Inloggen
voeg je column toe

Columns

De barre tijden van 2011

Sedert enige tijd worden wij overspoeld door berichten van deskundigen, dat "het" nog veel erger gaat worden dan het reeds is.
Wat "het" dan toch is, laten wij een wijle in het midden.
Recessie op recessie zal ons deel zijn.
De demonen zullen met gezwinde spoed op ons afkomen en ons daarna in een ijzeren houdgreep nemen, waarna wij deemoedig het hoofd dienen te buigen voor zoveel overmacht.

Deze mededelingen gecombineerd met het treurig makende scenario voor de nakende winter, stemmen mij en velen met mij droefgeestig.
Niets kan ons uit deze benarde situatie bevrijden.

Wanneer ik mij op straat begeef, schrik ik van de schrijnende armoede.
Overal zie ik in lompen gehulde, creperende lieden met uitgemergelde gezichten.
Holle ogen staren mij aan, help mij alstublieft!!
De ijzige koude geselt de snel vermagerende, uit vuilnisbakken levende meerderheid.

Bij een groot deel van de jongere garde zie ik dat er aan een der beknokelde, magere handen een apparaat vergroeid lijkt, waaruit in het gunstigste geval een knerpend, sinister geluid voortkomt, als ware het een voorbode op nog meer afschrikwekkends.

Het is zonder uitzondering een deerniswekkende ervaring, waarbij de jaren 80 van de vorige eeuw verbleken.
Vergeleken met nu was Nederland destijds een paradijs op aarde.
Een ieder die volwassen werd kreeg terstond een woning toegewezen, werkloosheid bestond eenvoudigweg niet en armoede al helemaal niet.
Kortom, het Zwitserleven in optima forma!

Neen, wat er heden ten dage over ons heen komt, is met geen pen te beschrijven.
Wij kunnen slechts hopen en bidden op betere tijden.

Geef ons heden onze I-phone, de I-pad en de laptop.
Tevens het getwitter, gefeestboek en gehyve.

Een en ander gelardeerd met af en toe een maaltijd op zijn tijd.
En.............. natuurlijk een dak boven ons hoofd, maar ja, dat is normaal.

Schrijver: Ralph Nawijn, 20 november 2011


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.7 met 6 stemmen 214



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)