Inloggen
voeg je column toe

Columns

Zó niet!

Toen ik langs kuierde in het zonnetje nodigde een vriend van een vriend me vanaf zijn balkonnetje uit voor een kopje koffie in zijn huis. Ik nam de uitnodiging aan. Hij kletste een beetje over zichzelf, zijn vroegere baan, een expositie, muziek, over onze gezamenlijke vriend waarvan hij nogal vol is en vroeg me waarom ik niet meer met deze wederzijdse maat omging.
“Daar heb ik geen behoefte aan.”
Hij vroeg door en ik zei: “Ik ben meer met G’d bezig, ik schrijf verhalen…”
“Over G’d wil ik niet praten!”, riep hij plotseling.
“Ik wilde het hebben over schrijven.”
Hij had gepraat over wat hij deed en ik wilde ook vertellen wat ik deed. En ik wil opbouwende gesprekken over G’d of helemaal geen. Maar als je de hele dag met die Paradijsvogel bezig bent, hoe vermijd je dan te zeggen waar je mee bezig bent?

“Die G’d had allang in moeten grijpen, daar en daar en daar….”, begon hij te tieren.
“Wat is dit voor ouwe lullen taal!”, reageerde ik in een boze opwelling.
De man is alternatief, kunstzinnig, ruimdenkend. Kan hij geen originelere manier vinden om G’d aan te vallen? Kom op zeg! Ik was en ben die arrogante, bekrompen, onverdraagzame, antichristelijke tijdgeest van de moderne, verheven, zichzelf liefhebbende mens zo langzamerhand poepzat!

Hij was heel even op zijn mondje gevallen. Doorgaans blijven ggggrristenen de allerliefste onder zulke omstandigheden, ja, ik doorgaans ook. Maar deze keer had ik echt mijn buik vol van dat eeuwenoude liedje dat G’d dit had gemoeten en dat had gemoeten, met andere woorden: wij zijn beter dan G’d, wij grijpen in bij rampen, wij zijn goed en G‘d is fout. En hij schold maar door over G'd, terwijl hij niet over G’d wilde praten.

Ik zei: “Zó wil ik niet over G’d praten!”
Hij zei: “Ik kan je eruit zetten.”
“Meen je dat?”
“Ja.”
“Oké, dan ga ik.”
Ik stond op, trok mijn jas aan, pakte mijn rugzak en liep naar de voordeur.
“Die G’d die zijn eigen Zoon aan een kruis hangt!”, schopte hij me minachtend na.
Ik trok de deur achter me dicht.

Het was de eerste keer dat ik boos werd. Tot dan toe bleef ik lief zoals het een christin behoort. Mijn levenswijze heeft hem altijd aangesproken, dus hier zal hij het - wat mijn geloof betreft - mee moeten doen. Geen standaardburger, dus ook geen standaardchristen, maar een scheldende, in navolging van Jezus. Addergebroed!

Ik had ook kunnen voorstellen over Allah te praten, bedacht ik me achteraf grimmig. Zo‘n gesprek verloopt dikwijls vrediger. In de Koran staat dat moslimmannen hun vrouwen mogen slaan. De heilige stad van de moslims is Mekka en het heilige land van de joden is Israël. Zo staat dat geschreven in de Koran en zo staat dat geschreven in de Bijbel. In islamitische landen worden de kerken gesloopt en de christenen vermoord, en dan zeggen de ruimdenkende linksen: wat doen die christenen dáár dan? Hetzelfde wat moslims hier doen. Want in de Koran staat dat de Islam de nieuwe wereldgodsdienst moet worden en in de Bijbel staat dat Jezus de Koning zal zijn. In de Koran staat dat de moslim de ongelovige, de jood en de christen hierom mag doden, en in de Bijbel staat dat de jood en de christen hierom gedood zal worden, in navolging van Jezus.

Ik val geen moslim aan, ook geen ongelovige, helemaal geen jood en zelfs geen christen. Maar moslims verwelkomen en christenen verjagen gaat mij vele strepen te ver. Bij mij geen suikerzoete praatjes. Wij houden hier Kerst, Pasen en Pinksteren, althans wat er nog over is van deze op heidense tradities gebaseerde feesten. Ach, het geloof zal helemaal verdwijnen op aarde. Want sinds er vrijheid is van mening- en geloofsuiting, is er meer ruzie dan ooit.

