Inloggen
voeg je column toe

Columns

'P-gerechten'

Mijn kinderen lusten de ‘P’-gerechten: patat, pizza, pannenkoeken, poffertjes en pasta’s. Natuurlijk heb je ook groenten die met een ‘P’ beginnen, zoals: parmentiera, pereskie, pronkboon, pijpajuin, pastinaak en niet te vergeten patisson. Maar die lusten ze niet. Wij eten wekelijks: rauwe wortels, spinazie, rode bietjes, bloemkool, broccoli, sperzieboontjes en rode kool. Dat is precies 7 groentesoorten, elke dag wat anders, dus daar ben ik al blij mee.

Maar nu ze 12 en 11 jaar zijn, vind ik dat ze toch wat meer varianten moeten gaan leren eten. Dus besloot ik vanavond een witlofschotel uit de oven te maken. Witlof op een bedje van aardappel toegedekt met ham en kaas. Makkelijk, lekker en gezond.

“Wat is dat?” vragen Joris en Pien verschrikt een vies gezicht trekkend.
“Dat is een heerlijke witlofovenschotel en ik zal laten zien hoe je dat eet. Kijk, je snijdt een klein stukje witlof en prikt dat op je vork met een stukje aardappel met ham en kaas. Eet je alleen de witlof dan is het niet zo lekker, want het smaakt bitter.”

Joris neemt een hap en trekt een verwrongen gezicht: “Mwah, dat is echt bitter.”
Pien schept haar lepel vol met aardappel, veel kaas en ham en een héél klein stukje witlof en kauwt hevig, slikt, en weg is de hap. “Zo ik heb het geprobeerd, ik hoef niet meer, heb je nog ander eten?”

Joris prikt zijn derde vorkje en eet heel voorzichtig. “En? Hoe smaakt het?” vraag ik. “Met veel kaas gaat het wel. Maar als je wat anders hebt hou ik me aanbevolen.”

“Super, geweldig, wat goed dat jullie geproefd hebben! Morgen ga ik wokken met wokgroenten.”

“Mam, nou moet je niet overdrijven!” reageert Pien streng kijkend.

“Ik weet een goede deal; elke dag proeven jullie iets nieuws en als je het echt niet lust, mag je een ‘magnetronpannenkoekje’ pakken.

“Jaaa, okay, mag ik dan nu een pannenkoek?” vraagt Pien.
“Wil je echt niet nog een hapje?” probeer ik enigszins wanhopig.
“Nee, echt niet mam, ik heb genoeg gehad.”
“Zucht…okay, de pannenkoeken liggen in de koelkast.”

Ik had het iets anders bedacht, maar zelf verpest geloof ik.

Schrijver: Door den Burg, 16 september 2011


Geplaatst in de categorie: ouders

3.8 met 4 stemmen 1.713



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
16 september 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Hollands eten bah bah ik hoef het ook niet :)
Boeiend geschreven

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)