Inloggen
voeg je column toe

Columns

Spelletjes van weleer!?

Knikkeren, touwtje springen, verstoppertje spelen en bordje tik, de meesten van U de luisteraar kennen de spelletjes van vroeger best wel, triepelen was er ook eentje, dat deed je met 2 korte stokjes en een lange + dat je er ook een paar stenen bij moest hebben, je legde dan 1 van de korte stokjes op de stenen en sloeg met de andere zo hard mogelijk het korte latje weg…ik zie het nog voor me, terwijl veen mensen waarschijnlijk niet eens weten wat ik bedoel en hoe ik in vredesnaam op deze spelletjes kom, maar dat is snel uitgelegd want ik snap niet veel meer van de spelletjes die men tegenwoordig speelt, vooropgesteld dat er sowieso nog buiten wordt gespeeld, want dat gebeurd ook niet zo vaak meer!

De spelletjes op het schoolplein varieerden van touwtje springen, tot elastieken, en wederom verstoppetje spelen maar dat kon dan alleen maar tot de pauze weer was afgelopen, en iedereen weer naar binnen ging om de lessen te vervolgen. Echter de spelletjes die de kids tegenwoordig spelen, zijn zo grappig niet meer, de spelletjes die worden gespeeld zijn levensgevaarlijk en dan heb ik het voor de verandering niet over drugs want we weten allemaal wel dat dit samen met alcohol niet zo gezond is voor het kroost, maar wat nog minder gezond is, zijn de zogenaamde wurgspelletjes, een spel, blijkbaar waar nu dan een jongen van tien jaar uit Mechelen, aan deed.

Een spel, wat een bepaald genot moet geven, om je keel een sjaal doen en die aantrekken, als ik dit schrijf, krijg ik het al benauwd, maar die gasten doen dit dus voor de kick om iets om je nek te binden en dat vervolgens net zolang aan te trekken tot je bijna het bewustzijn verliest, bijna dan, want als je inderdaad flauw valt dan is het natuurlijk ook niet goed, mocht je namelijk verkeerd vallen, kun je ook nog wel het een en ander oplopen, maar dat terzijde, mocht je inderdaad flauwvallen en die sjaal zit nog om je nek, dan kan het zijn dat je het niet meer na kunt vertellen, net als die knul uit Mechelen.

Wat nou knikkeren, touwtje springen, hoepelen of bordje tik, nee hoor het geeft allemaal nou net niet die kick die kinderen van tien jaar blijkbaar nodig hebben, een strop om je strot en trek maar aan, en als je nou denkt dat dit de enige was welnee, er zijn er zat die het nieuws halen, op dezelfde wijze, : het laatste nieuws dan, want er behoeft nu niet meer te worden uitgelegd dat dit soort spelletjes gevaarlijk zijn, er hoeft niet te worden verteld dat het link is, er hoeft niet te worden gezegd dat er spelletjes zijn, die misschien minder spannend zijn maar wel een heel stuk gezonder!

En als ik het over gezond heb, dan heb ik het niet over een riem of sjaal om je nek te trekken om zodoende een kick te krijgen, die je van je leven niet meer na kunt vertellen. In de gloria Amen, zou ik zeggen, zijn kinderen nou zo dom, of worden ze dom gemaakt, zijn kinderen zo opgevoed, of heeft de opvoeding er niks mee te maken, zijn kinderen de weg kwijt, of zijn ze nooit op dat pad geweest, als U het weet, mag u het zeggen, maar ondanks dat de verleden tijd niet altijd je van het was, geef mij dan toch maar bordje tik, hoepelen, triepelen of verstoppertje spelen, want hoe je het ook went of keert, ik kan het en velen met mij nog navertellen, en die knul uit Mechelen, kunnen ze begraven.

Eigenlijk had ik U iets willen vertellen over het weer, maar weet U , dat weer is volgende week nog net zo grappig als deze week, dus dat komt wel goed als ik een nare dag heb, want dit onderwerp, daar schrok ik van, en als waarschuwing wilde ik toch even meegeven, dat er kinderen zijn die maffe spelletjes doen, spelletjes die gevaarlijk zijn en waar ouders op letten moeten, want ik denk alleen maar bij mezelf: waarom doet iedereen zijn stinkende best om zoveel mogelijk van die AED’s op te hangen, nou dat is omdat als er iemand een hartstilstand krijgt, je dan snel kunt reageren, maar wat hang je nou op, om te voorkomen dat kinderen zich ophangen, voor de kick?

Ik ga mijn knikkers pakken, of kijken of er iemand verstoppertje met me wil spelen!

Schrijver: An Terlouw, 27 juni 2012


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.6 met 5 stemmen 153



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
30 juni 2012
Email:
joke190411telfort.nl
Mooie insteek An,
hangen aan een touw, is altijd een heet hangijzer.
Bellenblazen kan minder kwaad, alhoewel als dromen uit elkaar spatten, dan ....
Naam:
Eelt
Datum:
27 juni 2012
Email:
a.renselaarsimpc.nl
Goed gezegd An. Een fraaie column
Naam:
Len Cornelis
Datum:
27 juni 2012
Bizarre tegenstelling tussen touwtje springen vroeger en de gevaarlijke spelletjes, waarover de laatste tijd berichten verschijnen. En dan hebben we het over kinderen. Mooie column.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)