Schrijver: Qieneke Elzenhout, 1 apr. 2011


Geplaatst in de categorie: discriminatie

3,6 met 13 stemmen 223



Er zijn 7 reacties op deze inzending:

Naam:
Qieneke Elzenhout
Datum:
2 apr. 2011
In mijn beleving komt Hendrik Klaassens met zijn tekst bij de kern van mijn verhaal. Iemand vertelde dat hij vroeger moslim en joodse buren had. En hij was een christen. Op vrijdag hielden ze allen rekening met de moslims, op zaterdag met de joodse mensen en op zondag met de christenen door bijvoorbeeld geen gras te maaien of was buiten te hangen uit respect voor het geloof van de ander. Dit maakte een warme indruk op mij.
Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
1 apr. 2011
Wat mij bij discussies over geloofszaken telkens weer opvalt is de heftigheid waarmee door sommige atheïsten (gelukkig lang niet alle) wordt gereageerd op mensen die uitkomen voor hun christelijk geloof. Als je een onderwerp behandelt vanuit een politieke visie, kunnen anderen het ermee eens zijn of niet, maar er is dan niemand die beweert dat je dat niet zou mogen doen omdat je je mening aan anderen op zou dringen. Wie een religieuze visie geeft op allerlei onderwerpen, krijgt dat verwijt vaak wél. Ik vind dat hypocriet en een uiting van onverdraagzaamheid. Ik ben blij dat dit aan de orde wordt gesteld. Opvallend is trouwens ook dat atheïsten hun pijlen vaak alleen maar richten op christenen; met boeddhisten, hindoes en joden hebben ze veel minder moeite. Over selectieve verontwaardiging gesproken!
Naam:
Dyenne
Datum:
1 apr. 2011
Beste Qieneke,
Ik geloof ook in Hem en kom er openlijk voor uit maar ik schrijf Zijn naam graag voluit. Ik wist niet dat het joods was om Zijn naam zo te schrijven
Naam:
Qieneke Elzenhout
Datum:
1 apr. 2011
Dyenne, ik schrijf over G'd omdat ik in Hem geloof, en ik schrijf met een haakje omdat mijn geloof is gegrond op de joodse stam.
Romy, ik evangeliseer niet, dat is mijns inziens duidelijk in deze column. Deze maat ken ik al jaren, want doorgaans loop ik niet bij wildvreemde mannen naar binnen, ook niet in vertrouwen op de Heer. :-) G'd schiep mijn verstand. In het verleden had ik hem antwoord gegeven op zijn vraag.
Monique, ik ben het met u eens en ik had het over schrijven willen hebben, en ook over onze Boez die dood is. Ik sta nuchter in het geloof. Maar je kunt een berg verzetten alleen door het woord 'G'd' te noemen en keien van scheldpartijen bulderen over je hoofd. Wat dat betreft klopt het als een bus wat Jezus zei.:-)
Al met al geloof ik dat deze man een slechte dag had. Een jaar geleden vroeg hij me of ik mijn geloofsverhaal wilde vertellen. Alles kan zomaar weer veranderen. Ondertussen brei ik er verhaaltjes van.
Naam:
Dyenne
Datum:
1 apr. 2011
Beste Qieneke,
Mag ik jou een vraag stellen? Waarom schrijf jij altijd G'd? Het stoort mij een beetje dat je Zijn naam niet volledig schrijft. Verder schrijf je goed hoor.
Naam:
Romy
Datum:
1 apr. 2011
Mag ik je een tip geven? Laat iedereen vrij in zijn denken en doen. Prima dat jij christen bent maar een ander hoeft dat niet te zijn. Begrijpelijk dat mensen zeggen dat god niet ingrijpt want zo lijkt het toch ook?
Naam:
Monique Methorst
Datum:
1 apr. 2011
Eigenlijk is elke discussie over het geloof op zich zinloos: of je gelooft of je gelooft niet. Ik ben zelf atheïste, maar ben wel christelijk opgevoed. Met alle respect voor de gelovige mens, word ik soms niet goed van de waanzin die je bij sommigen erin hoort, maar wat U schrijft klopt ook wel; waanzinnige reacties heb je dus ook.
Vanwege die laatste zin vooral krijgt U van mij een hoge waardering.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)