…nou zijn er ook wasmachines en drogers die computergestuurd zijn, maar dat is niet de computer die ik bedoel waar je via Google dingen kunt opzoeken, want in die computer kun je de was niet stoppen, neen, dat is een heel ander verhaal.

En zo besef ik dat de tegenwoordige tijd voor de oudere garde onder ons, verrekte lastig kan zijn zo besef ik ook dat wanneer je niet bij bent gebleven je als het ware bent blijven hangen in de tijd van de was met de hand doen, de petroleumlampjes en dat soort aanverwante huishoudelijke bezigheden, dat je in de tijd van nu, knap de weg kwijt kunt raken en er is eigenlijk niemand die je dat kwalijk kunt nemen, want alles gaat met een sneltreinvaart en alles staat niet bepaald stil, nee. Of het goed is, ik heb geen idee, maar wat ik wel weet is, zodra deze lichting mensen er niet meer is, als ze allemaal zijn gaan hemelen, dan zijn er bij de volgende lichting in elk geval geen mensen meer die ooit via de zoekmachine Google moeten uitzoeken wat een wringer nou eigenlijk is, want die doet dan gewoon nooit meer mee, die staat dan te pronken in het museum, vooropgesteld dat daar dan nog plaats voor is!

Maar ik ga nu even een was in mijn computergestuurde wasmachine stoppen!

Schrijver: An Terlouw, 24 maart 2011


Geplaatst in de categorie: wetenschap

4.2 met 10 stemmen 328



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
wauters kristine
Datum:
25 maart 2011
Email:
stovelotion1live.nl
Wat sta ook ik dikwijls stil bij de goede oude tijd... de gezinsleden hadden nog tijd voor elkaar!
Mijn ma had ook een wringer;-)
En kookte de was in een grote kookpot.
Erg goed, An.
Naam:
jdw
Datum:
24 maart 2011
De was kun je nog altijd met de hand uitWRINGEN!
Maar wat moeten wij ZONDER computer?!?
Naam:
J.de Groot
Datum:
24 maart 2011
Email:
joke190411telfort.nl
Ik denk dat heel veel mensen zich nu "gemangeld" voelen door deze computertijd.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)